|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 12:05 |
|
Elämme musta-valkoisessa maailmassa vaikka värit ja sävytkin ovat olemassa 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 12:09 |
Viestit: 2699
|
Ramsi kirjoitti: Hassua, se on sitten joko tai. Kaikki ovat kusipäitä tai sitten kukaan ei ole kusipää. ealab on ilmeisesti vannoutunut siitä, että kaikki rekkakuskit ovat kusipäitä kun taas komenjne on vannoutunut että kukaan ei ole. Hassua. Mistä tuohon päädyit? Ei kait tuo nyt noin musta-valkoista ollut? 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 12:35 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
Siitä, että kommentit ovat suhteellisen kärkkäitä ja yleistäviä. Voihan sitä muotoilla esim. niin että taas oli YKSI rekka puskurissa, eikä niin, että mitä ne kaikki rekat siellä törttöilee. Ja taas toiselta puolelta kommenttia, että opettelisit ajamaan ei koskaan ole ollut mitään ongelmia ja vika on varmasti sitten sinussa.
Eihän se noin ole, jokainen törttöilee joskus ja joskus menee paremmin, kuten edelläkin sanoin. Tämmöinen mustavalkoinen asettelu ärsyttää, ettei voida ajatella asiaa laajemmalta kannalta.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 13:24 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Koska puskurissaroikkujat on kusipäitä, niin Turunväylällä esimerkiksi ruuhka-aikoina niitä on satamäärin sekä muuta vielä törkeämpää öykkäröintiä esiintyy. Huomautan kuitenkin että nyt onkin kysymyksessä henkilöautot ja niiden valopäät kuljettajat.Tätä ei esiinny joskus, vaan joka päivä. Sitikkakuskit harvemmin tähän syyllistyy vaikka jotkut alinomaa joutuvat rekkojen ahdistelemiksi. 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 14:00 |
Viestit: 2699
|
Ramsi kirjoitti: Siitä, että kommentit ovat suhteellisen kärkkäitä ja yleistäviä. Voihan sitä muotoilla esim. niin että taas oli YKSI rekka puskurissa, eikä niin, että mitä ne kaikki rekat siellä törttöilee. Ja taas toiselta puolelta kommenttia, että opettelisit ajamaan ei koskaan ole ollut mitään ongelmia ja vika on varmasti sitten sinussa.
Eihän se noin ole, jokainen törttöilee joskus ja joskus menee paremmin, kuten edelläkin sanoin. Tämmöinen mustavalkoinen asettelu ärsyttää, ettei voida ajatella asiaa laajemmalta kannalta. Ettet nyt vaan muuttaisi toisten sanomisia ja sitten väität, ettei se noin ole. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 14:35 |
Viestit: 133
|
 Mielipiteitä maun mukaan, kusella tai ilman. Joka tapauksessa ko ongelma tieliikenteessä vallitsee.  Henkilöautokuskien puskurissaroikkuminen ei ole kovin harvinainen ilmiö myöskään, mutta tonniston kasvaessa uhka kasvaa potenssiin 2.  Siitä ehkä tämä korostettu osoitus raskaan kaluston suuntaan. Kuten jo joku totesi, ei se roikkuminen edesauta joustavaa liikennettä hitustakaan, päinvastoin korostaa vaan haitariliikettä äkkijarrutustenkin muodossa, josta kehittyy sitten niitä perssiiseentönäsyjä. Ja kun sattuu kymmeniä tonneja rautaa tönimään, ei tonni-pari siinä edessä paljon vastusta. Rekkamies en ole, mutta jonkun verran henkilövaunuyhdistelmällä harjoitellut, ja sitä kautta voin jotenkin kuvitella rekkamiestenkin ajatustenkulkua. Vaan kenenkään perään en mene roikkumaan, en vaikka rekka puskisi perässä. Tietä olen tottunut antamaan, mutta vain tilaisuuden tullen, en henkeni kaupalla 
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 15:18 |
Viestit: 294
|
Jahas, jarnan poikasta ilmassa. Kuinka hiljaa sitä oikein ajellaan, kun rekat pääsee takapuskurissa roikkumaan.  Mulle ei ole ikinä niin päässyt käymään ja ihan ilman kaahailua on edetty. Ps. Topiikki, "Traktorit roikkuu p...seessä!!", puuttuu 
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 16:43 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Jallu kirjoitti: Kuinka hiljaa sitä oikein ajellaan, kun rekat pääsee takapuskurissa roikkumaan. Eihän tuo periaatteessa vaadi kuin 85km/t ajoa... Stoppari lienee säädetty jonnekin vähän vajaaseen 90:iin. Ei sitä aina viitsi >90:iä ajella, kun ovatten laitelleet noita alempia rajoituksia ihmisten kiusaksi 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 16:51 |
