Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 15.10.2010 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tommosia alkas saamaan nykypäivänä jo melko edukkaasti. Onkos foorumilaisilla moisia ja mitä kokemuksia? Moottori (erityisesti 2.0 HDi), (automaatti-) vaihteisto, sähköpumpulla toimiva jousitus jne.? Eli jos tommosen renkaita menee potkimaan mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tällaisen Xantialla usemman vuoden ajelleen ostajaehdokkaan?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 16.10.2010 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kyllähän siihen pätee aika pitkälti kaikki samat vanhat jutut, mitkä Xantiaankin. Moni sanoo, että ei kannata ostaa ja on huono peli ajaa ja on Sitikka ja kaikkea muuta, mutta itse olen tykännyt. Sähkövikoja ei ole ollut, muutama pienempi (kampiakselin asentotunnistin myyjän piikkiin, takapyörän laakeri sekä nopeusmittarin neulan korjaus itse) ja nyt pari päivää sitten vähän isompana hommana kytkin alkoi luistaa. Itse ajattelin kokeilla senkin vaihtoa, saas nähdä miten onnistuu.

Jousipallothan siitä meni vaihtoon liki heti kättelyssä. :) Nyt on edessä Xantia 2.1 TD Breakin vakiopallot pienellä ylipaineella (olikohan 65 baria) ja takana BX:n pitkät takapallot 40:llä barilla. Voisi olla pehmeämpikin, mutta menettelee noinkin. Eikä minua ole häirinnyt H3+-jousituksen puuttuminen, tosin eipä minulla ole sellaisesta kokemustakaan kuin muutamien kilometrien matkalta.

Moottori on minusta mukava, jaksaa mennä kahdeksaakymppiä kutosella, eikä hyydy ylämäkiin vakkarin kanssa. Kulutus vain nousee, nopeus ei muutu. :) Eli vääntöä on mukavasti. Ja onhan tuossa hieman sitä viritysvaraakin, sopivalla softalla pitäisi se 170 heppaa irrota. Tämäkin on aikeissa joskus toteuttaa... Keskikulutus meillä on jotain n. 6,1 litraa sataselle, eli hyvin samoissa lukemissa lastutetun Xantia HDi Breakin kanssa.

Varustelusta on varmaan aika turha sanoa mitään.. Tai no, ilmastointi toimii minusta hienosti. Ei tarvitse oikeasti säätää muuta kuin lämpötila sopivaksi.

Lisätään nyt vielä disclaimeri, että auto on ollut meillä vasta puolisen vuotta ja n. 12 tkm, eikä meillä ole automaattia, vaan manuaaliaskilla.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 16.10.2010 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Paljos on kilsoja mittarissa kun kytkin antautuu...? Onko näissä facelifteissä vielä ollut pyöräkulmaongelmia vaikuttaen ajettavuuteen ja renkaiden kulumiseen? Entä jousisylinterien vuotoja? Joillakin muistelen myös jousituksen humppailleen itsestään edestaas tyhjentäen akun...? Vai onko nämä kaikki Esson-baarin juttuja? :roll:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 16.10.2010 13:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Faceliftistä (samoin I-koppasesta) kannattaa kokeilla lämppärin lämmönsäätö, jos ei toimi=kallis korjaus ja on tyyppivika. Tyypivika/ominaisuus on myös jousituksen humppailu jos auton parkkeeraa ylämäkeen renkaat vinossa, tanssiminen loppu kun renkaat kääntää suoraan... Käsitääkseni etusylintereitä ei ole mennyt juuri keneltäkään? Etujousisylkky vammaisuus kuuluu III-koppasen "ominaisuuksiin". Takasylinterit kannattaa vilkaista... samoin takakynkän laakerit.


Tulsku sopiiko Xantian pallot femaan ilman mitään ihme modifikaatiota? Mä ainakin "olevinaan" mittailin että vanhat Xantian tuplakalvolliset kuulat eivät mahdu menemään paikalleen.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 17.10.2010 09:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Xantippa kirjoitti:
Paljos on kilsoja mittarissa kun kytkin antautuu...?

