Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 02.05.2010 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuli tuossa isäpapan Mazda Demio kytkinremonttiin. Demio on jonkinlainen ristisiitos 121 ja 323 osista, kytkin on kuitenkin sama kuin 323F mallissa. Periaatteessa homma on helppo. Tenkkapoo tuli alapallojen irroituksessa ja vetarien irroituksessa laatikosta. Tuossa on vetarin sisäpään booriakselin päässä lukitusrengas. Alapallo on kiinni kuin jousitolpan alapää (ylösalaisin vain) Tohtiiko alapallon tapin irroittamisessa käyttää haarukkatyypistä pallonivelen aukaisijaa (vasaralla lyötävä malli). Olikohan murtohaarukka oikea nimitys. lähinnä säälin alapallon suojakumia. Normiaukaisijahan siihen ei käy. Vetoakseliakaan en sitten saanut irti. Sen pitäisi tulla reilusti vetämällä ulos laatikosta, mutta kun on tiukassa. Koetin liukuvasaraakin, mutta ilman tulosta. Avaanko suosilla sisemmän suojakumin ja katkaisen nivelestä vai laitanko laatikon ja nivelen väliin em. haarukkatyökalun ja naputtelen lukituksen auki. Mikä olisi paras työtapa.

Micrassa on samanlainen kiinnitys, mutta siinä se oli niin löysä, ettei poisvetämisen kanssa tullut ongelmia.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 02.05.2010 23:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Alapallo on kiinni kuin jousitolpan alapää (ylösalaisin vain) Tohtiiko alapallon tapin irroittamisessa käyttää haarukkatyypistä pallonivelen aukaisijaa (vasaralla lyötävä malli).
Enpä ole tainnut ikinä pallonivelen aukaisijaa käyttää mihinkään, muttamutta.. jos tuo on kuin jousitolpan alapää, niin meinaatko, että siellä on kiristyspultti tai -ruuvi, joka kiristää olkakappaleen alapallon ympärille? Moisen luulisi aukeavan ihan taltalla levittämällä? Ja se tukivarren puoli sitten ihan normaalilla 2- tai 3-leukaisella ulosvetäjällä?

Itse en ole muista Mazdoista, kuin vanhasta 626:sta vaihtanut alapalloa ja siinä oli muistaakseni boorikiinnitys toisessa puolessa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 03.05.2010 11:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Alapallosta lähtee tappi ylöspäin pesään, jossa on halkio ja kiristyspultti. Jostain syystä tappi ei ole halukas tulemaan ulos, vaikka koetin halkiota levittää meisselillä. Siinä ei ole oikein paikkaa mihin lyödä. Kallistuksenvakaaja tulee alatukivarteen, mutta kun se kumipuslilla siinä kiinni, niin lyöntivoima hukkuu kumeihin. Pyörännapaa tuin tunkilla ylöspäin. Haen tänään kaupasta pari murtohaarukkaa ja koetan niillä. Haarukalla voi yrittää niitä vetarin sisäpäitäkin naputella ulos.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 03.05.2010 15:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
avbx kirjoitti:
Tohtiiko alapallon tapin irroittamisessa käyttää haarukkatyypistä pallonivelen aukaisijaa (vasaralla lyötävä malli). Olikohan murtohaarukka oikea nimitys. lähinnä säälin alapallon suojakumia.

Kyllä semmoista voi käyttää jos aikoo alapallon vaihtaa. Muulloin sitä ei kannata suojakumin lähellekään viedä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 03.05.2010 15:54 

Viestit: 51
Paikkakunta: Lappeenranta
Otithan sen kiristyspultin kokonaan pois. Siellä alapallon tapissa on kolo tuolle kiristyspultille. Muuten kyllä pitäs noilla keinoilla irrota kun samalla painaa vaikka rautakangella tukivartta alas.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 03.05.2010 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Pyörännapaa tuin tunkilla ylöspäin.
Tue mieluummin olkakappaletta kuin napaa, niin ei tarvitse sitten ruveta väkivaltaisen alapallotaistelun jälkeen ruveta vielä pyöränlaakeriakin vaihtamaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 04.05.2010 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Alapallojen kohdalla auttoi alatukivarren irroitus myös toisesta päästä. Kallistuksenvakaaja nosti alatukivartta sen verran korkealle ettei tappi tullut pois. Hydejousilla on se hyvä puoli, että ne saa ihan veltoiksi. Nyt kun yritti nostaa napaa tarpeeksi korkealle, nousi auto mukana ja tietysti pois pukeilta. Sitten ei oikein viitsi riuhtoa, ettei riisikuppi tule niskaan.

Vetareita en sitten saanut irti. Kuulemma pitäisi kammeta se pois aivan suorassa linjassa, koska muuten varmistusrengas tarraa lujaa kiinni. Katkaisin ne sisemmästä nivelestä. Toisen nivelen sisältä löytyi vähän mystinen rautalankakierukka, jokin jousiviritys varmaan. Laatikko olisi jo lattialla, mutta tietysti viimeinen pultti (startin kiinnityspultti) muljahti. Tietysti se pahimmassa paikassa oleva (en huomannut sitä startin muita pultteja aukoessa), joka on huolellisesti liimattu kiinni. Pakari on tiellä jatkot ovat joko liian lyhyitä tai pitkiä. Pienen hylsysarjan hylsy vielä piti hieman, mutta joustaa sen verran että loppuu liikevarat. Lämpöä annoin kynäbutaanipolttimella, laskin niin kauan kuin butaania riitti. Sen jälkeen koetin lämmitettyä kohtaa sormella, oli ihan kylmä. Sitten laitoin kamat pakkiin, sisälle suihkuun ja viskiä lasiin ja pohtimaan jatkoja. Voi sanoa että v....aa hieman. Nyt on purettu jo niin pitkälle, ettei viitsisi millään kasata ja hinata pajalle.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 04.05.2010 08:24 

Viestit: 51
Paikkakunta: Lappeenranta
Vähän asian sivusta mutta -90 luvun alussa kun ajoin rallia Mazda 323 4WD Turbo rN:llä niin startin irrotus kesti n.4 tuntia juuri yhden startin pultin takia, lopuksi se antoi periksi 4 tai 5:n jatkovarren avulla apumiehen pyöräkotelon kautta "tähtäilemallä". Hupaisaa, kun menin ostamaan uutta helaa startin päähän niin myyjä sanoin muistaakseni 4 markkaa johon tuumasin että olisit sanonut mieluummin 40:ä, olis tuntunu järkevämmältä moiseen työmäärään nähden, johon vieressä tilannetta seurannut vanhempi herrasmies tuumasi että harvoin asiakas noinpäin yrittää tinkiä :) , paikalleen laitto kesti "vain" 2 tuntia kun jätin tuon hankalimmassa paikassa olleen keskimmäisen pultin pois, hyvin kesti kahdellakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 04.05.2010 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
viivari kirjoitti:
startin irrotus kesti n.4 tuntia juuri yhden startin pultin takia
Tuo taitaa olla ihan tarkoituksellisesti tehty noin, kun se tuntuu tulevan vastaan jokaisessa japsissa Suzuki Swiftiä myöten :x

"Olipa kerran startin kiinnityspultti ja sitten jaappanialainen vankkurimekaanikko kasasi sen ympärille kehonsiirtimen"



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mazda kokemusta kellään
ViestiLähetetty: 04.05.2010 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Antautuihan se pultti sieltä. Vertaistukiryhmän kokoontumisen jälkeen uudella innolla roplaamaan. Hakkasin siihen lopulta numeroa pienemmän 12-kulmaisen 1/4" hylsyn. Se sitten kesti vääntämistä sen verran, että ruuvilukite antoi periksi. Nyt on loota lattialla. Kytkinlevy oli aika onnettomassa kunnossa, onneksi niitit oli hangannut lähinnä asetelman puolta, joten vauhtipyörä on kunnossa. Eikä ole lämpöäkään saanut. Seuraava ongelma on sitten kasaus.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: