|
Kirjoittaja |
Viesti |
Antiko
|
Viestin otsikko: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 12:34 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Hei autovelhot! Sain vuosi sitten äitini Citroen ZX 1.4 reflexin, jota olen yrittänyt siitä lähtien opiskella. Auto on muuten melko mainio, mutta vesisateella yksi ongelma kyllä ärsyttää.
Eli etupyyhkijässä pitäisi olla 4 toimintoa: poissa, intervalli eli satunnainen pyyhkäisy, hidas pyyhinnopeus ja nopea pyyhinnopeus. Pikkusateella tarvitsisi usein juuri tuota satunnaista pyyhkäisyä, jossa pyyhin pitää pienen tauon. Jostain syystä tämä toiminto ei kuitenkaan toimi, vaan pyyhin ei liiku lainkaan, on kuin nolla-asennossa. Muut pyyhintoiminnot toimivat hyvin.
Missähän vika voisi olla ja kuinka sen voisi korjata?
Jos osaatte neuvoa, niin pistäkää melkoisen yksityiskohtaiset ohjeet, kun olen näissä autoasioissa varsin noviisi.
Ps. Kone pellin alta löysin yhden vihreän rikkoutuneet sulakkeen (niitä ne kai ovat?). Sellaisen muoviboksin sisältä ja ajattelin löytäneeni vian. Vaihdon sulakkeen (olisiko ollut oikean rivin 2. sulake), mutta en huomannut, että mitään olisi tapahtunut. Mitähän tuossa tuli korjattua? Tsekkasin myös sulakkeet ratin alta, mutta ne vaikuttivat kaikki ehjiltä.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 13:13 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Relehän sille tihkulle on,kojetaulunalla kuskinpuolella,en vaan muista mikäniistä,mutta vartoo joku viisaampi sen neuvoo.. 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 13:40 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tarkemmin vasemmalla puolella rattiakselia, löytyy tunnustelemalla, sanoo "naks" kun laittaa pyyhkimet päälle.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 15:56 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Täältä kaakonkulmalta ainakin löytyisi varmaan romuläjöistä tuollaiseen käyvä tihkun relekin, mikäli vika sattuu siinä olemaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 17:55 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ai niin, ja se rele on se eurooppalainen yleismallinen tihkurele jota löytyy liki jokaisesta tarvikeliikkeestäkin.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 20:09 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kiitoksia vastauksista.
Joudun kuitenkin kysymään vielä tarkennuksia:
1. Siis onko tuo rele ratin alla olevan muovisuojan alla, sen joka pitää irroittaa muutamalla ruuvilla? Vai löytyykö se sen sulakerasian takaa, siitä alempaa? (Sieltä en relettä vielä löytänyt.)
2. Googlasin kuvia tihkureleestä, kun en tiedä miltä se näyttää. Niiden perusteella kyseessä on neliskanttinen muovilaatikko. Onko näin? Ja miten tuo rele sitten irroitetaan ja laitetaan paikoilleen?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 21:54 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
1. Sen ison muovisuojan takana, jonka keskellä on konepellin aukaisukaffa 2. Neliskanttinen muovikuorinen, noin 3x3x4cm ja pohjassa kuusi nastaa (piilossa kun paikallaan)
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 27.06.2010 22:01 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Antiko kirjoitti: Ja miten tuo rele sitten irroitetaan ja laitetaan paikoilleen? Ihan vetämällä poistetaan ja "takaisin asentaminen on käänteistä purkamiselle", kuten Haynes usein mainitsee.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 28.06.2010 21:58 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Hei taas, olenkohan jotenkin sokea, kun en tuota relettä ratin alta löydä. Löysin kyllä sulaketaulun ja hirmuisen kasan sähköjohtoja niiden takaa. Sitten oli paljon pistokkeita, joista kaikista lähtee johtoja kumpaankin suuntaan - eivät siis ole releitä. Pari pistoketta oli myös ilman vastakappaletta (pieni punainen ja melko suuri valkoinen). Muuta en oikeastaan sieltä ole löytänyt. Ostin kuitenkin varmuuden vuoksi tuollaisen Citroen ZX:n "pyyhkijän jaksoreleen" Lappeenrannan Motonetistä, jonka arvelin olevan tuo rikkinäinen osa. Ajattelin sen auttavan myös osan löytämisessä. (Olen tässä lomamatkalla, joten tihkutoimintoa luultavasti tarvittaan.  Ja ajattelin, että olisi kiva kokeilla, että onnistuuko fiksaus relettä vaihtamalla... kunhan sen siis löydän.) Autoni malli on sellainen kolmiovinen kakkossukupolven Citroen ZX 1.4i Reflex eli se karvalakkimalli ilman suurempia hienouksia. Voisikohan tuossa mallissa tuo jaksorele olla jossain toisessa paikassa? Sitten mietin myös sitä, että voisiko rele puuttua kokonaan? Jos se siis on mennyt rikki jo aikoja sitten edellisen omistajan aikaan, ja tämä on jostain syystä poistanut koko mutikan. (On sen verran iso mutikka, että sen luulisi muuten löytyvän.) Vinkkejä releen etsintöihin siis vieläkin kaipailisin... (noviisi kiittää kärsivällisyydestänne).