220000 pyörähti juuri viikko sitten mittariin. Ei kuitenkaan liene kauhean yleistä, että noin "vähillä" kilometreillä menee kytkin.

Tuollaisesta jousitusjumppailusta en ole itse kuullutkaan. :o Virrat päällä on kyllä muutaman kerran tehnyt niin, että etupää on jäänyt soutamaan ja huopaamaan, mutta ei parkissa ikinä. Enkä kyllä ole tuollaista pyöränkulma-allergiaakaan noteerannut millään tavalla, mutta luulisin sen pätevän, jos sellainen on ykköskoppaisessakin ollut (hyvin pitkälti samat osat ovat alustassa). Rengaskoko on vain kasvanut.

Palloja kun vaihtelin taakse, huomasin, että orkkispallot oli käytetty auki jossain vaiheessa (oli jäljet pallojen kyljissä), eli ilmeisesti takasylinterit on jossain vaiheessa vaihdettu. Myyjä lupasi antaa huoltohistorian auton mukaan, mutta eipä tuota ole kuulunut, jotenka varmaksi en voi sanoa. Starttikin taisi olla vaihdettu jossain välissä.

Parempi kun vain sulkee silmät C5:n nettikeskusteluiden kohdalla, eikä mieti liikaa. :mrgreen:

Ai niin, vasen etupallo mahtuu "oikein" hyvin elämään paikallaan, mutta oikealla puolella pitää vähän askarrella paisuntasäiliötä kauemmas. Itse en tätä heti huomannut, niin pallon korkki ehti nakertaa pienen kolon paisarin ylä- ja alaosan saumaan. Tämän operaation jälkeen oikean puolen suojamuovi ei luonnollisestikaan istu paikalleen, mutta eipä tuo ole elämää kauheasti haitannut.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 17.10.2010 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Minun femma (kylläkin I-koppanen) kyllä "tanssii" auton ollessa sopivassa asennossa.
Näin: http://www.youtube.com/watch?v=8ekoRvfrtsA
En koe tanssimista kuitenkaan ongelmaksi.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 17.10.2010 11:51 

Viestit: 511
meiilä ollut automaagi noin vuoden ja tyytyväisiä ollaan. Mittarissa 188tkm ja 11/2006 käyttöönotettu. vakio vikoja on muutama, parkkitutka kiukuttelee, kuten kiukutteli aiemmassakin, nyt pitäisi käyttää huollossa jotta saisi nollattua EOLYS herjan sillä säiliö on täytetty. Meillä muuten kaikilla herkuilla paitsi kattoluukku. Xenonit ei niin tehokkaat kuin odotin, mutta eipä tartte kahteen kertaan vuodessa tehdä polttimojumppaa. Maatti toimii hyvin, kulutus vaan n.1-1,5l korkeampi kuin manuaalilla (edellinen oli II koppanen manuaali ja keskikulutus n.6.0l/100km). Osta pois jos mieli tekee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 17.10.2010 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
powerage kirjoitti:
Minun femma (kylläkin I-koppanen) kyllä "tanssii" auton ollessa sopivassa asennossa.

Juu, minullakin teki ihan samalla tavalla muutama päivä sitten, tosin silloin auto oli tallissa ihan vaakasuoralla lattialla ja pyörät olivat suorassa. Niin, ja auto oli käynnissä. Vatkaaminen loppui heti, kun nousin autoon kyytiin. Xantiakin on tehnyt meillä samalla tavalla, mutta se ei tietysti parkissa ala itsekseen tehdä noin...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 08:38 

Viestit: 1496
Minä näin kerran marketin pihalla "ykköskoppasen" C5:n, joka yksikseen humppaili juuri tuollalailla kuin aiemmassa videolinkissä. Mistä se johtuu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 13:33 

Viestit: 10
Paikkakunta: Pk-seutu
Xantippa kirjoitti:
Tommosia alkas saamaan nykypäivänä jo melko edukkaasti. Onkos foorumilaisilla moisia ja mitä kokemuksia? Moottori (erityisesti 2.0 HDi), (automaatti-) vaihteisto, sähköpumpulla toimiva jousitus jne.? Eli jos tommosen renkaita menee potkimaan mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tällaisen Xantialla usemman vuoden ajelleen ostajaehdokkaan?


-Jos mahdollista, tarkista hydraulipumpun sulake (siis jousituksen pumppu). On sulakekotelossa sen "irtoavan möntin" alapinnalla, ns. maxi sulake. Mikäli normi 40 A sulake on vaihtunut 50 A versioon, saattaa lähiaikoina (3-12 kk) olla edessä kallis pumpun vaihto. Pumpun käämin palaessa alkaa virtaa kulumaan ja jossakin kohtaa possahtaa sitten toinenkin käämi. Yli 50 A sulaketta ei uskalla käyttää ilmeisen sähköpalovaaran vuoksi.

Kokemuksista voi lukea citroenfoorumilla lisää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tirehtööri kirjoitti:
Mistä se johtuu?
Luvassa on spekulaatiota...
1) Minkäslainen tuon säädön sähköinen toteutus on? Onko mahdollista, että pumpun käynnistyessä ja siten jännitteen tipahtaessa mittausarvot heittäisivätkin ja päättäisi säätää rajusti? Pumpun taas sammuessa mittaus palautuisi oikeaan suuntaan ja lähdettäisiinkin korjaamaan korkeutta toiseen suuntaan... ja sitten taas?

2) Minkälainen säätöfilosofia tuolla on? Perinteinen PID vaan? Vai onko jopa ihan vaan on-/off-venttiili ja onneton hystereesi, mikä ei riitäkään enää kun on vähän tullut sopivasti johonkin viivettä? Säätimen virityksessä ei ole otettu huomioon jotain ilmenevää mekaanista jäykistymistä tai herkistymistä tai massan muuttumista jopa?

Lisää spekulaatiota vaan, ennen kuin joku lyö faktoja tiskiin... :mrgreen:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 13:55 

Viestit: 10
Paikkakunta: Pk-seutu
Tulsku kirjoitti:
...
Jousipallothan siitä meni vaihtoon liki heti kättelyssä. :) Nyt on edessä Xantia 2.1 TD Breakin vakiopallot pienellä ylipaineella (olikohan 65 baria) ja takana BX:n pitkät takapallot 40:llä barilla. Voisi olla pehmeämpikin, mutta menettelee noinkin. Eikä minua ole häirinnyt H3+-jousituksen puuttuminen, tosin eipä minulla ole sellaisesta kokemustakaan kuin muutamien kilometrien matkalta.

Tulskulle: Itselläni on alla IFHS:n C5 comfortit, jotka olisin valmis vaihtamaan, jos sillä saisi lisää pehmeyttä. Mitä -asiantuntijana- suosittelisit pallotukseksi/paineiksi (omista kokemuksistasi lähtien), kun C5 Break 1.6 HDI:ssä on massaa (keulalla) n. 90 kg vähemmän kuin 2.0 HDI:ssä (jollainen sinulla)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Heh, eipäs nyt aleta haukkua asiantuntijaksi ihan syyttä suotta... Olen melkoinen noviisi tässä pallotteluhommassa, nuokin pallot tuli laitettua alle, kun "sellaiset nyt sattui olemaan". :) Mutta, nuo Xantian etupallot ovat minusta hyvät, joskin voisi niissä painetta olla hieman enemmänkin, ehkä 75-85 baria..? Joku joskus sanoi, että Xantia HDi:n nokalle "satabariset pallot ovat justiinsa hyvät". :) Meillä on muuten nyt Xantiassa edessä comfortit, eikä ne minusta ole kauhean hyvät. Keinuttavat kyllä reilusti, mutta ovat jousitukseltaan kuitenkin kovahkot.