|
dieselflosse kirjoitti: Jallu kirjoitti: Kuinka hiljaa sitä oikein ajellaan, kun rekat pääsee takapuskurissa roikkumaan. Stoppari lienee säädetty jonnekin vähän vajaaseen 90:iin. 89
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 18:16 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Menkääpäs pysäkille vauhdissa, rekan edestä. Pitäisi ensin ottaa pieni spurtti, että voisi hidastaa pysäkille. Ettei mene läpiajoksi. Pääasiassa olen ensiksi kohtelias ja ilmoitan takana tulevalle, että voisi sitä mennä ohikin. Mikä olisi sopiva keino ilmoittaa tuolle, että laittaa vilkun päälle ja alkaisi ohittaa. Ei yleensä auta. Oli sitten rekka, tai "bemari", pikkunissaneista on harvemmin harmia. Sitten etäisyyden yhä pienentyessä reilusti alle sekuntiin jarruvalojen vilkautusta. Olisiko tuohon parempaa konstia? Nämä kun ei auta, niin sitten sivuun. Ei sitä arvaa hidastellakaan alle nopeusrajoitusten. Kun näitä joutuu kohtaamaan oikeastaan jokaisella reissulla, niin alkaa ajatukset summautua. Ja niistä muodostuu kokonaisuus. Ei olisi mitään ongelmaa, jos ajettaisiin ajatellen. Ja jos kuljetusyritysten taloudelliset-/ suoritepaineet eivät vaikuttaisi. Se ei kuitenkaan tee hyväksyttäväksi turvallisuusvajeen aiheuttamista muille tien käyttäjille. Ja miksi rekat ovat silmätikkuna. Niitä saa eniten pelätä. Ne ovat ajoneuvokohtaisiin määrin verrattuna huomattavana osana törttöilyssä. Ja tekevät pahempaa jälkeä sille päälle sattuessaan. Ja kun ajavat suuremmilla ylinopeuksilla, kuin arkiautoilija. On siis nopeuseroja. Ja sen seurauksia. Tämä koskee 80 ja sen alle olevia rajoituksia.
Viimeksi muokannut ealab päivämäärä 12.03.2009 18:31, muokattu yhteensä 3 kertaa
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 18:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
quai_de_javel kirjoitti: dieselflosse kirjoitti: Jallu kirjoitti: Kuinka hiljaa sitä oikein ajellaan, kun rekat pääsee takapuskurissa roikkumaan. Stoppari lienee säädetty jonnekin vähän vajaaseen 90:iin. 89 Käytännössä vähän vajaa 90 on oikeasti 80, jos kyse on mittarinopeudesta. Xantiassani 90 0n 82- 83. Tuota mittari 90 ajelen 80 alueella. Nilkkasäätöinen vakkari. Rekoilla rajoitin lienee vähintään todellinen 90.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 18:47 |
|
ealab kirjoitti: Käytännössä vähän vajaa 90 on oikeasti 80, jos kyse on mittarinopeudesta. Xantiassani 90 0n 82- 83. Tuota mittari 90 ajelen 80 alueella. Nilkkasäätöinen vakkari. Rekoilla rajoitin lienee vähintään todellinen 90. Se on vieläkin se 89 kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Ja isojen autojen mittarit näyttävät oikein, toisin kuin henkilöautoissa.
|
|
|
|
 |
Gdansk_C5
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 19:37 |
Viestit: 2 Paikkakunta: Kajaani
|
Ainahan sitä voi omaa vauhtia hidastaa ja katsoa missä nopeudessa se perässä roikkuja joko ohittaa tai 'turpaväli'  muuttuu vauhdinmukaiseksi. Toimii ainakin aamulla töihin mennessä, jostain kumman syystä ihmiset rakastavat toitään niin paljon että niillä on kiire sinne. Minä lähden sen verran aikaisemmenin ettei tarvitse koheltaa mennessä ja vaarantaa tulevaisuuden toivoja koulumatkalla. Ne kun ovat samaan aikaan opinahjoihinsa menossa ja ei välttämättä kovinkaan terävinä aamuisin. Elikkä siis minun autossa minä painan vauhtipoljinta ei se joka tulee takana.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 20:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Ja isojen autojen mittarit näyttävät oikein, toisin kuin henkilöautoissa."
Ja mistäs "isojen" autojen nopeus otetaan? Jos vaihteistosta niin siinä pätee sama virhe kuin hlöautossa, renkaat vaikuttaa mittarivirheeseen. Uudemmissa rekoissa taitaa nopeus tulla aina GPS:stä, ehkä.
Viimeksi muokannut Cikatti päivämäärä 12.03.2009 20:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 20:22 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Se on kumma juttu, kun rekka tulee takaa lähelle se pelottaa suunnattomasti. Kun vielä joku raskaanajoneuvon kuljettaja jaksaa pitää turvaväliä, niin miksi juuri siihen se kinneri on saatava jopa moottoritiellä. Aina joutuu hiljentämään vauhtia että saa tän kärpäsenpaskan takia uuden turvavälin aikaan. Näitä voi tulla tunnissa sata idioottia näillä ruuhkaväylillä ja kaupungeissa. Ei se rekkakuskikaan voi kaikkien suojelusenkeliksi ruveta. Niin kaukana kun haluat rekan pysyvän sinusta, älä aja sen eteenkään lähemmäs edes rekkajonossa. Voithan ajaa rekkajonossa mukana. Vai oliko se oma etu ennen muita?:roll:
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 20:30 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Työkaveri joskus näitä perässä roikkuvia henkilöautoja noitui, kaveri kun ajoi "sotavuosina" Pasia lapissa, joka pyörässä kun on ketjut alla niin moinenkin mörkö pysähtyy kuin seinään 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 20:54 |
Viestit: 2699
|
sahtivaari kirjoitti: Se on kumma juttu, kun rekka tulee takaa lähelle se pelottaa suunnattomasti. Kun vielä joku raskaanajoneuvon kuljettaja jaksaa pitää turvaväliä, niin miksi juuri siihen se kinneri on saatava jopa moottoritiellä. Aina joutuu hiljentämään vauhtia että saa tän kärpäsenpaskan takia uuden turvavälin aikaan. Näitä voi tulla tunnissa sata idioottia näillä ruuhkaväylillä ja kaupungeissa. Ei se rekkakuskikaan voi kaikkien suojelusenkeliksi ruveta. Niin kaukana kun haluat rekan pysyvän sinusta, älä aja sen eteenkään lähemmäs edes rekkajonossa. Voithan ajaa rekkajonossa mukana. Vai oliko se oma etu ennen muita?  Menee jankuttamiseksi, mutta toistan aiemman viestini, jossa tuon saman asian toin eri sanoin esille. r_a_n_u kirjoitti: Yhdistelmäajoneuvojen liikennekäyttäytymisen arvostelijoilta puuttuu tietämys ja kokemus. Melkoisella varmuudella mielipiteet, ja mikä tärkeintä, oma käyttäytyminen liikenteessä sen pienen autokottosen kanssa muuttuisi, jos heillä olisi mahdollisuus muutaman päivän ajan katsella sieltä ison auton ratin takaa maantietä ja liikennettä. Sitten vasta ymmärtäisi, miten sen pienen auton kanssa pitäisi eri tilanteissa toimia, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman sutjakasti. Jäisi pois se "minäitte"-asenne. Ns. itä-rekat ovat luku sinänsä, mutta kyllä niidenkin kanssa toimeen on tultava. Yksi mikä on varmaa, tämä sama kina ja toisten arvostelu, tai jarnaaminen (menikö oikein) kuten "Jallu" asian ilmaisee, jatkuu hamaan tappiin asti. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 21:17 |
Viestit: 5125
|
Eiköhän samat tapaukset jotka puskureissa roikkuu henkilöautoilla, niin juuri samaa ne tekee isommallakin. (kävellessä astuvat muiden kantapäille?) Reilu sakko voi päiväksi auttaa, mutta harvempi taitaa huonoja liikennetapoja muuttaa kuin omasta aloitteestaan.
Kyllä minua ainakin enemmän häiritsee jos joku hitailla ilmajarruilla varustettu painava bussi/rekka tulee puskuriin kiinni, kuin jos samaa tekee pikkuauto. (taitaapi roikkuja kuvitella että vauhti jotenkin siitä kasvaa, mutta ilmeisesti jonot etenee keskimäärin hitaammin ja aaltoilevammin kuin yksin sekä vieläpä jokunen roikutettava kouluttaa roikkujia hitailemalla kiusallaan)
Tosin myös vaikka joku bussin viimetipan ohitus isommilla teillä vastaantulijoista välittämättä kirpaisee enemmän kuin tavallisten pikkuautojen koheltamiset, vaikken liittyisi tilanteeseen kuin katselijan roolissa.
Onneksi valtaosa kuskeista on kohtuu järjissään ajelivat pienemmillä taikka isommilla.
