Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 12.08.2010 22:36 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Määräaikaishuolloissa ei taida olla ohjaustehostimen öljynvaihtoa ensinkään. Onko syytä silti vaihtaa öljyt silloin tällöin? Onko tehostimessa poistotulppa jossakin, vai vaihdetaanko säiliön kautta? Öljy on ruskeaa ja tummaa.

Kyseessä Berlingo HDi 2001.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 12.08.2010 22:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tumma ot-öljy on kyllä vaihtokunnossa. Tehostimen pumpun tai tehostimen säiliön öljyn vaihto ei kyllä vielä riitä, se pahin skeida on siellä ohjausvaihteessa eli tässä tapauksessa hammastangossa. Letkua/putkea raottamalla sieltä mahdollisimman alhaalta ja rattia kääntelemällä saa yleensä eniten pois.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 13.08.2010 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siihen säiliöön tulee paluuletku. ota se irti ja keksi miten saat sieltä tulevan öljyn talteen.imaiset sen säiliön tyhjäksi ja kaadat uutta tavaraa sinne. sitten kone käyntiin ja rattiia edestakaisin mielelllään hittahkosti..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 13.08.2010 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
säiliön öljyn vaihto ei kyllä vielä riitä, se pahin skeida on siellä ohjausvaihteessa eli tässä tapauksessa hammastangossa. Letkua/putkea raottamalla sieltä mahdollisimman alhaalta

Kyllä siellä sen verran kova virtaus on ettei gravitaatio sitä jankkia kauaa siellä alhaalla pidättele kun kone on käynnissä. Samalla tavallahan niitä automaattilaatikon öljyjäkin vaihdetaan eli osittain.

Säiliö tyhjäksi ja uutta tilalle ja toistetaan lyhyin väliajoin niin kauan kunnes alkuperäinen väri palautuu.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 16.08.2010 20:23 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
kokemjne kirjoitti:
siihen säiliöön tulee paluuletku. ota se irti ja keksi miten saat sieltä tulevan öljyn talteen.imaiset sen säiliön tyhjäksi ja kaadat uutta tavaraa sinne. sitten kone käyntiin ja rattiia edestakaisin mielelllään hittahkosti..


Kun paluuletku on irti, tyhjennetäänkö ohjausvaihde käyttämällä konetta? Vai tarkoitatko että vain valutetaan paluuletkusta öljyä pois?



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 16.08.2010 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
RPekka kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
säiliön öljyn vaihto ei kyllä vielä riitä, se pahin skeida on siellä ohjausvaihteessa eli tässä tapauksessa hammastangossa. Letkua/putkea raottamalla sieltä mahdollisimman alhaalta

Kyllä siellä sen verran kova virtaus on ettei gravitaatio sitä jankkia kauaa siellä alhaalla pidättele kun kone on käynnissä. Samalla tavallahan niitä automaattilaatikon öljyjäkin vaihdetaan eli osittain.

Säiliö tyhjäksi ja uutta tilalle ja toistetaan lyhyin väliajoin niin kauan kunnes alkuperäinen väri palautuu.


Olen kyllä eri mieltä käytännön kokemusten perusteella, ja vertaus automaagiin ontuu siksi, koska ohjausvaihde on paljon säiliötä alempana.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 19.08.2010 20:13 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
zX-files kirjoitti:
Letkua/putkea raottamalla sieltä mahdollisimman alhaalta ja rattia kääntelemällä saa yleensä eniten pois.

Tämä on varmasti tehokkain tapa. Siellä alhaalla oli kuitenkin sen verran ahdasta, että ilman monttua tai nosturia en ruvennut aukomaan letkuja.

Päädyin sitten vaihtamaan säiliön kautta. Imin säiliön mahdollisimman tyhjäksi läpinäkyvän, pari metriä pitkän puutarhaletkun kanssa. Ratin kääntely kone sammuksissa toi vielä lisää öljyä säiliöön. Loput imin ohuella läpinäkyvällä letkulla.

Sitten uusi öljy säiliöön, ilmaus rattia hitaasti kääntelemällä ja kone käyntiin. Ainakin öljyn väri vaihtui ja nyt se on kirkasta.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto
ViestiLähetetty: 19.08.2010 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no hoituihan se ja vieläpä oikein. nyt kun vaihdat uudelleen vaikka ensi keväänä niin loputkin moskat ovat jo lähteneet liikkeelle.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: