Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 18.10.2010 21:59 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Mitenkähän XM:n orkkisaluvanteiden tasapainoitus on tarkoitus suorittaa? Silloin kun oman XM:n ostin niin pyörät pyöri ihan hyvin, mutta kun vaihdoin jarrupalat ja ostin uudet renkaat niin laittoivat sellaiset ohkaiset liimapainot vanteen sisäpuolelle lähelle ulkoreunaa. Ja kun alle asensin niin eipä pyörineet kun ne liimapainot ottivat jarrusatulaan kiinni. Jarrusatula tuli kai sen verran ulommas uusien jarrupalojen myötä, ettei enää mahtunut painot sinne väliin. Kävin sitten rengasliikkeessä laitattamassa "perinteiset" peltivanteen lyijypainot vanteen reunaan vaikka vakuuttivat, etteivät välttämättä pysy kiinni.

Nyt laitatin talvirenkaat toisille alukiekoille ja kerroin rengasliikkeessä, että ongelmia on ollut liimapainojen kanssa ja voisi laittaa perinteiset lyijypuntit. Vakuuttivat, että ei onnistu lyijypunttien asennus ja että heidän liimapainot on sen verran ohuita, ettei varmaan hankaa. Ja kun äsken meinasin laittaa talvipyörät niin niinpä vaan napsivat jarrusatulaan kiinni nuokin n. 3 mm ohuet painot. On se vaan ahdas rako...

Mutta miten nuokin sitten saisi tasapainoon?



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 18.10.2010 22:09 

Viestit: 369
Ei tieliikennekäytössä olevaan malliin laikalla tarvittavat millit pois satulasta... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 18.10.2010 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
kyllä ne liimapainotkin pystyy laittaman niin, etteivät tipu poies... ittellä on 2:ssa XM:n orggisvanteissa hyvin onnistuneet.

ja itte olen kyllä kironnu alimpaan noi pellivanteen painot, kun ovat niillä tuhonneet aluvanteita, se vanteen panta rikkoo maalin ja sitten onpi alumiini ja rauta taas vierekkän, ja kun siihenlisätään vesi, pahimmassa tapauksessa suolavesi, niin alumiinihan siinä syöpyy, ja sitten ihmetellään, miksi on ruotosen näköset, reunoiltaan syöpyneet alut...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 18.10.2010 22:31 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
No kävi kyllä äsken mielessä, että jos vähän rälläköis niitä painoja niin mahtuis pyörimään :) Mutta taitaa se tasapainotuksen idea menettää vähän merkitystään... Ainakin nuo liimapainot näytti ihan hyvin liimatuilta eikä mitenkään kohollaan.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 19.10.2010 12:23 

Viestit: 369
aaltopelti_fun kirjoitti:
No kävi kyllä äsken mielessä, että jos vähän rälläköis niitä painoja niin mahtuis pyörimään :) Mutta taitaa se tasapainotuksen idea menettää vähän merkitystään... Ainakin nuo liimapainot näytti ihan hyvin liimatuilta eikä mitenkään kohollaan.


Elä painoista ota, ota sieltä satulan suunnalta :lol: (tämä siis ihan omalla vastuulla).
Ilmeisesti tehtaalta lähtiessä nuo on painotettu niillä "peltivanne"-painoilla. Ainakin c5 mallissa on todella vähän ylimääräistä tilaa 15" vanteen ja jarrusatulan välissä. Sinne ei 3mm korkea liimapaino sovi, saati sitten että painon alla olisi vielä entiset liimat korottamassa. Saman ilmiön olen huomannnut 406 pösössä, liimapainoilla ei mitään mahdollisuutta tasapainottaa alkuperäisiä aluvanteita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 19.10.2010 20:05 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
No eipä se satulan viilaaminenkaan paljoa auta kun siellä on sitten vielä se jarrupalojen kiinnitystappeihin tuleva peltinen jousihärpäke, joka myös tulee millin verran satulasta ulos ja hankaa. Eikä sitä viitsisi poiskaan heittää.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM aluvanteiden tasapainotus
ViestiLähetetty: 19.10.2010 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Asiantunteva rengasliike käyttäisi ns ranskalaisia painoja...
Leveämpi koukku vanteen reunaan, sopii XMn aluvanteisiinkin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: