Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Aamupakkasella töihin ilman moottorin lämmityksiä, kylmää noin -15. 200 metriä pihasta kapine hyytyy (vm -92 XM V6 ja siis 12 valve).

Oireet ennen hyytymistä:
- viimeiset 2 vko nykinyt vain pakkasella ja ensimmäiset 3-4 km, lämmettyään toiminut kuin enkeli

Tänä aamuna:
- nykii melko paljon, K-valo syttyi jo startin jälkeen... nypytellään noin 200 m ja siihen jäi
- startatessa vain lupaili mutta ei käynnisty.

Nyt vehjes on pukilla ja:
- bensaa tulee, varmistettu koska mm irroitettu tulppa haisee ja on kostea, fuel return manifold tihkuu vähän bensaa > kirrattu klemmarilla
- Koska vain kylmänä oli nykimistä niin varmistin veden lämpöanturin toiminnan, pakkasella 6 kOhm ja käpälissä lämmitettynä noin alle 3 kOhm > siis toimii.
- lisäilmaluisti putsattu, se oli jäänyt jumiin, liki auki
- Sytkän ohjainmoduuli swapattu toisesta autosta, ei apua

Seuraavaksi seuraa puolan ja sitten MAP:n vaihdot kun tuo vara V6 tuossa sattuu kerran olemaan.
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä. Kipinä lienee heikko tai jopa hukassa. Kassotaan, syöksyn taas ryynäämään pellin alle.
Jos hyviä vinkkejä niin saa kertoa;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 16:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä.

Öööh... ZX'ssä pitkä startti jättää K-valon päälle, se pohja kun joskus takkuaa eikä anna sytkävirtaa starttiasennossa. Yleensä tuo päälle jäänyt K-valo ei silti haittaa mitään, mutta kaksi kertaa on laittanut käynnin poskelleen. Toisella kertaa ei ottanut kierroksia ja ajo oli kuin kaksi vaihdetta isommalla. Eli liika bensa ilman kipunaa sekottaa siinä lambdan & samalla Koon, ja vaikka yleensä ei haittaa niin sekin on koettu että voi laittaa käynninkin totaalisen poskelleen.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Yleinen K-valon sytyttäjähän on lamda-anturi, mutta, väitän että viallinen lamda ei estä autoa kännistymästä. Kipinä lienee heikko tai jopa hukassa. Kassotaan, syöksyn taas ryynäämään pellin alle.
Jos hyviä vinkkejä niin saa kertoa;-)
Tuskin lambadaa tanssitaan startissa, kun anturi on kylmä ja sen myötä näyttää mitä sattuu. Kylmänä toimimattomuutta tämä ei selittäisi, mutta katsoppa silti se kampiakselin asentotunnistin. Ja mitenkäs se imuilman lämpöanturi, kai siinä semmoinenkin on? Entäpä akun kunto? Kylmäkäynnistyksessä liian alas tipahtava jännite voi aiheuttaa kipinähuolia joissain kulkineissa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 17:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Kai akussa piisaa potkua? Joskus sekin joissain vehkeissä on yllättäen ollut kuollut vaikka näennäisesti pyörittääkin.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 18:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Noni, varpaat kävin sulattamassa ja syöksyin takas hommiin. Vika löytyi, pimentynyt puola.
Mut olipa erikoiset oireet: pätkintää pakkasella ja kun lämpes niin nähtävästi heikko kosketus lämpölaajeni kohalleen ja pätkintä loppui mutta, tänä aamuna purkista nähtävästi loppui kipinät. Nyton toinen puola paikallaan ja se lienee vielä kipunoita jäljellä.

Mahtoi olla tuokin Sagemin tuote ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
No onneksi oli helppo tapaus korjata. Ei ole kivaa rassata pakkasessa, toivoo laiskimus.



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo emmäkään alunperinkään uskonut lampadan vaikutukseen koska se nyt vaan on ihan yhdentekevä kapine käynnin kannalta.

Mutta, on kovin kiintoisaa että XM:n vikadiagnostiikka on sen verran fiksu että se seuraa puolan vastusta ja osaa sytyttää moottorivikavalon. Nyt kun olis ollut se vikadiagnostiikkakapine niin olis sekin selvinnyt käden käänteessä sillä tuo XM ei näytä moottorivikavalosta vikakoodeja vaikka niin on väitetty ja olen ymmärtänyt että kukaan muukaan ei ole saanut niitä esille tuon valon kautta, toistaiseksi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 19:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Mutta, on kovin kiintoisaa että XM:n vikadiagnostiikka on sen verran fiksu että se seuraa puolan vastusta ja osaa sytyttää moottorivikavalon. Nyt kun olis ollut se vikadiagnostiikkakapine niin olis sekin selvinnyt käden käänteessä sillä tuo XM ei näytä moottorivikavalosta vikakoodeja vaikka niin on väitetty ja olen ymmärtänyt että kukaan muukaan ei ole saanut niitä esille tuon valon kautta, toistaiseksi.
Hyvä, että vika löytyi nopeasti. Fenixistä olen saanut ulos, eli vähempiventtiilinen kyseessä tietenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jep, veikkaan että mun diagnostiikka on sekaisin sillä vikavalo vilkuttaa tasaisesto loputtomiin kun tuota kokeilee. Se vilkkuu siis täysin tasatahtia ilman taukoja.
Mutta oli hieno huomata että romu puola sytyttää valon eli ei se ihan kuollut ole.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 13.12.2010 23:44 

Viestit: 725
laakeri kirjoitti:
Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?


Bendix-Fenix 4.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 14.12.2010 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Miulla Vanissa Magneti-Marelli ei suostunut vilkuttamaan ollenkaan... olisi kyllä pitänyt vilkuttaa. Mikäs ruutta tossa 24-tappisessa onkaan?
Bendix-Fenix 4.
Ai siinäkin on Fenix, kuten 12-tappisessakin? Outoa kyllä sitten, jos ei koodeja ulosta. Tosin Fenix 3:han 12-tappisessa on kaiketi?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 14.12.2010 10:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Niin juu, olen ollut siinä uskossa että 12 tappia = Fenix III ja 24 tappia Fenix IV.
Mulla on nuo molemmat mutta kumpikaan ei anna koodeja virta-avainta räpläämällä. Kait toi nyt on ihan tyypillistä ettei 18-19 vuotiaassa Citikassa kaikkia voi vaatia toimimaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 14.12.2010 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Niin juu, olen ollut siinä uskossa että 12 tappia = Fenix III ja 24 tappia Fenix IV.
Mulla on nuo molemmat mutta kumpikaan ei anna koodeja virta-avainta räpläämällä. Kait toi nyt on ihan tyypillistä ettei 18-19 vuotiaassa Citikassa kaikkia voi vaatia toimimaan.
Mitenkäs olet kokeillut 12-tappisessa? Itse olen kyllä saanut sellaisesta luettua pitämällä avainta jonkin aikaa siinä "aavistuksen vaille startti"-asennossa, missä mittariston valot sammuvat. Samallahan pitäisi välkytellä myös diagnostiikkapistokkeen kautta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM V6 hyytyi
ViestiLähetetty: 28.12.2010 00:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jaahans, vikadiagnostiikka, siis ei toimi 12-tappisessa vaikka kuinka koetan, mutta väliäkö sillä koska nyt tuli todistettua sen turhuus: puola on edelleen ehjä kun sen vaihdoin mutta kylmällä nykiminen on edelleen tallessa, siis vain kylmässä. Syy löytyy kuvasta ja tämä syyllinen tappoi edellisen puolan mitä todennäköisimmin koska kipinä ei oikein päässyt purkautumaan rivakasti. Pyörijän vastus (normaalisti 3kOhm) on nyt näköjään ääretön eli valtava. Kuvassa mittaria näyttää nollaa mutta koska sen perässä on "M" niin se on Mega-alueella eli vastus on mahdottman suuri. Jos vastus oikeasti olis 0 ohm niin tuo "M" katoaa tuosta näytöstä.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 101223.jpg

Hämmästyttävää miten hyvin kuitenkin XM pelasi vaikka vastus oli tuhoutunut. Vastuksen eristeet olivat purkautuneet muuten erittäin hyvän näköisen virranjakajan kannen pinnoille ja jymähtänyt siihen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: