|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 09:18 |
Viestit: 1496
|
Otsikon mukainen väite oli asiantuntijan lausumana uusimmassa Kuopion Kaupunkilehdessä. Uutinen on ilmeisesti ollut aiemmin jossain muussakin lehdessä. Olisin laittanut linkin juttuun, mutta sitä ei ainakaan vielä löytynyt kuin painetusta lehdestä.
Väite perustui siihen, että kengissä autoon kulkeutunut lumi sulaessaan höyrystyy ja imeytyy auton verhoiluihin mikäli ilma ei pääse auton sisältä kiertämään ulos. Samasta syystä auton sähkölaitteille voi aiheutua häiriötä. Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä haastateltu autosähköasentaja piti parempana vaihtoehtona. Itse en kyllä ymmärtänyt, että miksi. Haastatellun mukaan mukavuus on ainoa peruste sisätilan lämmittimen käyttöön.
Itse en tuota homehtumisasiaa aivan kakistelematta niele. Luulisin vanhojen autojen, jollaisilla itsekin ajelen kuten moni muukin Sitruunapatonkia seuraava, olevan jo sen verran holoja tiivisteistään, että eiköhän siellä ilma vaihdu jos ulko- ja sisätilan lämpötiloissa on tarpeeksi eroa. Aivan uusien (=tiiviiden?) autojen ongelma tuo voisi olla enemmänkin. Ja sitäpaitsi eikö tuollainen sähkölämmitin kuivata tarpeeksi pitkään päällä olleena ilmasta kosteuden pois?
Jos autonsa nyt on kuitenkin mennyt homehduttamaan lämmittämällä kabiinia, niin homeitiöt ja muut kakanhajut saa tiettyyn rajaan asti otsonoimalla pois. Kokeilemani perusteella ainakin verhoilun "haju" on otsonoinnin jälkeen raikas. Myös sellaisessa autossa, jolla on elukoita kuljetettu.
Mitä mieltä te muut olette?
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 09:25 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Ja eikös se ilma vaihdu viimeistään sitten kun autolla ajellaan?
Noh, aivan sama vaikka koko kärry mätänis, ikkunoiden skrabaaminen alentaa mun ihmisarvoa.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
2CV6
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 09:34 |
Viestit: 25
|
Homehtumisesta en tiedä.Ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut homehtunutta kuljinta. Sisätilanlämmitintä olen käyttänyt talvisin vuodesta -86 lähtien suht säännöllisesti kaikissa käytössäni olleissa kulkimissa. Tosin idän ihmeissä (yhteensä 5kpl) tavaratilankannen sisäpintä oli lähes aina lämmittimen käytön jälkeen kostea usein jopa vettä valuva ja sen seurauksena tavaratila ja romppeet siellä kosteitä/märkiä. Eli olosuhteet homehtumiselle oli kyllä olemassa. Tuohon en kyllä usko että polttoainekäyttöinen lämmitin ei tekisi kosteutta autoon. Samanlaista lämmintä ilmaa se varmaankin on tulee se sitten sähkön tai polttoaineen tekemää.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 09:56 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Kyllä on teoreettikko kirjoitellut uskomuksiaan Käytännön kokemus on kyllä muuta.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 09:58 |
Viestit: 1496
|
sahtivaari kirjoitti: Kyllä on teoreettikko kirjoitellut uskomuksiaan
Ai minä vai lehti? 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 10:10 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tirehtööri kirjoitti: Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä haastateltu autosähköasentaja piti parempana vaihtoehtona. Itse en kyllä ymmärtänyt, että miksi. Luulisin, että perusteena vepaepereille on se, että ne käyttävät auton omaa sisäpuhallinta, joka taasen ottaa ilmansa yleensä ulkoa, eli ei kierrätä pelkästään kosteaa sisäilmaa. Mene ja tiedä, itsellä on aamulla Webasto käytössä parikymmentä minuuttia ja sen jälkeen työpaikalla sähköinen sisälämppäri huutelee 7-8 tuntia, yleensä pienillä tauoilla aina välissä (käyn ajelemassa pieniä lenkkejä). Sisämatot ovat kyllä pysyneet kuivina, mutta en osaa sanoa, minkä ansiota se on vaiko kaiken summa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 10:16 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Yleensähän se lämmittäminen edeltää ajoa. Ajon aikana, mikäli kestää riittävän pitkään, ilma kyllä vaihtuu sen verran, että enemmät kosteudet kuivuu. Ja vaikka ei kuivuisikaan, niin kesä kyllä kuivaa. Talven aikana tuskin hometta pääsee muodostumaan, kun kosteus välillä jäätyykin.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 10:30 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
oon samaa mieltä ,että teoreetikko päästelee omiaan. kun porukka pitää huolta ,ettei kanna lunta kulkimen sisälle niin vehje pysyy kuivana kun käyttää sitä lämmitintä riittävän pitkään ja jatkuvasti
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 11:12 |
Viestit: 2699
|
Tirehtööri kirjoitti: Otsikon mukainen väite oli asiantuntijan lausumana uusimmassa Kuopion Kaupunkilehdessä. Uutinen on ilmeisesti ollut aiemmin jossain muussakin lehdessä. Olisin laittanut linkin juttuun, mutta sitä ei ainakaan vielä löytynyt kuin painetusta lehdestä. Onkohan se juttu tämä? Sopisi mainiosti otsikon 'päivän kevennys' tai 'kahvipöytäjuttuja' alle. Kaikenlaisia mielipiteitä matkan varrella kuuleekin. Uskookahan herra Matalamäki itsekään niihin. Kymmenet vuodet meillä on ollut autoissa käytössä sähköllä toimivat sisätilan lämmittimet ilman homehaittoja. Hometta muodostuu ulkona kylmänä pitkään seisovan auton istuimiin, rattiin, kojetauluun ym. jos ne ovat likaisia. Ja 'kokemjne' jo siitä mainitsikin, että lumet siivotaan niistä kengistä ennen autoon istumista. Tai, ainakin ennen kuin ne jalat siirretään sinne jalkatilaan. Kun sitä lunta sinne lattialle kuitenkin kulkeutuu, niin ajon päätyttyä matot käteen ja huiskaistaan ne lumisohjot pihalle. Pieni vaiva.
Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 10.12.2010 11:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 11:18 |
Viestit: 1496
|
r_a_n_u kirjoitti: Onkohan tuo päivän kevennysjuttu tämä.Hyvä r_a_n_u, että löysit jutun. Sama satu oli päätynyt lehden Kuopiolaiseen versioonkin. Juuri tuota haastattelua tarkoitin aloitusviestissäni. Taisi olla tietoinen mainosjuttu, jolla Auto-Sähkö Matalamäki sai mainostettua "ammattitaitoaan" vai liekö toimittaja ymmärtänyt haastateltavaa väärin, mikä ei olisi uutta sekään...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 11:57 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Eipä tuo nyt ihan puppua ole, kyllä se kosteus siellä auton sisällä jää pyörimään ja sitten tiivistyy kylmiin pintoihin, esimerkiksi kattoon verhoilun alle. Ainakin minä olen nähnyt aika monta bx mallia missä kattoverhoilut on aivan homeessa (jopa omistanut yhden)... Lisäksi tuo tekee sen että valuttelee vettä koteloihin jne. Tiivistyy se kosteus myös ihan jokaiseen kylmempään kappaaleeseen siellä auton sisällä, esim kojelaudan sisällä oleviin ohjausyksiköihin. Ja se on se suurin ero polttoainelämmittimiin että ne todellakin imee kuivaa ilmaa ulkoa kun taas tuo pelkkä sisälämmitin pyörittää sisäilmaa ja kun lattialla on aina lunta minkä sulattaa tuohon ilmaan niin kosteus nousee ihan hyviin lukemiin. Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Sinänsä tuo ongelma ei kovin ongelmallinen ole koska autolla yleensä ajetaan lämmittämisen jälkeen niin lämmityslaite kyllä puhaltaa suurimmat kosteudet pois. Mutta ongelmat saadaankin pahemmiksi kun ajetaan vain muutama kilometri ja molemmissa päissä vastaavaa lyhyttä lämmitystä. Ja eihän nämä sähköongelmat taida suurinta osaa ketjuun kirjoittajia tulla vaivaamaankaan... 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 12:48 |
Viestit: 327
|
Jankos kirjoitti: Eipä tuo nyt ihan puppua ole, kyllä se kosteus siellä auton sisällä jää pyörimään ja sitten tiivistyy kylmiin pintoihin, esimerkiksi kattoon verhoilun alle. Ainakin minä olen nähnyt aika monta bx mallia missä kattoverhoilut on aivan homeessa (jopa omistanut yhden)... Lisäksi tuo tekee sen että valuttelee vettä koteloihin jne. Tiivistyy se kosteus myös ihan jokaiseen kylmempään kappaaleeseen siellä auton sisällä, esim kojelaudan sisällä oleviin ohjausyksiköihin. Ja se on se suurin ero polttoainelämmittimiin että ne todellakin imee kuivaa ilmaa ulkoa kun taas tuo pelkkä sisälämmitin pyörittää sisäilmaa ja kun lattialla on aina lunta minkä sulattaa tuohon ilmaan niin kosteus nousee ihan hyviin lukemiin. Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Sinänsä tuo ongelma ei kovin ongelmallinen ole koska autolla yleensä ajetaan lämmittämisen jälkeen niin lämmityslaite kyllä puhaltaa suurimmat kosteudet pois. Mutta ongelmat saadaankin pahemmiksi kun ajetaan vain muutama kilometri ja molemmissa päissä vastaavaa lyhyttä lämmitystä. Ja eihän nämä sähköongelmat taida suurinta osaa ketjuun kirjoittajia tulla vaivaamaankaan...  Oliko sinun bx:n homehtuminen sisälämppärin syy? Äkikseltään voisi kuvitella sisätilan homehtumisen vaativan hieman erikoisia olosuhteita. Pelkkä sisätilalämppärin käyttö ei yksin tee sellaista ilmiötä. Polttoainelämmitin imee ulko ilmaa eli periaatteessa se on parempi ratkaisu sisätilojen lämmittämiseen mutta ei pelkkä sisätilanlämmitin ei yksinään homehduta autoa vaan siihen tarvitaan muitakin tekijöitä. Ok, tietty kenkien mukana sisälle tulevan lumen määrä on aika ratkaisevassa asemassa. Mikäli kuski ja matkustajat eivät vaivaudu putsaamaan lumia kengistään niin kyllähän niiden mukana lunta kantautuu sisätiloihin. Sähköongelmat eivät todellakaan ole vanhoillissitroenistien ongelmia 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 13:06 |
Viestit: 294
|
Pitääkin olla tarkkana käytettyä ostaessa ja vaatia sisätilojen kuntokartoitusta homevaaraa silmälläpitäen. Ps. Jos pitää vaikka etuikkunat sentin raollaan, poistuu kosteus lämppärin pörrätessä.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 13:10 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Eki kirjoitti: Yleensähän se lämmittäminen edeltää ajoa. Ajon aikana, mikäli kestää riittävän pitkään, ilma kyllä vaihtuu sen verran, että enemmät kosteudet kuivuu. Niinpä. Ja itse asiassa paremmin sisätilalämpäärin kanssa, joka saa jään sulamaan jo valmiiksi. Auton omalla lämppärillä sulaa kuitekin silläkin, mutta vain vähän ja vasta ajossa... Talven seisovissa autoissa ei hometta tule sydäntalvella kun ollaan jatkuvasti pakkasilla. Home tulee vasta keväällä, kun päivät on plussalla ja yöt pakkasella eikä auto tuuletu kun sillä ei ajeta. Yksi hyvä jippo on raottaa ikkunoita ja laittaa sisätilalämppäri puhkumaan. Sulattaa ja sitten kuivattaa & tuulettaa kun pitää useamman tunnin 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 14:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä jos ihan totta puhutaan niin autossa pitäs olla pieni poistoilmapuhallin noita tilanteita varten kun sisälämppäri käytetään tolpasta. Helpoin ja halvin tapa on kyllä kuitenkin pitää kunnon kaukalomattoa lattioilla, edessä ja takana.
Vepastoeeperi on tavallaan siitä hyvä että kabiinissa käy poisto koko ajan päällä kun auton puhallin pyörii, näin se ajaa kosteaa ilmaa koko ajan pois kabiinin poistoaukkojen kautta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 14:33 |
Viestit: 1496
|
Cikatti kirjoitti: Vepastoeeperi on tavallaan siitä hyvä että kabiinissa käy poisto koko ajan päällä kun auton puhallin pyörii, näin se ajaa kosteaa ilmaa koko ajan pois kabiinin poistoaukkojen kautta. Vepastoeeperi on hyvä vehje, sitä ei käy kieltäminen, mutta mistä se ilma tietää millä puhaltimella sitä liikutetaan?  Onhan "sisätilan lämmittimessäkin" puhallin ja mikäli laitteessa on riittävän pitkä johto, niin voihan sen laittaa puhaltamaan samasta suunnasta/suuntaan kuin auton omatkin lämmittimet, mikäli tuo auton homehtumisasia yöt valvottaa  . Kosteutta autoissa on etenkin talviaikaan joka tapauksessa, mutta miten se sähköpuhaltimen lumesta haihduttama kosteus muka olisi haitallisempaa kuin auton oman lämmittimen tai vepastoeeperin aikaan saama? Sitä minä en ymmärrä. Vai sekö se on ratkaisevaa, että se vepastoeeperi imee ulkopuolelta ilman kun taas se sähköinen ropelihärveli pyörittää sitä samaa ilmaa "sisäkierrolla"? Jankos kirjoitti: Lisäksi tiivisteet saa vanhoissa autoissa olla todella huonot että ilma oikeasti niiden välistä vaihtuu... Tuohon vielä lisäisin sen, että alkuviestiin muotoilin vähän huonosti sanat. Ainakin minun HDi:ssä niitä ovikynnysten tiivisteitä saa vähän väliä painella kiinni toisiinsa ja muutenkin paikalleen, joten kyllä siellä holo käy. Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 15:06 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Tirehtööri kirjoitti: Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä. Ja näkee esim tuulilasin sisäpuolelle kertyvästä talmasta, etenkin jos pitää puhallusta pääosin lasille 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 15:09 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Jallu kirjoitti: Pitääkin olla tarkkana käytettyä ostaessa ja vaatia sisätilojen kuntokartoitusta homevaaraa silmälläpitäen. Ps. Jos pitää vaikka etuikkunat sentin raollaan, poistuu kosteus lämppärin pörrätessä. Ikkunaa voi myös pitää raollaan auton seistessä, varsinkin jos on pakastumaan päin. Kiristyvä pakkanen imee kosteutta autosta jos eroa on sisä- ja ulkoilman välillä. Tämän voi joskus konkreettisesti huomata kun on jäätä myös ikkunoiden sisäpinnoilla. Fönari vähän auki ja se kosteus menee kiltisti siitä ulos 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 15:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tirehtööri kirjoitti: Se taas on kokonaan eri juttu, että aika kamalaa tuo autojen sisällä oleva ilma varmasti laadultaan on. Ajatelkaapa miten pienessä tilassa siellä nökötetään ja liikenteestä imetään lisää kaikkea kivaa töhnää ja mikrohiukkasta sinne sekaan. Ja se kakka on siellä ihan ilman mitään lisälämmittimiä. Siitäpä sitä bakteerikammoisille viikonlopuksi miettimistä. Tuota estää kyllä aika tehokkaasti se Xantiastakin löytyvä aktiivihiiliraitisilmasuodatin.  Toki ei sekään täydellinen ole.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 15:33 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Vepastoeeperi on hyvä vehje, sitä ei käy kieltäminen, mutta mistä se ilma tietää millä puhaltimella sitä liikutetaan?"
Ymmärsit väärin arvon Tirehtööri: kun vepastoeeperi on asennettu niin kuuma vesi tulee auton omaan lämmityiskennoon ja auton oma puhallin pyörii jolloin korvausilma tulee ulkoa ja todellakin kabiinista poistuu ilmaa niin kuin kuuluu. Jos taas joissain tapauksissa jätetään vivustosta (jos sellainen vielä on) re-circulation päälle niin kabiini lämpeää sisällä kierrätettävällä ilmalla jolloin poistoa ei tapahdu ja kostaus vain kieppuu sisällä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 15:41 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
zX-files kirjoitti: Eka kertaa tästä kuullessani tuli mieleen että myyköhän kyseinen autosähköasentaja noita webastoebereitä  ...tietysti on myös mahdollista, että haastateltava kertoo jotain ja toimittaja sitten lisää oman ymmärryksensä ja näkemyksensä. Tällainen näennäistiedottava-pelotteleva-otsikoitarepivä iltapäivälehtitiedottaminen valtaa alaa koko ajan ... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 16:40 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
En uskoisi homeongelman kasvavan kovin vakavasti jos auton sisätiloja ei kyllästä kokonaan lumella. Usein näkee talvisin liikenteessä kunnon höyrysaunoja, ikkunat ihan ummessa... Xantiassa tuntuu ikkunat pysyvän talvisinkin auki vaikka puhallusta pitäisi minimillä. Saattaa tosin johtua siitäkin että on tapana nuo lumet aina välillä kopistella ulos. Sisätilanpistoke+lämmitin autossa on ollut vasta vajaat pari viikkoa, joten autoa ei onneksi ole sen elämän alkutaipaleella taidettu homehduttaa. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 23:41 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
on näköjään jäänyt porukalta huomaamatta semmonen ilmiö.että se sisälämppäri kuumana kuivattaa myös sitä sisäilmaa, eli haihduttaa kosteutta pois. ja kosteus on sen homeen syy eikä mikään muu.
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Sisätilan lämmitin homehduttaa auton Lähetetty: 10.12.2010 23:55 |
Viestit: 308
|
Jos sisätilalämppäri pyörii suljetussa tilassa, niin siellä ei voi pienetä kuin ilman suhteellinen kosteus koska mitään märkyyttä ei pääse ulos. Ei tuo ole käytännön ongelma. Itsellä on vain yksi havainto homehtumisesta. Yksi autonromu jäi penkit kosteina rötköttämään syksyllä ja lumi peitti sen. Kun se kevätpuolella kiskottiin sieltä hangesta pois niin kokeilin käynnistää ja käyntiinhän se paukahti, mutta sisätilat olivat kyllä pilalla. Siitä huolimatta sain siitä vähän rahaa. Jäi hankeen koska siihen liittyi melko ikäviä muistoja.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
|
|