Tapsa 550 kirjoitti:
Eikai siellä etelässä nastoja tarvii....
Eipä kai sitten... Vaikka yleisessä sanassa kuitenkin sanotaan, että täällä on
Pohjois-Suomeakin vaikeammat kelit talvisaikan - jäätä ja hyhmää
tienpinnasa päivin tai öin, ja varsinkin aamuruuhkan aikaan.
Itse olen kuitenkin selvinnyt etelässäkin ilman nastoja vuodessta 1993, vaikka
kilometrejä kertyykin noin 50.000 vuosittain sisältäen talvisaikaan ajoa usein Vaasan korkeudelle asti. Missäs se ”etelän” raja kulkikaan”?.
Nastattomilla renkailla pärjää talvisaikaan loistavasti aivan vähäisellä
ajotavan säädöllä, jos/kun on aivan huomattavan liukas kelitilanne. Muutoin
voi ajella aivan normaalisti. Saa myös nauttia hiljaisemmasta tiemelusta
ja ajatuksesta, että asvalttia ei kulu lainkaan nastarenkaiden rouhintaan
verrattuna.
Vaikka normaalijärjellä varustettu kuljettaja pärjääkin kitkarenkailla kaikissa
sää- ja jää olosuhteissa aivan hyvin, kannattaa erityisen vähän ajavien
kuljettajien kuitenkin ajaa nastarenkailla kesät-talvet – riskien välttämiseksi –
ties mitä voi sattua...
Suomessa tulisi siirtyä Norjan malliin, jossa nastarenkaiden käyttö on
kielletty kaupunkialueilla ilman hiukkaspäästöjen leikkaamiseksi. Jänkhällä
ja alueilla, joilla on aivan järkyttävän liukkaat keliolosuhteet, saa nastarenkaita edelleenkin käyttää.
Osa autoilijoista haluaa joka tapauksessa käyttää nastarenkaita, ja heille
se suotakoon. Kunhan eivät tulisi nastoilla kaupunkialueelle, ja maanteillä nastarengasautoille tulisi määrätä 40 kmt kattonopeus tienpintojen
säästämiseksi.