SKAL (vuodelta 2005) "Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus katsoo, että rajoitinta vasten ajaminen ja liian lähellä perässä ajaminen ovat asioita, joista raskasta liikennettä arvostellaan eniten julkisuudessa. Tavat halutaan karsia ammattilaisten liikennekäyttäytymisestä."
Asiasta kolmanteen, mutta hieman liittyen; näillä keleillä jos puolityhjällä moottoritiellä ohittaa toisen: a) onko hyvä palata mahdollisimman kiiruusti takaisin omalle kaistalle b) voisiko jatkaa hetken pidempään, ennenkuin palaa roiskuttelemaan c) mää ainakin ajan niin kuin haluan (tähän tyypin tapasin ajamassa kesällä tyhjällä moottoritiellä vasenta kaistaa 70 km/h, hieman arvelutti uskaltaako tuon ohittaa oikealta)
|
|
|
|
 |
Jehudi
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 21:24 |
Viestit: 317
|
Täällä kaakon kulmalla on suoranainen ihme, jos rekka tai muu raskas ajoneuvo jättää edes nimellisen turvavälin saati ihka oikeen sellasen. Niin monesti olen ajanut pelko persiissä ja manaillut niitä vähä-älyisiä, joista puhutaan "ammattikuskeina". Ammattitaito on hyvin kaukana tuollaisesta hölmöilystä. Perään tullaan vaikka ajaisi liki 100 km/h mittarin mukaan, eikä kokemuksieni perusteella mittarissa paljoa heittoa ole. Kävipä kerran niinkin, että eräs tällainen "ammattikuski" lähti painamaan ohi tavikelissä lumisella ja uraisella tiellä 80 km/h aluella, kun itse ajelin 90 km/h. Se vaan painoi eikä välittänyt, ettei näkyvyyttä ollut juuri nimeksikään. Soitinpa virkavallan paikalle, toivottavasti sai ansionsa mukaan. Mihin tämä maailma on menossa kun kaikilla on niin saamarin kiire, ettei voi ajaa turvallisesti ja lain sallimissa rajoissa? 
"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..." Onko millään enää mitään väliä?
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 21:45 |
|
olli__o kirjoitti: Asiasta kolmanteen, mutta hieman liittyen; näillä keleillä jos puolityhjällä moottoritiellä ohittaa toisen: a) onko hyvä palata mahdollisimman kiiruusti takaisin omalle kaistalle b) voisiko jatkaa hetken pidempään, ennenkuin palaa roiskuttelemaan c) mää ainakin ajan niin kuin haluan (tähän tyypin tapasin ajamassa kesällä tyhjällä moottoritiellä vasenta kaistaa 70 km/h, hieman arvelutti uskaltaako tuon ohittaa oikealta) Oikea vastaus on: b)
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 22:24 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 joopa joo, edelleen suosittelen hlö autoilijoita pysyttelemään mahdollisimman kaukana noista isoista vehkeistä ja älkää tunkeko sitä kotteroa siihen ison eteen ,kun se on jättänyt sen välin ,että olisi sitä aikaa ja matkaa hidastella tai jarrutella. kuitenkin on jokapäiväinen ilmiö juuri tuo eteen tunkeminen. ja taatusti niissä isoissa on tarkemmat mittarit kuin yhdessäkään hlö katiskassa merkistä riippumatta. ja on ihan turhaa osoitella niitä isoja ongelmien aiheuttajaksi, kyllä se suurin synti löytyy yleensä sen edessä törttöilleestä hlö kotterosta joka usein kuitenkin pääsee livahtamaan vammoitta. usein lukee ,että rekka törmäsi hlö autoon, mutta harvemmin ,että hlö auto törmäsi rekkaan. kuitenkin toimittajien kannattaisi kirjoittaa kuten tapahtui sanatarkasti. monet rekkojen ulosmenot ovat seurausta väistö-yrityksestä ettei tulisi vielä pahempaa jälkeä. tottakai isojenkin vehkeitten ratin takaa löytyy monenlaista virtuoosia, mutta kyllä jo massa opettaa vehkeen käsittelyä. sille taas ei mahda kukaan mitään jos ajatuskyvyttömät hlö autoilijat aiheuttavat ketjureaktioita. viime vuosina on tapahtunut kaikenlaista kotimaassa ja ulkomailla,joissa on menetetty ihmishenkiä erilaisten syiden vuoksi. on vain ajan kysymys milloin tuolla liikenteessä alkaa tapahtua vastaavia ilmiöitä. silloin taas kannattaa muistaa tuo ensimmäinen lause tästäkin sepustuksesta. ja muistaa ,ettei parilla tonnilla kannata yrittää kiusata 20-50 tonnista. joltakin voi palaa pinna . ajatus ei ole mahdoton.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 22:38 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Ihan kuin olisin lukenut tämän saman keskustelun joskus aikaisemminkin.... Ainahan tampioita liikenteestä löytyy, se nyt mitään uutta ole.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 23:10 |