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 28.06.2010 22:17 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
ne releet on kätketty sinne sulaketaulun takana kulkevien tuuletuskanavan putkien taakse. Näkyy kun pää alaspäin jalkatilassa roikkuen taskulampulla tiirailee. Mulla niitä 10 kpl kahdessa pystyrivissä. Halpottaa kun ottaa sen tuuletusputken irti. En tosin muista mikä niistä oli se lasinpyyhkijöiden rele...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 28.06.2010 23:01 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Kami kirjoitti: ne releet on kätketty sinne sulaketaulun takana kulkevien tuuletuskanavan putkien taakse. Näkyy kun pää alaspäin jalkatilassa roikkuen taskulampulla tiirailee. Mulla niitä 10 kpl kahdessa pystyrivissä. Halpottaa kun ottaa sen tuuletusputken irti. En tosin muista mikä niistä oli se lasinpyyhkijöiden rele... Kiitos.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 28.06.2010 23:44 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ilman relettä ei toimi muutkaan nopeudet, kyllä se siellä on. Itse löysin ihan näppituntumalla, naksutusta tunnustelemalla (on/off viiksestä naksauttaa sekin).
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 29.06.2010 01:52 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jaa-a, tunnin ihmettelin taskulampun kanssa ratin alla pää kenossa enkä nähnyt yhtään releen näköistä osaa. Huokaus! Irroitin muoviputken ohjeiden mukaan ja katsoin kummaltakin puolelta ohjaustankoa. Löysin lähinnä sulakkeet ja melkoisen kasan noita sähköpiuhoja. (Tyhjää tilaa tuolla kyllä olisi useammallekin releelle, muttei niitä tässä mallissa taida ollakaan...)
Minkäänlaista naksuntaa en onnistunut kuulemaan, kun kääntelin pyyhkimen viikseä, joten siitä ei ollut apua.
Olen nyt melkoisen varma, ettei ainakaan tuossa katsastamassani tilassa voi olla kymmentä relettä kahdessa rivissä. Tai sitten ne ovat jonkun levyn alla tai jossain ihan muussa paikassa. Eikös tuollaisen relemäärän pitäisi olla suurempi kuin sulaketaulu - sitä ei siis voisi olla näkemättä, jos irroittaa tuon muoviputken ratin alta.
Voisiko tuo rele olla jossain ihan muualla? Tai voisko olla niin, ettei autossa ole koko relettä, kun ei siinä ole muitakaan hienouksia kuten abs:ä, varashälytintä, airbagiä tms.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 29.06.2010 03:00 |
|
Vajaa kaksi vuotta sitten ihmettelin samaa - yritin löytää vaihdettavan releen, kunnes annoin periksi ja vein auton paikalliselle autosähköasentajalle...  Hän teki työtä jonkun aikaa tosi epämukavan näköisessä asennossa puoliksi maaten oudon vääntyneenä jossain ratin alapuolella ja rele tuli vaihdettua  Hinta oli kuitenkin vähintään kohtuullinen
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 29.06.2010 09:31 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Lemon kirjoitti: Vajaa kaksi vuotta sitten ihmettelin samaa - yritin löytää vaihdettavan releen, kunnes annoin periksi ja vein auton paikalliselle autosähköasentajalle...  Hän teki työtä jonkun aikaa tosi epämukavan näköisessä asennossa puoliksi maaten oudon vääntyneenä jossain ratin alapuolella ja rele tuli vaihdettua  Hinta oli kuitenkin vähintään kohtuullinen Tämä lohduttaa hieman, sillä epämukavaa on ollut. Toisaalta tässä on jo kärsitty sen verran, että ihan helposti en lähde liikkeeseen tuon releen vuoksi. Onhan se nyt löydyttävä.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 29.06.2010 11:36 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mulla on vm. -95 1.8 farkku ZX (Tonic). Ja siinä nuo releet on tosiaankin kuskin kohdalla. Ne on aivan siellä tulipellin, vai mikä lie rintapelti se on, kupeessa kiinni. Poljin hässäköistä vähän ylöspäin. Ylimpiin ei saanut katsekontaktia muuta kuin irrottamalla sen putkiston lisäksi kojelaudan vasemman reunan katkaisimet ja siitä katkaisimien reikien kautta ne sitten näkyivät  Vaikeaa on... Ja etenkin, kun tuossa relehässäkässä ei ole mitään merkintöjä mikä on kukin...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 02.07.2010 20:30 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Huomenna mökille, jossa toivon mukaan olisi aikaa etsiskellä näitä (piilo)releitä. Pitäkää peukkua.
Olen ollut kesälomareissulla pitkin Etelä-Suomea ja yhden "maisematien" jälkeen, joka siis muistutti enemmän Akropolis-rallin erikoiskoetta, 3-vuotias poikani tokaisi huoltoasemalla: "Isi, ralli ralli!"
Sitikan perä oli sen verran kuorruttunut pölystä ja hiekasta, että täytyy tehdä sille myös jonkunlainan vesipesu. Muuten reissu on kulkenut moitteettomasti, vaikka vaimo ei uskaltanutkaan ajaa moottoritiellä sataakahtakymppiä, kun kävi kuulemma autoa sääliksi.
- Ai niin, sellainen hyöty tästä "fiksailusta" on kuitenkin jo ollut, että löysin Ziksistä ratinkorkeuden säädön! Eipä ollut edes mieleen, että autossa olisi tuollainen ominaisuus. On se vaan hieno!
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 05.07.2010 11:01 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Moi taas, löysin reletaulun - 10 relettä, 2 x 5 pystirivissä. Nyt ongelma on, etten löydä oikeaa relettä!
Irroitin kaikki yksitellen ja vertasin varaosaan - vain kaksi oli vähän sinne päin. Motonetin jaksoreleessä on 6 piikkiä, kun näissä 5, jotka täsmää muuten koon ja piikkien paikkojen suhteen. Muut releet ovat matalampia ja piikit erilaiset. Kokeilin uutta relettä vaal.pun. tilalle (3. oik. ylhäältä) - meni paikalleen ja käynnisti tuulettimen. Sekä oranssin releen tilalle (4. oik. ylhäältä) - ei tapahtunut mitään.
Onko siis ehdotuksia / tietoa minne tuo rele pitäisi laittaa?
T: Neuvoton
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 05.07.2010 22:21 |
|
En voi kuin ihailla peräksiantamattomuuttasi! Maksoin vilkkuviiksen ja releen vaihtamisesta 20 euroa, mutta jäin ilman itse tekemisen ja onnistumisen riemua...
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 09.07.2010 13:25 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Lemon kirjoitti: En voi kuin ihailla peräksiantamattomuuttasi! Maksoin vilkkuviiksen ja releen vaihtamisesta 20 euroa, mutta jäin ilman itse tekemisen ja onnistumisen riemua... No joo, tässä tapauksessa sitä tekemistä ja hikoilua on kyllä koettu, mutta onnistumisen riemu on kyllä jäänyt vähemmälle. Nyt näyttäisi siltä, että rele jää vaihtamatta, kun en löydä sitä oikeaa, enkä halua kokeille jokaista 10:tä yksitellen (mikä ei käytännössä edes onnistuisikaan). 20 eurolla olisin valmis viemään auton korjaamoon ja vähän enemmälläkin, mutta kysyessäni huollosta korjauksen hintaa olivat hinta-arviot niin ympäripyöreitä (90-300 euroa), etten halunnut heti lähteä kynittäväksi. Oli kuulemma vaikea sanoa, että mikä vika pyyhkijässä voisi olla ja selvittely voisi viedä aikaa... Täältä sain tiedon mahdollisesta viasta ja sen korjauksesta alta aikayksikön, joten hieman jäi epäilyttämään tuon virallisen huollon ammattitaito/rehellisyys. Ps. Sitikka ja minä majailemme Jyväskylässä, joten jos joku tietää ammattitaitoisen, reilun ja huokean huoltopaikan niin, olisin kovin kiitollinen.
|
|
|
|
 |
Antiko
|
Viestin otsikko: Re: Zx etupyyhkijän intervallitoiminto ei toimi Lähetetty: 14.11.2011 20:04 |
Viestit: 17 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Jaaha, eihän siitä ole kuin pikkuisen yli vuosi, kun tätä ongelmaa yritin ratkaista mutta ei onnistunut. Nyt minulla oli tuossa toisessa ketjussa tuo ongelmia tuon puhaltimen kanssa ja samalla ratkaisin kuin ratkaisinkin tämänkin ongelman, jippii!
Eli ongelma oli se, että tihkurele oli Sitikasta rikki (ZX Reflex 1.4 vuosimallia -95). Tuota relettä sitten etsittiin tästä autosta eikä se löytynyt millään. Reletaulu on siellä minne aurinko ei paista eikä asentajan sormet yllä. Kävin toki tuollakin, turhaan, sillä se tihkurele ei ole siellä reletaulussa! Siis siellä radion takana rintapellissä, missä ne muut releet ovat. (Tässä Haynesin korjausopaskin erehtyy, kun väittää että auton kaikki releet olisivat tuolla taulussa tai konepellin alla.)
Ranskalainen insinööri on tässä ajatellut asentajaparkaa ja laittanut releen huomattavasti helpompaan paikkaan. Se on siellä, mistä sen oli jo joku löytänytkin Motonetin palstalla. Tässä lainaus: "zx:n releet Kirjoittaja jyssy » 17:18 Sunnuntai 21 12 2008
Useilla citikka foorumeilla on kyselty missä on zx:n tihkurele. Nyt kun sen löysin niin kerron sen teillekin. Ratin alla jalkatilassa tulipellissä on releet. Noin 8 kpl. Mutta mulla ainakaan tihkurele ei ollut telineessä vaan juuri etuoven edessä liimattuna sivupeltiin. Tunnistat sen siitä kun siihen menee 6 piuhaa ja mulla ainakin rele oli sininen. Sekin selvisi että telineessä olevat kaksi isompaa (lue: korkeampaa), alemman toiminta selkis. Alempi iso on ajovalopesurin rele. Toivottavasti näistä tiedoista on jollekin hyötyä. Citroen ZX 1.4 -96.
Luin tämän tekstin aikanaan, kun etsin tihkurelettä mutta en ymmärtänyt sitä, koska en tiennyt mitä etsiä. Minun karvalakki-Sitikassani ei näet ole kolmea relettä tuossa kylkipellissä (tai sitten en vain tunnista niitä). Mutta se tihkurele on sininen! Tämä on hyvä tuntomerkki. Ja se rele on kiinnitetty siihen sivupeltiin (ilmeisesti ruuvattu) tai oikestaan kojelaudan sivumuoviin. Muuta sinistä siellä ei olekaan.
Etsin turhaan irti nyppäistävää isoa mötikkää, relettä, kun minun olisi pitänyt etsiä kuuden johdon johtonippua, joka menee siniseen tulpaan. Tuo tulppa on se rele! Samanlainen sininen tulppa, johon menee ihan samanlainen johtosarja, on takaluukussa, takapyyhkijän moottorissa kiinni. Voit käydä sieltä katsomassa, millaista osaa olet etsimässä. (Minulla oli joskus kosketusongelmia tuon liittimen kanssa, enkä edes silloin tajunnut, että kyseessä on rele. Se on vain ikään kuin käännetty toisinpäin kuin releet yleensä.)
No kaivoin esiin aikanaan Motonetistä ostamani mustan relemötikän, jossa ei ole mitään kiinnikettä. Vedin pistokkeen irti vanhasta sinisestä releestä ja painoin tarvikereleen siihen tilalle. Sitten pistin releen tuonne johtohässäkän keskelle makaamaan ja jätin sen rikkinäisen sinisen releen sinne mittariston kylkeen kiinni. En keksinyt miten se olisi sieltä irronnut, joten olkoot siellä. Ja voilá - tihkurele toimi ensimmäisen kerran sinä aikana, kun Sitikka on ollut meidän suvulla (äidilläni ja nyt minulla)!
Aikaa ja vaivaa tuohon, erittäin helppoon operaatioon kuluin kyllä ihan uskomattoman paljon. Oikeasti tuon tihkureleen vaihdon olisi voinut tehdä kahdessa minuutissa. Olenpa nyt onnen kukkuloilla, kun sain kaksi juttua Sitikasta pelittämään (puhaltimen ja tihkun). Nyt autossa ei ole oikeastaan, mitään rikkinäistä vaan kaikki pelaa lähes kuin uutena. Fantastique!
|
|
|
|
 |
|
|