|
Kirjoittaja |
Viesti |
cuisinier
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 31.12.2010 12:56 |
|
RPekka kirjoitti: laakeri kirjoitti: Eiköhän autonvalmistajat kohta keksi tulpata moottoritkin siten, että öljyä ei saa helposti vaihdettua "kestovoitelu"  Kohta? Ford Fiestassa ei ollut öljyn täyttöreikää koska öljyä ei pitänyt tarvita lisätä auton eliniän aikana. Tyhjennysproppu oli toki ettei korjaamolla olisi niin sottaista moottorin avaaminen. Olitkohan ihan tarkkaan katsonut sitä konetta? Kyllä minulla oli Ford Fiestassa myös öljyntäyttöaukko, vaikka ei se kone ihmeitä lisäyksiä vaatinut, tiivis kone kun oli niin normaali vaihtoväli riitti.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 31.12.2010 17:08 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Mulla on ollut parikin 80-luvun fiestaa, 1.4 ja 1.1 koneilla, ja kyllä niissä oli ihan normaalit 710-korkit 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 31.12.2010 17:12 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Laatikkoöljyjen vaihtotulpat osasta puuttui, olikohan se tyhjennystulppa joka puuttui?
Vetopyörästönlaakereiden hajoaminen olikin sitten Fordin vakiovika yhden 10 vuotta eri malleissa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 02.01.2011 23:27 |
Viestit: 265
|
Pasis kirjoitti: 15 tkm/1v tai 20 tkm/1 v sopii hyvin ainakin omille ajoille. Mikä on järkevä vaihtoväli ? Kai se järkevä vaihtoväli on suosituksen mukainen. Tosin riippuu myös hyvin pitkälti millasta ajoa on. Jos pelkkää kaupunkipyöritystä niin vaihtaisin ehkä jopa suosituksia useammin, pitkää ajoa taas jos on niin suositusten mukaan. Meillä tulee sen verran vähän kilomeetrejä autoihin, että vuoden välein tulee vaihdettua. Mitä tuohon varsinaiseen topicin aiheeseen tulee, niin omassa kaveripiirissäkin suurin osa tuskin paljon konepeltiä autoistaan availee, joten öljyn määrää tuskin tarkastavat ja öljynvaihtokin teetetään sillon kun se satutaan muistamaan. Jenkkilässä ainakin sama mentaliteetti kun briteillä että eihän autosta tarvitse huolehtia. Käydessäni jenkeissä lainasin majoittajaperheen autoa ja piruuttani kurkkasin konepellin alle...ei ollut edes öljykorkki tallella ja kun perheen päälle siitä mainitsin niin kysyi että mikä se on ja missä semmosen pitäs olla Itselle on tullut tavaksi nostaa mittatikkua sillon kun pelti tulee avattua...ihan vaan tavan vuoksi. Harvoinpa tuo on muita toimenpiteitä vaatinut kun tikun nostamisen ja takaisinlaiton.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 03.01.2011 15:39 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ai 710 oli kadonnu. 
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 03.01.2011 15:52 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
kokemjne kirjoitti: ai 710 oli kadonnu.  
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 03.01.2011 16:40 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Olipas tehty turha "uutinen" koska totta kait vähintään 20% kansasta ei ole tuosta öölin lisäilystä ja ostelusta kuullutkaan koska vähintään tämän verran tyyppejä on porukassa jotka huollattaa kauhean saksalaisroinansa huoltopajalla. Eihän sitä nyt voi öljyjä hiblata koska voi tarttua prolen tuoksua iholle. 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 03.01.2011 17:00 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Olipas tehty turha "uutinen" koska totta kait vähintään 20% kansasta ei ole tuosta öölin lisäilystä ja ostelusta kuullutkaan koska vähintään tämän verran tyyppejä on porukassa jotka huollattaa kauhean saksalaisroinansa huoltopajalla. Eihän sitä nyt voi öljyjä hiblata koska voi tarttua prolen tuoksua iholle.  Joo, samassa yhteydessä olis voinu tutkia että kuinka moni tarkistaa säännöllisesti LHM-nesteen tason 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 00:01 |
Viestit: 265
|
kokemjne kirjoitti: ai 710 oli kadonnu.  Sepä juuri 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 00:54 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Cikatti kirjoitti: Olipas tehty turha "uutinen" koska totta kait vähintään 20% kansasta ei ole tuosta öölin lisäilystä ja ostelusta kuullutkaan koska vähintään tämän verran tyyppejä on porukassa jotka huollattaa kauhean saksalaisroinansa huoltopajalla. Eihän sitä nyt voi öljyjä hiblata koska voi tarttua prolen tuoksua iholle.  Yks sai tuollaisen saksalaisroinan joskus työsuhdeautoksi, opettivat öljyjen tarkistuksen melkein kädestä pitäen luovuttaessa autoa ja antoivat litran purkin lisäysöljyä valmiiksi mukaan 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 01:14 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Xari kirjoitti: Yks sai tuollaisen saksalaisroinan joskus työsuhdeautoksi, opettivat öljyjen tarkistuksen melkein kädestä pitäen luovuttaessa autoa ja antoivat litran purkin lisäysöljyä valmiiksi mukaan  No kyllähän se nykyään uusissa autoissa tuppaa olemaan - merkistä riippumatta - tarpeellista tarkistella niitä öljyjä sisäänajovaiheessa. Uudella koneella kun vielä 1l/1000 km öljyn kulutus ei ole "epänormaalia" vaan tasaantuu siitä aikanaan... Tietty muistan kyllä lukeneeni, että aina se kyllä ei ole tasaantunut... Tässä ote Xantian Omistajan Käsikirjasta: " Totutusajon aikana moottorin öljymäärä pitää tarkistaa tavallista useammin ja säännöllisesti, koska alkuaikana moottorin öljynkulutus voi nousta tavallista suuremmaksi."
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 07:50 |
Viestit: 327
|
bigbro kirjoitti: Pasis kirjoitti: 15 tkm/1v tai 20 tkm/1 v sopii hyvin ainakin omille ajoille. Mikä on järkevä vaihtoväli ? Kai se järkevä vaihtoväli on suosituksen mukainen. Tosin riippuu myös hyvin pitkälti millasta ajoa on. Jos pelkkää kaupunkipyöritystä niin vaihtaisin ehkä jopa suosituksia useammin, pitkää ajoa taas jos on niin suositusten mukaan. Meillä tulee sen verran vähän kilomeetrejä autoihin, että vuoden välein tulee vaihdettua. Kaverini ajaa taksillaan paljolti pelkkää maantietaivalta. Normaalissa tolppaliikenteessä auto on vain harvoin. Hänen autossaan öljynvaihtoväli on 25 000 km mutta normaalisti huoltovalo syttyy n 27 000 km ajettuna. Enemmän pelkässä taajamaliikenteessä olevilla vastaavilla autoilla öljynvaihto tulee vastaan n 23 000 km ajettuina. Se että onko kyseessä mittaustulos vai pelkkä ohjelmointikikka, sitähän ei voi tietää 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 10:21 |
Viestit: 265
|
xantiano kirjoitti: bigbro kirjoitti: Pasis kirjoitti: 15 tkm/1v tai 20 tkm/1 v sopii hyvin ainakin omille ajoille. Mikä on järkevä vaihtoväli ? Kai se järkevä vaihtoväli on suosituksen mukainen. Tosin riippuu myös hyvin pitkälti millasta ajoa on. Jos pelkkää kaupunkipyöritystä niin vaihtaisin ehkä jopa suosituksia useammin, pitkää ajoa taas jos on niin suositusten mukaan. Meillä tulee sen verran vähän kilomeetrejä autoihin, että vuoden välein tulee vaihdettua. Kaverini ajaa taksillaan paljolti pelkkää maantietaivalta. Normaalissa tolppaliikenteessä auto on vain harvoin. Hänen autossaan öljynvaihtoväli on 25 000 km mutta normaalisti huoltovalo syttyy n 27 000 km ajettuna. Enemmän pelkässä taajamaliikenteessä olevilla vastaavilla autoilla öljynvaihto tulee vastaan n 23 000 km ajettuina. Se että onko kyseessä mittaustulos vai pelkkä ohjelmointikikka, sitähän ei voi tietää  Eihän mun pähkäily sitten ihan väärillä raiteilla olekaan 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 10:31 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Xari kirjoitti: Yks sai tuollaisen saksalaisroinan joskus työsuhdeautoksi, opettivat öljyjen tarkistuksen melkein kädestä pitäen luovuttaessa autoa ja antoivat litran purkin lisäysöljyä valmiiksi mukaan  ...ja ihan hyvä niin, itsekin paria TDItä pyöritelleenä tuli takahutlarissa lojuva lisäysöljypurkki tutuksi. Pistematriisinäyttöön yllättäen ilmestyvä "NYT HETI LISÄÄ ÖLJYÄ ETKÄ AJA YHTÄÄN PIDEMMÄLLE"-teksti (suom.huom.) on sen verran rasittava. Lisäksi VAG Longlife-öljyjä ei edes jokaiselta huolto- eikun liikenneasemalta löydy, joten parempi oli hakea varaputeli marmoritiskiltä liisarikortilla...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 10:33 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Mikä on järkevä vaihtoväli ?"
