Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM -99 TD Laturin hihnan asennusohje??????
ViestiLähetetty: 30.09.2009 18:18 

Kertokaapa patonkilaiset miten laturin hihna kulkee 99 2,1 xm:ssä.
Autossa on ilmastointi.
Löytyyköhän mistään kuvaa miten hihna kulkee pyörillä.

Poissa

Viestin otsikko: Re: XM -99 TD Laturin hihnan asennusohje??????
ViestiLähetetty: 30.09.2009 19:16 

Ei se pituus ole sopiva kuin oikein laitettuna,mieti,nm.kokemusta on :)

Poissa

ViestiLähetetty: 30.09.2009 20:24 

Tuossako oli ainut apu mitä täältää saa?? MIETI!!!!! On ilta mietitty jo eikä semmosta asentoa löydy remmille etteikö olis lyhyt taikka pitkä!!
Remmi on saman mittainen kuin entinen joten pituus on kyllä oikea.
Jossakin varmaan olis kuva taikka kaavio miten remmi kulkee pyörillä?
Vanhassa patongissakin on ollut :(

Poissa

ViestiLähetetty: 30.09.2009 23:39 

Katsopa olisiko noista Jasun moottorinirroittelukuvista apua.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=811

C5 2.0 Hdi Tourer-08 AT
Poissa

ViestiLähetetty: 01.10.2009 10:22 
Käyttäjän avatar

Auttaisiko tuo...

Kuva

Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa

ViestiLähetetty: 02.10.2009 22:38 
Käyttäjän avatar

Tuo alempi Teron lähettämä kuva on aika lähellä totuutta. Mutta siinä on vielä sitten niksit miten se kiristys pitää hoitaa. Jousikiristimen (G) jalassa on neliöreikä johon käy 3/8 väännin ja sitten vapaapyörässä (T) on epäkesko kiinnitys. Eli jousikiristin pitää ensin jännittää löysäksi ja sitten säätää eppäkesko, en mene sanomaan varmaksi kummalle puolen... ihmettelin tuota itsekin aika pitkään kun tein jakopääremppaa.

Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa

ViestiLähetetty: 04.10.2009 19:00 
Käyttäjän avatar

Häh, olen pari kertaa vaihtanut hihnan ihan vain vääntämällä sitä kiristintä löysälle ja tuuppaamalla hihnan paikoilleen. En minä mitään epäkeskoa huomannut...

Terveisin
Poissa

ViestiLähetetty: 19.10.2009 00:24 
Käyttäjän avatar

Vaihdoin omaan dieseliin juuri äsken moniurahihnan, tuon alemman kuvan mukaisen (...voi v. että on tehty hankalaksi...).
Remmin pituus 1725, 6 uraa, en tiedä onko aivan alkuperäisen mittainen mutta se siinä oli ennestäänkin. Aikani ähelsin väännättämällä pelkästään kiristintä (G -pyörä) löysälle, ei mennyt sijoilleen. Piti vielä löysätä epäkesko (T -pyörä), sitten onnistui helposti. Epäkeskon kiinnityspultissä 8 mm sisäkuusiokanta, kiristystä varten 1/4" neliskanttinen kolo.

Arkikäytössä:
XM TurboD12 A Break -98
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2010 11:19 
Käyttäjän avatar

Lainaanpa tätä vanhaa topikkia...

Kuuluisiko hihnan mennä paikoilleen ilman T-rullaan koskemista? Mikähän tuossa tehtaan mielestä hihnan mitta?

nimim. serpenttiini läpättää

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2010 15:04 

Oiskohan kenelläkään ihan virallista asennusohjetta tuolle hihnalle??
Minä en kyllä ole koskenutkaan tuohon toiseen kiristyspyörään vaihtaessani hihnaa! Olen vaan avannut epäkeskeisesti kiinnitetyn alemman ohjaripyörän ja sitä kääntämällä sitten kiristänyt hihnan.
Ilmeisesti sen epäkeskopyörän saa kääntää vaikka ääriasentoonsa?? eikös se toisen pyörän jousi hoida sen hihnan kireyden??

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2010 16:33 
Käyttäjän avatar

Virallista ohjetta en ole nähnyt mutta jossain saksalaisella sivustolla oli muistaakseni siitä vapaamuotoinen saksannos.
En tietenkään löydä sitä nyt...
Siinä muistaakseni lukittiin ensin kasaan jousikiristin ja sitten laitettiin remmi ja kiristettiin epäkesko, silläkin oli vielä jokin suositusasento. Lopuksi vapautettiin jousikiristin.

Riippuu remmin pituudesta ja käsien määrästä ja kuun asennosta miten asennus käytännössä onnistuu. Itse en ole saanut remmiä laitettua muuten kuin sekä väännättämällä jousikiristintä että löysäämällä sen epäkeskon (T). Tuo 1725 on se mitta minkä sain kysymällä Sitroselta, siellä ei silloin ollut mutta mutunetistä löytyi hyllystä.

Arkikäytössä:
XM TurboD12 A Break -98
Poissa

ViestiLähetetty: 19.03.2010 17:46 
Käyttäjän avatar

Vehon kataloogin mukaan hihnan tarkka mitta on 1726. Mjotonjetissä lähin on 1730, mikä minulla lärpättää. Minulla on nyt Vehon tiskillä odottamassa orkkishihna. Pitäisi käydä hakemassa ennen kuutta.

Vaihdan sitten hihnan ja katson myös tuon epäkeskojutun.

Terveisin
Poissa

ViestiLähetetty: 19.03.2010 20:06 

Ainakin 2,5 Td ja luulisin pätevän muissakin samalla mekanismilla.

Eli löysätään asennettaessa hihnaa ensin se epäkesko ja lukitaan jousi-kiristinpaketti tiettyyn asentoon tapin avulla (löytyy kuvia googlettamalla ).

Seuraavaksi pujotellaan hihna paikalleen ja annetaan sen jousikiristimen lukituksen olla paikoillaan.

Sitten sillä epäkesko-kiristimellä kiristetään hihnaa niin paljon että jousikiristimen lukitustappi voidaan vetää pois, tällöin hihna on esikiristetty ja jousi jää riittävän jännittyneeseen tilaan huolehtien oikeasta kireydestä.

Epäkeskon kiristäminen vaatii omat työkalunsa, hiukan voimaa ahtaassa paikassa ja hermot....

Siksi kai ensin lukitaan se jousimysteeri, että sen jousivoima toimii momenttina epäkeskoa kiristettäessä. Muuten sen kireyden saisi liian isolle haarukalle, kun vastassa olisi jousivoima vapaana. Ohjeen mukaan toimien kiristys on riittävä.

Asia on ihan järkeenkäypä kun miettii osat paikoillaan asioita.

Mielestäni se hihnan kireys ei osu kohdalleen jos sen hoitaa vaan epäkeskolla ilman jousikiristimen lukitusta.
Ja niin, meinasi unohtua, että kun hihna on kiristetty, niin sille jouselle on ihanne-pituusmittakin, jota se ei saa ylittää.

Mutta nämäkin on niitä asioita, joita jokainen saa hoidella omalla tavallaan, itse olen ainakin tehnyt näin jo useamman kerran ongelmitta (paitsi ekalla piti tehdä aimo läjä työkaluja ahtaisiin oloihin). Ja tavan tsekkasin joskus tehdasmanuaalista.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.03.2010 00:31 
Käyttäjän avatar

En tahtonut saada uudella hihnalla (motonet) jousikiristyksen pompotusta loppumaan, -teki sitä tyhjäkäynin tuntumassa ja lopulta kulutti/venytti jousikiristimen silmän soikeaksi. Syynä ehkä kampuran hihnapyörän värähtelyvaimennuskumin painuminen tai vastaava, mutta korvasin hätäratkaisuna (katsastus) jousipötkön lattaraudan pätkällä jossa reijät siinä ihannemitassa ja kiristin epäkeskolla "sopivasti" ja nyt on menty 20t ilman hihnan luistamista.

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 20.03.2010 09:08 

Katsopa kampuran siiva, ettei vaan olisi vulkanointi väsähtänyt. Se nimittäin saa systeemit lerpattamaan. Automaattikiristirullakin tärisee siinä, missä siivakin. 1.8 16V Xantiassa kokemusta. Siinä remmin sai paikoilleen automaattikiristintä kääntämällä neliöavaimella= lyhyt pultti 19mm kannalla ja kierreosaa hiottu neliskanttiseksi, näin saa 19mm:n avaimella vipuvartta.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.03.2010 21:23 
Käyttäjän avatar

Nyt on orkkishihna paikoillaan, eikä lärpätä. Noudatin käytännössä tuota Rychnowon asennusohjetta (vaikka luinkin ohjeen vasta jälkeenpäin :lol: ). Luulen, että tuon epäkeskon rassaaminen oli se avaintekijä tässä minun keississäni, ei niinkään hihnan ostopaikka.

2.1TD:ssä on kyllä kohtuulliset tilat toimia, kun ottaa renkaan ja suojamuoviliparreen pois.

Terveisin
Poissa

ViestiLähetetty: 22.03.2010 21:12 
Käyttäjän avatar

dieselflosse kirjoitti:
Häh, olen pari kertaa vaihtanut hihnan ihan vain vääntämällä sitä kiristintä löysälle ja tuuppaamalla hihnan paikoilleen. En minä mitään epäkeskoa huomannut...

Ittelleni olen uskotellut että se eskoepäkesko on siellä siksi että satunnainen hihnanvalmistaja kuitenkin valmistaa hihnan jonka selkä ei ole täysin saman paksuinen kuin edellisessä hihnassa.

Tosiaan tuo "oikea" ohje on että se automaattikiristin lukitaan sokalla asentoonsa ja epäkeskopyörällä otetaan löysät pois. Oikeassa epäkeskon asennossa sokka on vapaa liikkumaan reiässään. Kaikenlaisten lärpätysten ja rallatuksien syytä voi etsiä kampuran hihnapyörän vulkanoinnista ja automaattikiristimen kumijousiosasta. Omaan Xantiaan pitäisi molemmat uusia tulevassa nokkahihnaremontissa, on mukavasti sen verran ahdasta että ärsyttää jo ajatuskin.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ]