Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten mittaan latausjänniteeen?
ViestiLähetetty: 29.06.2010 22:10 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tuli hankittua Motonetin 5.90 € yleismittari.
Heti piti kokeilla mitä mittari näyttää ZX:n konehuoneessa.
Auto tyhjäkäynnillä kun punainen piuha oli + navassa ja musta - navassa, oli arvo ~14.7 V
Kun laitoin mustan laturin runkoon ja jätin punaisen + napaan tuli sama tulos.
Auto sammutettuna akun navoilta ~12.4 V.
Onkohan nuo arvot kunnollisia?
Mites pitäis tuo laturin kunto todentaa oikeaoppisesti? Mihin yleismittarin piuhat tuikataan?



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten mittaan latausjänniteeen?
ViestiLähetetty: 29.06.2010 22:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Asiallisilta jännitteiltä vaikuttaa. Tuo 14,7 vaan on korkeahko. Ehkä nykyiset akut sen sietävät. Ei muuta, kuin treenaamaan mittarin käyttöä. Jostain mittaustekniikka- opuksia, jne. Myös olisi hyvä verrata mittarin kalibrointia johonkin tunnettuun ns. laatumittariin. Ettei olisi mitään yksilöllistä häikkää.

Mittajohtojen kunto selviää mittaamalla johdot oikosuljettuna, pienimmällä vastusmittausalueella. Pitäisi olla 0,0- 0,1 Ohm, tyypillisesti. Jos isompia poikkeamia, niin putsaa aluksi mittarin liittimet pumpulipuikolla, joka on kostutettu rasvattomalla puhdistusaineella. Jne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten mittaan latausjänniteeen?
ViestiLähetetty: 29.06.2010 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Kyllä tuo 14,7 on vielä hyväksyttävä latausjännite,tosin eipä se juuri korkeampi saisi olla. Liian alhainen ei riitä lataamaan akkua ja liian korkea taas "keittää" akun pilaten sen.

Mittaukseen ei taida juuri muita tapoja olla. Ainahan tietty voi lisätä kuormaa (kaukovalot päälle ja puhallin täysille) ja nostaa moottorin kierroksia ja sitten mitata jännitteen. Pitäisi pysyä suht koht samoissa.

Ja koska mittaustulos oli sama laturin rungosta ja akun - navasta, vaikuttaisi koneen maadoituksen olevan kunnossa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten mittaan latausjänniteeen?
ViestiLähetetty: 30.06.2010 12:29 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Kiitos tiedoista, bueno, että on hyvät arvot.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten mittaan latausjänniteeen?
ViestiLähetetty: 01.07.2010 08:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saattaa olla, kun on jonkin aikaa ajellut ja akku täynnä, että latausjännite onkin laskenut. Syynä on laturin lämpötilakompensointi. Kylmänä lykkää vähän enemmän.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: