|
Kirjoittaja |
Viesti |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 23.01.2011 13:51 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
peltipolvi kirjoitti: xs2jammu kirjoitti: 2cvkimmo kirjoitti: Osramin NightBreakerit ovat olleet valaisukyvyltään erinomaisia, mutta tavattoman lyhytikäisiä. Näitä on saanut olla vaihtamassa "koko ajan". Uutta "Plus"-versiota en osaa kommentoida, lupailee "50% pidempää elinikää".
Viime aikoina olen testaillut Philipsin tuotteita ja VisionPlussat ovat tehokkaita ja yllättävän kestäviä. Night breakereistä toinen simahti alta kolmen kuukauden picassosta. Katsotaan kauan toinen kestää kun jätin sen vielä paikoilleen. ...viikon, ainakin mulla  Aika lähelle meni. Eilen meni se toinenkin pimeeksi.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 23.01.2011 14:22 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Hyväksyn itse moraalisesti muutosxenonit heti kun niihin saadaan samat optiset ominaisuudet kuin halogeenipolttimoon. Niin kauan kuin xenonissa on valonlähde väärässä kohdassa tai väärään suuntaan, ne vaan ei voi fysiikan lakien mukaan toimia oikein, eli häikäisemättä, jotain yksittäisiä sattumia lukuun ottamatta!
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
trasseli
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 23.01.2011 18:49 |
Viestit: 27
|
Jaaha, Osramin yönmurtaja ilman plussaa keski 2 kk  Toisessa umpiossa on sitten plussa versio ja ehjä. Miksikö näin? No, joku oli pistänyt mötönetissä lamppuja sekaisin enkä tohkeissani sitä huomannut. Ei muuten ollut silminnähtävää eroa noiden valotehoissa  Nyt oli pakko pistää vaan joku lamppu tilalle ja tällä kertaa on kyllä melkoinen ero. Lamppu ostettu joskus liitelistä ja mukana oli sulakkeita yms. Mutta siis valotehoero on huikea liitelin tappioksi.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 23.01.2011 21:54 |
Viestit: 327
|
Laillistenkin xenonien kanssa on luvassa häikäisevää tulevaisuutta sillä vaaditut tasonsäätö ja ajovalojenpesin vaatimukset ovat niitä "herkkuja" jotka vikaantuessaan ovat kalliita korjata ja mitä luultavimmin niiden kunnossapidosta tullaan myöskin tinkimään.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 12:12 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Tässä olis selkeä markkinarako ryhtyä tekemään hyväksyttyjä xenon-umpioita vanhoihin autoihin... 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 12:48 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Jee. Suomen jättimarkkinoille.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 12:58 |
Viestit: 118
|
zX-files kirjoitti: Jee. Suomen jättimarkkinoille. Joo eipä tuo iso bisnes olisi vaikka markkina-alue olisi koko maailma. Joskus koitin C4:een googlailla parempia umpioita. Dectane tms. oli ainoa, joka C4:een jälkiasennusumpiota valmisti, sekin halogeeni. Ja mistä tiedät onko tuollaisen jälkiasennusumpion valoteho alkuperäistäkin huonompi? Firma kun lähinnä panostaa ulkonäköseikkoihin. Alkuperäsen sitikan umpion xenonina sais varmaan hinnat alkaen toista tonnia? edit, kuvia:  
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 14:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Igor kirjoitti: Tässä olis selkeä markkinarako ryhtyä tekemään hyväksyttyjä xenon-umpioita vanhoihin autoihin...  Esim. beksiinhän moiset taitaa saada. Eiköhän Xantiaankin?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 14:30 |
Viestit: 327
|
laakeri kirjoitti: Igor kirjoitti: Tässä olis selkeä markkinarako ryhtyä tekemään hyväksyttyjä xenon-umpioita vanhoihin autoihin...  Esim. beksiinhän moiset taitaa saada. Eiköhän Xantiaankin? Muistaakseni vaaditaan myöskin sitä, että autoa on joskus valmistettu xenon umpioisena ja tätä ehtoahan nämä mallit eivät täytä. Xantiaan olen nähnyt kuvana xenon umpiot mutta niitä ei saa suomeen laillisina.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 14:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
xantiano kirjoitti: Muistaakseni vaaditaan myöskin sitä, että autoa on joskus valmistettu xenon umpioisena ja tätä ehtoahan nämä mallit eivät täytä. Xantiaan olen nähnyt kuvana xenon umpiot mutta niitä ei saa suomeen laillisina. No tuota... mikähän laki tai asetus estää laittamasta E-hyväksytyt xenon-umpiot BX:ään esimerkiksi kaukovaloille? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 15:27 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 15:28 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
xantiano kirjoitti: laakeri kirjoitti: Igor kirjoitti: Tässä olis selkeä markkinarako ryhtyä tekemään hyväksyttyjä xenon-umpioita vanhoihin autoihin...  Esim. beksiinhän moiset taitaa saada. Eiköhän Xantiaankin? Muistaakseni vaaditaan myöskin sitä, että autoa on joskus valmistettu xenon umpioisena ja tätä ehtoahan nämä mallit eivät täytä. Xantiaan olen nähnyt kuvana xenon umpiot mutta niitä ei saa suomeen laillisina. Ph1/2? Missäs olet semmoiset nähnyt?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 16:00 |
Viestit: 327
|
laakeri kirjoitti: xantiano kirjoitti: Muistaakseni vaaditaan myöskin sitä, että autoa on joskus valmistettu xenon umpioisena ja tätä ehtoahan nämä mallit eivät täytä. Xantiaan olen nähnyt kuvana xenon umpiot mutta niitä ei saa suomeen laillisina. No tuota... mikähän laki tai asetus estää laittamasta E-hyväksytyt xenon-umpiot BX:ään esimerkiksi kaukovaloille?  Ymmärtääkseni lisävalot eivät ole ongelma vaan lähivalot. Oma tietoni perustuu katsastusaseman antamaan tietoon mutta AKE:n sivulta en vastaavaa löytänyt. Ovatko tällaiset Xenon-valot laillisia? Näillä valosarjoilla on E13-hyväksyntä eli niitä voi käyttää ajovaloissa, jotka autonvalmistaja on erityisesti suunnitellut Xenon-polttimosovelluksiin. Laillisuus riippuu kunkin maan lainsäädännöstä. Suomessa AKE:n kanta laillisuuteen on selvä: http://www.xenonautovalot.fi/faq.htm Edellä mainitusta "autonvalmistajan suunnittelusta" minulle kerrottiin mutta vaatimusta en löytänyt AKE:n sivuilta. Mielestäni AKE on yksiselitteinen kaukovalojen ja lisäkaukovalojen suhteen.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 16:03 |
Viestit: 327
|
Mielestäni linkki oli joka täällä tai forumin puolella. Pent etten laittanut talteen. Koetan etsiä sitten kun minulla on paremmin aikaa surffailla.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 16:40 |
Viestit: 327
|
xantiano kirjoitti: Mielestäni linkki oli joka täällä tai forumin puolella. Pent etten laittanut talteen. Koetan etsiä sitten kun minulla on paremmin aikaa surffailla. viewtopic.php?f=9&t=2557&hilit=xenon&start=0 Tuossa on jotakin aiheeseen liittyvää.
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 18:14 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ei ole H4-umpiota, joka olisi hyväksytty myös D- eli xenonkäyttöön. Tuo eestaas runksuttava polttimo ei siis ole laillinen koskaan.
Tuo faq-sivu on erittäin kyseenalaisella omatunnolla varustetun myyjän sivu, "unohtaa" kokonaan mainita tuon D-merkinnän umpiosta, ja viittaa AKEn paimenkirjeeseen siitä, kun autoon vaihdetaan xenonVALAISIMET eli umpiot. Tuossa "niitä voi käyttää ajovaloissa, jotka autonvalmistaja on erityisesti suunnitellut Xenon-polttimosovelluksiin" viitataan epäsuorasti vaadittavaan D-merkintään, mutta rehellinen sanoisi suoraan.
Lisäpitkät voi hyvin olla xenonit, kunhan ne on D-hyväksymismerkinnällä ja mitta- sekä referenssivaatimukset täyttyvät.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 18:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Igor kirjoitti: Ph1/2? Missäs olet semmoiset nähnyt? No eikös noihin Moretten härpäkkeisiin käy ihan tavalliset pyöreät xenon-umpiot noiden halogeenien tilalle? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 24.01.2011 23:52 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
laakeri kirjoitti: Igor kirjoitti: Ph1/2? Missäs olet semmoiset nähnyt? No eikös noihin Moretten härpäkkeisiin käy ihan tavalliset pyöreät xenon-umpiot noiden halogeenien tilalle? Varmaan käykin, mutta noita on vaan Ph1 xantulle. Ph2:lle on tarjolla tämmösiä umpioita, mutta miten lie onnistuis tonne xenonien tunkeminen... eikä noita edes tunnu saavan mistään.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 25.01.2011 08:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Igor kirjoitti: Varmaan käykin, mutta noita on vaan Ph1 xantulle. Ph2:lle on tarjolla tämmösiä umpioita, mutta miten lie onnistuis tonne xenonien tunkeminen... eikä noita edes tunnu saavan mistään. Oho, ei pahat. Mietiskelinkin jo mielessäni, että tuollaiset perus-Morettet eivät oikein sopisikaan uusikoppaiseen, vaikka niitä siihen olisikin. Mutta nuohan näyttävät jo sopivammilta. Täysin kirkas lasi kun on, niin nuo hyväksymättömät kiinanrojut sisältä pois ja vaikka keittiövälineitä tilalle. Tosin tuo pintahan voi olla niin "laadukas", että muuttuu harmaaksi kovin äkkiä. Oleellistahan olisi lähinnä saada kehys kirkkaalla lasilla ja sisuskalut valkkailisi itse vaikka siitä keittiövälinekataloogista, oli sitten halogeenit tai xenonit. Ja myyväthän nuo kait... eikä tarvisi ostaa kuin 200 kpl erä? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 20.04.2013 00:22 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Päivitin viitoseen polttimot joku 3 viikkoa sitten. Lyhkäisiin Narva range power white H7 ja kaukopolttimoiksi H4 samansävyiset Philips Blue Vision Xenon-Effect. Testailtu on ja kokemukset yllättävät. Alunperin en uskonut että tuosta kombinaatiosta irtoaa noin hyvin valoa,mielestäni viitosen valot ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Vaan eipä olekaan. Olen todella yllättynyt valotehosta,nyt meinaan näkee,ei tartte xenoneita kaivata. Umpion muovi on kulunutta,ja vaihtoon ovat umpiot menossa jahka saan ostamani umpiot. Oletettavasti valonteho paranee vielä entisestään
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 20.04.2013 02:27 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Nuo moretten umpiot ovat 5 3/4" ja xenon-modulit ovat 90mm. Joutuu siinäkin rakentelemaan jonkin verran. Jos tuo beksi jää pidempään käyttöön niin voi olla että jopa jaksan äheltää.
Olen myös saanut hyviä tuloksia sotkemalla kellertäviä ja sinertäviä halogenipolttimoja. Narvan Gold lähivalossa ja joku ultra blue pitkissä toimi hyvin.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 03.05.2013 08:36 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Syksyllä vaihdettu ceeviitosen oikea lähivalopolttimo on taas pimeenä. Kyllä on SURKEA kestoikä noilla!
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 03.05.2013 13:06 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Putkimies22 kirjoitti: Syksyllä vaihdettu ceeviitosen oikea lähivalopolttimo on taas pimeenä. Kyllä on SURKEA kestoikä noilla! Surkea? Esimerkiksi Osram Silverstar H1 (vanhempi versio) kesti lähivalossa aina 3-4 kk. Yönrikkojien kestävyydestä en osaa vielä sanoa, kun ei ole vielä palanut, vaikka toinen on tainut olla jo jostain syksystä asti. Toisaalta, kuten olen mainunnut tässä ketjussa aiemmin, niin lisäpitkissä ovat kyllä kestäneet vuosikausia. Niiden kytkeytyessä kun ei tule jännitepiikkiä (kuorma lisääntyy eikä putoa, kuten kaukovaloilta lähivaloilla vaihtaessa) ja jäähdytys on hyvä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 03.05.2013 13:31 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Putkimies22 kirjoitti: Syksyllä vaihdettu ceeviitosen oikea lähivalopolttimo on taas pimeenä. Kyllä on SURKEA kestoikä noilla! Sinähän ajat tuossa ajassa normitaviksen vuoden ajot eli eihän tuo ihmekään jos palaa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista Lähetetty: 03.05.2013 13:32 |
Viestit: 1496
|
laakeri kirjoitti: Putkimies22 kirjoitti: Syksyllä vaihdettu ceeviitosen oikea lähivalopolttimo on taas pimeenä. Kyllä on SURKEA kestoikä noilla! Surkea? Esimerkiksi Osram Silverstar H1 (vanhempi versio) kesti lähivalossa aina 3-4 kk. Yönrikkojien kestävyydestä en osaa vielä sanoa, kun ei ole vielä palanut, vaikka toinen on tainut olla jo jostain syksystä asti. Ei kai aika juurikaan noita polttimoja riko vaan käyttötunnit? Picasson H4-lähivaloissa Osramin Silverstarit kestivät molemmilla puolilla noin 15 000km (,jonka kulkemiseen minulla kuluu noin 6kk). Tuosta voi näppärä laskea suurpiirteiset palotunnit. Xantiassa Osramit (H1) tai Philipsit (en muista enää mitkä siihen laitoin) ovat kestäneet ainakin kaksi vuotta, mutta siihen ei kerrykään kuin muutama tuhat kilometriä vuodessa. Molemmissa autoissa valot ovat tehtaan jäljiltä ilman mitään omia sähkövirityksiä.
Viimeksi muokannut Lauri päivämäärä 03.05.2013 13:36, muokattu yhteensä 2 kertaa
|
|
|
|
 |
|
|