Riippuu todella paljon ajosta miten ja missä kelissä... Esim joka pvä kun sahaa 3,5 km töihin autolla talvipakkasella ja varsin ilman lohkolämmitystä niin öölit on syytä vaihtaa 5000 km välein jo pelkän vesikertymän takia.
Tosin itse käytän periaatteessa aina uudet öljyt noin 6000 välein koska minä taas en käytä synteettistä kuraa enkä ole koskaan käyttänyt täysin ylihinnoittelun takia jossa aineen etu hintaan nähden on täysin naurettavan marginaalinen.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 10:34 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Igor kirjoitti: Joo, samassa yhteydessä olis voinu tutkia että kuinka moni tarkistaa säännöllisesti LHM-nesteen tason  ...sitä varten on painonappi ja merkkivalo kojelaudassa... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 11:18 |
Viestit: 909
|
Cikatti kirjoitti: "Mikä on järkevä vaihtoväli ?"
Tosin itse käytän periaatteessa aina uudet öljyt noin 6000 välein koska minä taas en käytä synteettistä kuraa enkä ole koskaan käyttänyt täysin ylihinnoittelun takia jossa aineen etu hintaan nähden on täysin naurettavan marginaalinen. Ei se synteettinen tai täyssynteettinen tulee yhtään kalliimmaksi, kun vaikka tuplaa tuon vaihtovälin.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 12:12 |
Viestit: 327
|
Öljyt ovat herättäneet sangen mielenkiintoisia tunnelatauksia myöskin patongissa ja sehän on ihan hyvä ja positiivinen seikka palstan kannalta ajateltuna. Ymmärrän kyllä hyvin sellaista jolle ei tule paljoa kilometrejä maantiellä niin lienee syytä vaihdella öljyjä hieman useammin. Jollekin öljynvaihto voi olla mukavaa puuhastelua eli ajankulua autonsa kanssa. Autoni huoltoväli on 20 000 km ja suunnilleen sen puitteissa vaihtuvat öljyt ja suodattimet siis keväällä ja syksyllä. Tosin näistä keskusteluista oppia ottaneena aion seuraavalla kerralla katsoa Citroenin öljy suositukset enkä ota ihan mitä tahansa öljyä autooni. Mikäli liikkeellelähtö tapahtuu pääsääntöisesti tolpan nokasta ja ajot ovat normaaleja siirtymisiä paikasta toiseen niin paljonko käytettävän öljyn kanssa kannattaa hifistellä 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 13:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: en käytä synteettistä kuraa enkä ole koskaan käyttänyt täysin ylihinnoittelun takia jossa aineen etu hintaan nähden on täysin naurettavan marginaalinen. Jepjep, noissa vähempipyöräisissä kulkineissa kun on yksilöstä riippuen molempia tullut käytettyä, niin suht samoissa hinnoissa ovat öljykannut olleet... se mineraaliöljyn kannu vaan on ollut vähän pienempi kuin synteettisen 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Laura78401
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 14:35 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Lieksa
|