Takapalloina minulla oli jonkin aikaa CX Berlinen takapallot, vakiopaineilla. Nuo BX:n pitkät takapallot ovat liki yhtä pehmeät, mutta iskunvaimennusta on selvästi enemmän, eli perä ei niiaile läheskään yhtä paljon. Kyllä noihin takapalloihinkin voisi hieman enemmän painetta laittaa...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Joo-o. Kävinpä tossa hullunhalvan 1,6 HDin koeajamassa pikaisesti. Tässäpä huomioita:
- hevosista puolet tuntui olevan laitumilla, auto ei kulkenut oikein mihinkään edes kaasu pohjassa, savua kyllä riitti takana (pelkästään ajetut 300tkm tuskin selittää tätä, jotain lienee vialla?), tämän perusteella ei tuolla koneella olevaa tule enää harkittua
- takajousitus tuntui todella jäykältä vauhdista riippumatta, vissiin kynkän laakerit loppu, pallojenhan pitäisi pitää paineensa?
- parkkitutka rikki
- pintaruostetta etukaarissa, roiskeläpät ei suojaa riittävästi
- kromilistat kuten Xantiassa, alkaa harmaantua melko nopeasti

Tämä yksilö siis myynnissä Kuopiossa, löytyy Nettiautosta sen kummemmin mainostamatta. Xantia HDi tuntui ton jälkeen suorastaan raketilta, oikeastaan hiljaisuus oli ainut asia joka tossa nyt oli parempi. No vakkari ja nopeusrajoitin ja kaksialueilmastointi on toki kivat... Toki tämä yksilö sattui olemaan heikommasta päästä.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 21:08 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
En nyt osaa sanoa mitä kannattaisi katsella. Tuo vanhempien C5 nyt ainakin tuntuu ihan toimivalta laitokselta, mitä nyt en tykkää siitä lootasta yhtään mutta toimii kuulemma ihan niinkuin pitääkin. Tuohon ei nyt ole 1½ vuoden aikana muuta tehty kuin jarrusatuloiden vaihto myyjän piikkiin. Ajoltaan ei kylläkään pärjää xantulle, eli siitä sun pitää ainakin tinkiä. Tai no vertailupohjana on vain se mun exä missä comfortit edessä ja tuplakalvot takana. Mutta on siinä kyllä suuntavakaavuuskin heikompi.
Se muuten voisi olla kaupankin, 2007 varmaan noin 80-90 tkm ajettu, webasto kellolla, 2.0 hdi automaatti, berline ja muut perusvarusteet mitä noissa yleensä onkin. Niin joo enkä ole vielä myymässä vanhempien omaisuutta omaan laskuun :D



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 18.10.2010 21:16 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Xantippa kirjoitti:
Joo-o. Kävinpä tossa hullunhalvan 1,6 HDin koeajamassa pikaisesti.

Tämä yksilö siis myynnissä Kuopiossa, löytyy Nettiautosta sen kummemmin mainostamatta. Xantia HDi tuntui ton jälkeen suorastaan raketilta, oikeastaan hiljaisuus oli ainut asia joka tossa nyt oli parempi. No vakkari ja nopeusrajoitin ja kaksialueilmastointi on toki kivat... Toki tämä yksilö sattui olemaan heikommasta päästä.


Tuttu auto,se saattaa vähän aikaa seistä siellä,hinta on halpa mutta 1.6HDi ei sovi C5 keulaan...Käyppä siellä lapinlahen alapitkällä olevaa kokeilemassa joka täälläkin kaupan,siinä oli muistaakseni ihan hyvä yksilö....omistaja kertonee enempi..