Viestit: 5125
|
kokeilinpa googlettaa "rekka törmäsi", ihan mielenkiintoista 10 ensimmäisen uutisen joukossa oli vain yksi kolari henkilöauton kanssa. Tukkirekka oli peruuttanut valtatiellä ja henkilöauto oli jarruttanut peruuttavaa rekkaa ja toinen rekka oli jarruttanut vähän hitaammin kuin henkilöauto... vaikea tuosta on tuota henkilöauton kuskia syyllistää muita: Rekka törmäsi koulubussiin Lopella - HS.fi - Kotimaa Rekka törmäsi linja-autoon Kyyjärvellä - Keski-Suomi ... Rekka törmäsi ajorampin kaiteeseen Imatralla. 24.2. 16:36. A HS: Rekka törmäsi koulubussiin Lopella Humalaisen ohjaama rekka törmäsi linja-autoon Valkealassa - MTV3.fi Rekka törmäsi auraan ja tippui neljä metriä - Savon uutisia ... Rekka törmäsi pyöräilevään koulupoikaan Paimiossa • Jonneweb.net Rekka törmäsi puuhun Korsossa » Jutut » Paikallisuutiset » Vantaan ... Rekka törmäsi koulubussiin Lopella - tosin noissa on useampia samoja, mutta näemmä suurimmat uutiset saadaan aikaiseksi kun rekka ja bussi kolaroi (ja mieluusti toinen vielä kännissä), eikä suinkaan henkilöautojen kanssa kolaroinnista. Kertoisiko tämä kuitenkin ihan jotain muuta uutisoinnista ja iltapäivälehdistä kuin keskimääräisistä ajotaidoista.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 12.03.2009 23:48 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 tuo viimeinen lauseesi lienee todennäköisin. samaan voisi liittää hieman vastaavasti uutisoidut tekstit. hlö auto törmasi fillaristiin/ jalankulkijaan. kukaan ei kyseenalaista sitä oliko mahdollisesti hlö autoilijalla edes mahdollisuutta huomata mitään ennen tapahtumaa. ennakoida ja estää tuollaiset ovat joko olla lähtemättä ollenkaan liikkeelle tai sitten velvoittaa myös kevyt liikenne jonkilaiseen vastuuseen tekemisistään. ikäihmiset ja lapset ovat pakko jättää tuon vaatimuksen ulkopuolelle. valitettavan usein fillaristit erityisesti ajelevat täysin piittaamatta muusta liikenteestä. ja tyypillisin jalankulkija on yleensä miespuolinen 15-40vuotias yhden kaljakorkin päälle astunut hlö jolle tuottanee lähes orkun, kun saa hypätä mihinkään suuntaan katsomatta, suoraan lähestyvän ( varsinkin YHDEN ) kulkimen ETEEN. takana saattaa olla vaikka puolikilometriä tyhjää jolloin ehtii yli vaikka takaperin konttaamalla, mutta ei. itsetunto kohenee kummasti tuollaisella toiminnalla. tosin tasa-arvo on tuollakin alueella jo näkyvillä eikä ole karrikoitua tekstiä ,vaan ihan jokapäiväisiä tapahtumia. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Turvavälin puutetta. Lähetetty: 13.03.2009 08:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: "Ja isojen autojen mittarit näyttävät oikein, toisin kuin henkilöautoissa."
Ja mistäs "isojen" autojen nopeus otetaan? Jos vaihteistosta niin siinä pätee sama virhe kuin hlöautossa, renkaat vaikuttaa mittarivirheeseen. Uudemmissa rekoissa taitaa nopeus tulla aina GPS:stä, ehkä. "Isojen" autojen rengaskokoa ei muuteta niin herkästi, kuin henkilöautojen, joten nopeusmittarit voidaan tehdä jo lähtökohtaisesti tarkemmiksi. Nopeusmittarihan ei missään tapauksessa saa näyttää liian vähän, mutta vähän liikaa saa kyllä näyttää. Ja vaikka se mittarinneula osoittaisi kuuhun, niin rajoittimen täytyy kuitenkin rajoittaa nopeus siihen 89. Piirturinkin pitäisi näyttää aika lailla oikein. Riittävän vanhoissahan ei rajoitinta ole, täytyy tunnustaa itsenikin joskus moisella ajaneeni yli satasta 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|