Lainaus hessun kirjoituksesta: "Pari 8-venttiilistä Xantiaa oli aikoinaan, jotka kiskoivat melkein litran tuhannella vaikka olivat vain noin 0,2 Gm ajettuja. Ohjurin kumeista ei varmaan ollut mitään jäljellä, mutta hyvin toimi muuten".. Itselläni 8- venttiilinen Xantia ja öljyä menee kyllä ihan kiitettävästi! Venttiilin kumit vaihdettiin,palotilassa ei öljyä, ei savuta ja hyvin toimii, joten liekö moottorin ominaisuus ennemminkin kuin vika.. Etenkin sulan maan aikaan kilometrejä kertyy aika hurjasti työajossa, joten joka viikko tarkastan öljyn pinnan. Öljynvaihtoväli siis aika harva, koska on jatkuvasti uutta lientä sisässä. Kertaakaan ei ole päässyt öljyvalo mittaristossa palamaan.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 14:40 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Ne on noi 8-venttiiliset tommosia. Eikös Jethilläkin ollu 8-venttiilisessä yks pytty täynnä öljyä 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 15:43 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Laura78401 kirjoitti: Lainaus hessun kirjoituksesta: "Pari 8-venttiilistä Xantiaa oli aikoinaan, jotka kiskoivat melkein litran tuhannella vaikka olivat vain noin 0,2 Gm ajettuja. Ohjurin kumeista ei varmaan ollut mitään jäljellä, mutta hyvin toimi muuten".. Itselläni 8- venttiilinen Xantia ja öljyä menee kyllä ihan kiitettävästi! Venttiilin kumit vaihdettiin,palotilassa ei öljyä, ei savuta ja hyvin toimii, joten liekö moottorin ominaisuus ennemminkin kuin vika.. Etenkin sulan maan aikaan kilometrejä kertyy aika hurjasti työajossa, joten joka viikko tarkastan öljyn pinnan. Öljynvaihtoväli siis aika harva, koska on jatkuvasti uutta lientä sisässä. Kertaakaan ei ole päässyt öljyvalo mittaristossa palamaan. Ei mulla 1.8 8V juurikaan öljyä vie, yleensä vajaan litran saa 10tkm vaihtovälillä lisätä... BX:ssä ei aikanaan sitäkään vähää, vaan pärjäsi korkkia avaamatta koko vaihtovälin. Ja tuskin sitä öljynpainevaloa moni saa koskaan syttymään, on viritetty syttymään todella pienillä paineilla, eli jotain vahinkoa olisi valon syttyessä jo tod.näk. tapahtunut.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 15:45 |
|
1995 mallin 1.8 8V Xantia, mittarissa 299194 kilometriä, alkuperäiset venttiilivarrenkumit, ei syö öljyä, öljynvaihtoväli 15000 km. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Öljynvaihto, mikä se on? Lähetetty: 05.01.2011 16:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Laura78401 kirjoitti: Itselläni 8- venttiilinen Xantia ja öljyä menee kyllä ihan kiitettävästi! Venttiilin kumit vaihdettiin,palotilassa ei öljyä, ei savuta ja hyvin toimii, joten liekö moottorin ominaisuus ennemminkin kuin vika.. Vika on sitten jossain muualla varmaankin, jos teit kumien vaihdon oikein (no ei kai sitä tuossa voi mitenkään väärin tehdä)? 1.8 8v ei ainakaan syö öljyä ollenkaan, kuten ei beksin 8-venttiilisetkään. Meijän 1.8 8v:stä vaihdoin kyllä venttiilinvarrenkumit jossain ehkä ~250 Mm tuntumassa, kun öljyt lisääntyivät sitä ennen kertaheitolla sylinterinputken alatiivisteen petettyä jäähdytysnestekämmin seurauksena. Katillisessa autossa tuskin savutusta kovasti näkyy, mutta eiköhän se sinne pakoputken suuntaan katoa reittiä tai toista pitkin, jos ei ulospäin vuoda.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|