Meillä on nyt vasta 383tkm mittarissa 07 vuoden HDi automaagissa eikä pahaa sanottavaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 19.10.2010 16:55 

Viestit: 10
Paikkakunta: Pk-seutu
Hujane kirjoitti:
Tuttu auto,se saattaa vähän aikaa seistä siellä,hinta on halpa mutta 1.6HDi ei sovi C5 keulaan...Käyppä siellä lapinlahen alapitkällä olevaa kokeilemassa joka täälläkin kaupan,siinä oli muistaakseni ihan hyvä yksilö....omistaja kertonee enempi..

Meillä on nyt vasta 383tkm mittarissa 07 vuoden HDi automaagissa eikä pahaa sanottavaa...

Rohkenen olla Hujasen kanssa vahvasti eri mieltä :shock:
Kyllä 1.6 HDI kone on varsinainen voimapesä C5 keulalle, siitä ei manuaaliaskilla saa vääntöä loppumaan raskaastikaan kuormattuna. Overboost toimii myös tosi miellyttävästi ja tanakoittaa ohituksia. Koneen kestosta 300 tkm ei omaa kokemusta mutta jos asiallisesti pidetty (ja öljyä vaihdettu useamminkin), niin mikäs sen koneen tappaisi.

Eri asia on mukavuus, sitähän ei koskaan ole liikaa ja kyllä automaatti...mutta minkäs teet, kun jälkikasvukin pitäis vielä ajamaan opettaa keppivehkeellä. Olen miettinyt, että jos poika ajaa kortin faijan C5:llä ja lainaa autoa muutaman vuoden, niin haluaako enää sen jälkeen pikkubemun rattiin...voin olla väärässäkin :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 19.10.2010 19:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Luulen että tuo koeajamani yksilö oli oikeasti vialla, sillä se ei hyökännyt mihinkään edes pikkuvaihteilla kaasu pohjassa. Todennäköisesti turbo poissa pelistä tai jotain. Kai tuollakin ainakin "optimoituna" 130 heppaiseksi kerkeäisi ihan muun liikenteen mukaan? 2.0 ja manuaali berline kuitenkin lienee se minkä sitten hankin kun kohdalle sattuu sopiva yksilö, jotenkin se 170hp mikä tosta irtoaa kiinnostaa. ;) Mieluiten exclusive -versio, vaikka lieneekö noilla varustetasoilla tässäkään tapauksessa paljoa vaikutusta (vrt. Xantia). Mut katsellaan...

Ai niin, onko sille vilkun ping pong -merkkiäänelle tehtävissä jotain? Otti nääs päähän melko rankasti jo lyhyellä koeajolla... :shock:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 19.10.2010 22:23 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Edelleen 1.6HDi on nuhapumppu,jopa 307 keulilla...alavääntö olematon,vai olenko minä sitten tottunut liian hyvälle kun vertailen 2.0 litraseen...

Ei sen puoleen kesä autona oli tuo skoda fabia rs josta oli puristettu 185hp ja 443nm vääntöä...sen jälkeen kaikki tuntuneet laiskoilta....siis dieselit...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 20.10.2010 15:28 

Viestit: 18
Paikkakunta: savo

Profiili WWW
Alapitkän sitikka taisi jo mennä...

Itselläni tuli vähän kiirehankintana hommattua juuri tuommonen 1,6HDi C5II kun Xantia meni lunastukseen ja piti äkkiä saada jotain tilalle. 100tkm vähemmän ajettu kuin tuo Hartikaisella oleva. Laiskahan se on, mutta kyllä sillä pärjää, eikä nyt ihan valtava ero kuitenkaan Xantian 2.0HDi:hin verrattuna...

Kohta tulee vuosi ja 25tkm täyteen, yllättävän mukavasti on mennyt. Pari viikkoa sitten alkoi tietsikka urputtaa hiukkasloukusta, pitää koittaa pesemällä selvitä siitä. EGR lienee myös ainakin tukossa jos ei rikki. Muuta ei tähän hätään ole tiedossa.

Toki jos olisi ollut aikaa valita autoa pitempään ja vähän isompi budjetti, niin mieluummin tietysti isompi kone. Plussana tuossa pieni kulutus. Kesällä menee ihan normiajolla tietokoneen mukaan 5l/100km, talvella litra lisää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 20.10.2010 16:48 

Viestit: 10
Paikkakunta: Pk-seutu
ville kirjoitti:
...Itselläni tuli vähän kiirehankintana hommattua juuri tuommonen 1,6HDi C5II kun Xantia meni lunastukseen ja piti äkkiä saada jotain tilalle. 100tkm vähemmän ajettu kuin tuo Hartikaisella oleva. Laiskahan se on, mutta kyllä sillä pärjää, eikä nyt ihan valtava ero kuitenkaan Xantian 2.0HDi:hin verrattuna...

Kohta tulee vuosi ja 25tkm täyteen, yllättävän mukavasti on mennyt. Pari viikkoa sitten alkoi tietsikka urputtaa hiukkasloukusta, pitää koittaa pesemällä selvitä siitä. EGR lienee myös ainakin tukossa jos ei rikki. Muuta ei tähän hätään ole tiedossa.

Toki jos olisi ollut aikaa valita autoa pitempään ja vähän isompi budjetti, niin mieluummin tietysti isompi kone. Plussana tuossa pieni kulutus. Kesällä menee ihan normiajolla tietokoneen mukaan 5l/100km, talvella litra lisää.

En kyllä moisiin kulutuslukemiin pääse millään omallani, onkos sulla Berline? Keskikulutus Break:lla kesällä on 5,7 ja talvella 6,1 mutta tankkaus mitaten ja kilometrit ylös laittaen -kulutus on ollut n. 4-5 desiä suurempi.

Laiskuutta voi toki olla mutta istuu edelleen setämiehelle 8-) Ohitustilanteissa potkua löytyy 1.6 HDI:ssä mukavasti.

Tuolla Citroenfoorumin puolella kerrotaan, että hiukkaspolton aikaan kannattaisi antaa kunnolla hanaa (jos ajotilanne antaa myöten). Olen itse tehnyt näin, kun omassa tuli ensimmäinen hiukkasloukun urputus. Ei ole sen jälkeen vaivannut.
Hiukkapolttohan usein alkaa juuri sillä hetkellä, kun oletkin jo pihatielle kääntymässä, joten vaatii välillä luonnetta kääntää ympäri ja suunnata motarille.
Se kannattaa kuitenkin tehdä!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 20.10.2010 18:27 

Viestit: 424
Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
Meijän autossa ei ole hiukkasloukku vielä pelleillyt,joka 360tkm huollossa pestiin ja eolys lisäaine lisättiin...nyt vuosi ja 3kk takana sekä 45tkm ajoa...nuitahan saa pilkkahintaan kun ostaa vanhoja takseja,sinänsä hyvin pidettyjäkin voi löytää.

Seinäjoellakin oli vähän aikaa sitten C5 HDi136 break automaagi aj 254 myynnissä,muistelen 9500,- pyytäneen..

No kunhan bensa C5 ja foortin saa hukattua niin jos sitten saisin toisen vastaavan perheenjäseneks hankittua.

Niin ja kulutuslukemia,nämä on sitten vain ajotietokoneen lukemia,viime kesänä paras 5.1litraa/100km,yleensä 5.6-5.8 ja talvisin 6.2-6.4.....ei paha


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 21.10.2010 08:18 

Viestit: 18
Paikkakunta: savo

Profiili WWW
Cetä Viitonen kirjoitti:
En kyllä moisiin kulutuslukemiin pääse millään omallani, onkos sulla Berline? Keskikulutus Break:lla kesällä on 5,7 ja talvella 6,1 mutta tankkaus mitaten ja kilometrit ylös laittaen -kulutus on ollut n. 4-5 desiä suurempi.

Laiskuutta voi toki olla mutta istuu edelleen setämiehelle 8-) Ohitustilanteissa potkua löytyy 1.6 HDI:ssä mukavasti.

Tuolla Citroenfoorumin puolella kerrotaan, että hiukkaspolton aikaan kannattaisi antaa kunnolla hanaa (jos ajotilanne antaa myöten). Olen itse tehnyt näin, kun omassa tuli ensimmäinen hiukkasloukun urputus. Ei ole sen jälkeen vaivannut.
Hiukkapolttohan usein alkaa juuri sillä hetkellä, kun oletkin jo pihatielle kääntymässä, joten vaatii välillä luonnetta kääntää ympäri ja suunnata motarille.
Se kannattaa kuitenkin tehdä!


Berline on juu. Ja ihan tietokoneen lukemia, en ole jaksanut itse laskeskella.

Kyllä tuolla ohi pääsee.

Minulle ei ole vieläkään selvinnyt että mistä se "afterburnerin" tunnistaa. Tietokone sanoo että "risk of particle filter blocking" tai jotain sinne päin. Joskus olen yrittänyt silloin ajaa pienemmillä vaihteilla, mutta ei vaikutusta. Ensi viikolla katsotaan onko anturissa jotain vikkoovikkoovikkoo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 21.10.2010 08:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ville kirjoitti:
Cetä Viitonen kirjoitti:
Hiukkapolttohan usein alkaa juuri sillä hetkellä, kun oletkin jo pihatielle kääntymässä, joten vaatii välillä luonnetta kääntää ympäri ja suunnata motarille. Se kannattaa kuitenkin tehdä!
Minulle ei ole vieläkään selvinnyt että mistä se "afterburnerin" tunnistaa. Tietokone sanoo että "risk of particle filter blocking" tai jotain sinne päin. Joskus olen yrittänyt silloin ajaa pienemmillä vaihteilla, mutta ei vaikutusta. Ensi viikolla katsotaan onko anturissa jotain vikkoovikkoovikkoo.
Muiden merkkien edustajilta kuultuna lämpömittarista seuraamalla huomaa polton olevan käynnissä ja toki myös siitä, että pakoputkesta tulee ulos nähtävää tavaraa.

Se käry mikä poltosta tulee on kyllä varsin karmea, trukeissa sen oikein huomaa. Moisethan jätetään (ainakin mitsu, jolle joskus olen joutunut polttelua tekemään) paikoilleen polttelun ajaksi ja odotellaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II (facelift) HDi kokemuksia?
ViestiLähetetty: 21.10.2010 10:34 

Viestit: 10
Paikkakunta: Pk-seutu
Hiukkaspolton käynnistymisen huomaa seuraavista seikoista ajon aikana:

-jokin rele naksahtaa, vaikket ole mitään painanut (tätähän ei huomaa, jos autoradio reippaasti päällä),
-koneen käyntiääni muuttu himpun verran "murisevammaksi".

Jos epäilee, että poltto on käynnistymässä tai jo päällä, voi hakea kaasupolkimella raja-arvoa, jolloin kiihtyminen tai moottorijarrutus voisi kumpi hyvänsä tapahtua. Tällöin huomaa joskus vahvaakin "sätkyttelyä" moottorissa.

Itse pidän moottorin käyntiäänen muutosta kaikkein selvimpänä merkkinä hiukkaspolton käynnistymisestä mutta kaikkihan eivät kuule/-ntele muutenkin hyvin vaimennetun pikkudieselin ääntä. On valitettavaa, että PSA pitää hiukkaspolttoa käyttäjälle "kuulumattomana" asiana. Eiköhän se fapin kesto parane, jos polttoa ei joudu usein keskeyttämään, mikä ei ole huoltopalveluitten kannalta yksinomaan myönteistä ;)

Kotipihaan kurvatessa polton huomaa viimeistään silloin, kun jäähdytys hyrisee konehuoneessa. Tässä vaiheessa tuskin kannattaa heti uudelleen käynnistää, varautuupa vain seuraavalla ajokerralla ajamaan myös sen varttitunnin maantielenkin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: