Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 01.04.2009 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Aloitetaas helepolla. Kohteessa automaattivaihteisto, taitaa muuttaa jossain määrin tilannetta...

-Tuleeko moottori yksinään sieltä pois, vai laatikon kanssa kimpassa..?
-Pakosarjan/turbon kanssa vai iliman..?
-Mitäs muuta siinä pitäs huomioon ottaa..?
-Mistä motivaatiota..?


Nyt otetaan vinkit ilolla vastaan, tässä pitäs aloittaa ittensä piiskaaminen remonttia varten... Huomenissa vissiin saa uuden (minulle uuden, reilun kolmesataa tuhatta vähemmän ajetun kuin nykyisen) moottorin ihmeteltäväks... Vanhaa sitten olis tarkoitus, luultavasti tulevan viikon alkupuolella jos aikatauluihin sopimaan saa, aloittaa perkaamaan keulilta pois...

Ei se sit näemmä kestäny kuuttakaan sataa tuhatta..? Reklamaatio tehtaalle..? No, olihan siihen kansi jo satku sitten tällätty, kun kuulemma hihnankestoa oli menty testaamaan... Kestää sitten sen 160 tuhatta ajella, kertoi edellinen omistaja...

Nyt on sellainen ominaisuus tuossa ettei jäähdyttelynesteet enää halua laitteessa mukana pysyä, käynnistäessä jo tulee pakokaasua sekä sieltä mistä pitääkin että paisuntasäiliöstä. Vähän kun sitten moottori lämpenee, niin paisarista tulevassa höyryssä voisi keitellä sujuvasti eväitä... Lämpöjäkin nostaa aika hyvin, siinä missä kevyessä ajossa on lämmöt pysyneet aiemmin 90 asteen huitamilla keula peitettynä, niin nyt ilman keulan peittelyä lämmöt heiluu sujuvasti 100-110 lukemissa...

Taisi siis niinsanoakseni valmistua tuo..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 01.04.2009 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Tulee vaihteiston ja turbon kanssa pihalle ja menee vielä takaisinkin :) Ei siinä tietääkseni ollut mitään erityistä huomioitavaa? Ahdasta siellä on, mutta se ei ole mitään uutta XM:ässä...

Sitikkapuoskari osaa neuvoa enemmän, hänen kanssa on tekniikanvaihto suoritettu siihen meidän harmaaseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 01.04.2009 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Jos joku tosiaan tietää vastauksen tuohon motivaatiokysymykseen niin minäkin mieluusti kuulisin sen...

Periaatteessa tuo on aika selkeä, kaikki vaan pakettina pihalle.

Keula XM:stä katkeaa kätevästi, korjaamomanuaalien mukaan jopa yhtenä palana puskurit, valot, flektit kaikki, aika painava pala vain. Johtosarjat on joka tapauksessa suunniteltu niin. Itse mitä olen omien kanssa harjoitellut niin helpompi on käytännössä purkaa vähän pienempinä palasina.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 01.04.2009 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Keulan katkeamisen olen itsekin kokeillut, on oikeasti kätevä eikä edes kovin painava vaikka niin ensin voisi kuvitella..! Puskurin kulmasta sieltä pyöränkotelosta pultti puoleltaan pois, pari pulttia alta ja neljä pulttia päältä pois, keulapellin avausvaijeri ja piuhat liittimistä niin siitä se irtoaa...

Vaan ei tuo keulankatkonta isosti taida auttaa, tai mistäs sen kokematta tietää..? Ilmastointi on kuiteski jo melkein tyhjä, siitä sen voi huoletta päästää tyhjäks, kennot pois edestä, niin moottori näkyykin...

Liekö tuo niin pahalta enää tuntuukaan..? Tuossa vaan päivällä tuntui ettei veri enää päässä kierrä kun havaitsi tilanteen syntymisen... Kummasti on tässä ajatus selkeytynyt, kun on uusi pannu löytynyt, paikka remontille, aikaakin sen tekemiseen jne...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 01.04.2009 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Ainakin 2.0 bensakoneinen automaatti vaatii kammenpäästä hihnapyörän irroituksen että sopii nousemaan välistä. Saattaa olla XUD:sä samanmittaista hommaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Jasu, tee siitä vaihdosta hyvä dokumentti, pliis.
Itselläkin tuossa farkussa alkaa olla puoli miljoonaa mittarissa, ties vaikka joutuisi lähivuosina samaan operaatioon, jos noi koneet ei kerran mitään kestä.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Oottakee, kun fani huomaa tämän ketjun... Jos viellä jaksasi kirjoittaa kokemusperäistä tietoa reilun kuukauden takaa... ;)



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 09:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
dieselflosse kirjoitti:
Oottakee, kun fani huomaa tämän ketjun...

Pitäs tännään päästä ihan naamatusten juttelemaan asiasta... Tietenkin asioita kysellä pitää, kyselyikä vaivaa..!

Alkaa "usko vahvistumaan" että on se koko pannuhuone siivottava sitten kerralla, nyt olisi kyllä oivallinen hetki päivittää ohjauslaitteistokin ajan tasalle... Sitä DiRaVia se kaipailisi... Alkaa ehkä vaan valuutta loppua jos vielä jotain tuon pannun lisäksi ennakkoon hankintoja tekee, ylläreitä kun tulee kuitenkin ja niille pitää jotain aina varata...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XmFanin kanssa hetki jutusteltu aiheesta... Kuten tässä on jo ounasteltu ja opastusta saatukin, niin lisävahvistusta tuli...

-keulapala pois
-koko pakettina, siis moteur ja vaihteisto pois kimpassa
-cooleri, syyläri, ilmastoinnin kenno pois -> tulee kivasti tilaa
-muutenkin "kivat romppeet" pois tieltä, kuten akkukotelo, hydesäiliö jne...

Siis kuten tähänkin asti Sitikan kanssa, pura enemmän, selviät vähemmällä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 02.04.2009 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
jasu kirjoitti:
kuten tähänkin asti Sitikan kanssa, pura enemmän, selviät vähemmällä...

Kyllä se pätee ihan kaikkeen koneiden korjaamiseen. Monasti sen hankalassa paikassa olevan ruuvin avaamiseen tai takaisin paikalleen pujottamiseen menee tunti enemmän kuin sen edessä olevan isonkin osan purkamiseen pois tieltä ja takaisin asentamiseen. Erityisen masentavaa on huomata kokoonpanovaiheessa että kyllä, tämän osan mikä oli purkaessa tiellä, joutuu kuitenkin nyt ottamaan pois...



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 03.04.2009 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
ju, tuo " pura enemmän, selviät vähemmällä... " huomasin ittekin eilen, kun sitä akkukoteloa poistelin/asentelin...

jätin ensin hydesäiliön paikoilleen, kun eihän sitä tässä tartte irrottaa, mutta kummasti teki hommaa helpommaksi sen poisto :shock:

eli ensin ilmansuodatinkotelo, sitten hydesäiliö, sitten (bensakoneessa, V6-y3) syttyhimmelipötkylä ja ilamstoinnin kuivain, sitten se akkukotelo (akkukotelo on kiinni 3 pultilla, yksi 13mm. kannalla "etu"reunan alla runkopalkkiin, toinen 13mm. kannalla kotelon perässä jolla on myös joku liitinhimmeli kiinni, ja kolmas 10mm. kannalla suodatinkotelon alla) :twisted:

( senjälkeen olikin tomaatin sielunkansi näkyvillä, mitä nyt muutama letku vielä pois tieltä... )



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 04.04.2009 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tulipas sitten aloiteltua purkua...

Kuva
Ensteks tietenkin takakonttia kevysemmäks, eli tuleva moottori pois kyydistä...

Kuva
Siinä se sit roikkuu...

Kuva
Puskurin kulmalta pulttia pois, lähti ihan helposti kun eivät olleet puoltakaan vuotta jumineet-kiitos jänöksen...

Kuva
Tältä sitten keula näytti ilman puskurin muoviosuutta...

Kuva
Sähkömystiikkaa... Tuolla niitä surullisen kuuluisaksi mainittuja maadoituspisteitä sitten on. Kaksi tuossa, toiset kaksi vastaavassa paikassa toisella puolella..! Alkupään laitteissa pistokkeilla, sittemmin lenkkiliittimillä tehtyinä...

Ja kuten kuvasta näkyy, keulakappale joka mm. valojakin paikallaan pitelee, on jo hyvää vauhtia irtoamassa. Olisihan koko keulan voinut irroittaa siten että olis vain irroittanut tämän keulakappaleen pultit ja puskurin pultit sekä piuhat, mutta erinäisistä syistä päätin purkaa kaikki erikseen...

Kuten pari irti porattavaa pulttia, vaihdettavia piuhoja, sekä ajatus siitä että vaihdan tuon keulapalan sillä tuosta pyörii useampi vastamutteri tyhjää sekä muutama umpioita kiinnipitävä mutteri puuttuu...

Kuva
Vitsikkään näköinen on tuo keula kun siitä alkaa nämä osat "putoilemaan" pois..!

Kuva
Eikä paljoa näky vakavoidu osien irtoilun edetessäkään... Kivasti tulee kennoja esille tuon ison muovipalasen irroituksen jälkeen, siinä niitä kennoja sitten onkin kiva rivi peräkkäin, ilmastoinnin lauhdutin, välijäähdytin, syyläri ja viimeisenä automaatin öljynjäähdytin...

Kuva
Välillä sitten kävin allakin valmistelemassa irroittelua, tässä vänkärinpuoleisen vetoakselin tukilaakerin irroittelua...

Kuva
Ja paluu "yläpuolelle", hydraulinestesäiliön ja akkukotelon kimppuun. Jälkimmäinen olikin sitten varsin mielenkiintoinen, kuten Cxtb2 tuolla jo aiemmin kommentoikin..!

Kuva
Tuosta se lähtee. Mukana tulevat siivilät onkin sitten kiva "pudottaa" johonkin purkkiin, tai tiiviiseen pussiin, kun tuppaavat kuitenkin tiputtelemaan "sitä kivaa vihreää" vielä pitkän aikaa..!

Kuva
Kummasti sitä tilaa vaan alkaa tuonne syntymään kun jaksaa osia irroitella..! Onneks näitä kuveja tulee otettua, niin muistaa sitten minne ne palikat kuuluu takas heitellä...

Kuva
Päivän saldo, vajaassa viidessä tunnissa, sillai enempi rauhallisesti...

Kuva
Siinä se tuleva moottorikin jo innokkaasti odottelis, vaan pittää tuosta nykyisestä vielä muutama osa ensin lastata tuohon tulevaan, ennen paikalleen heittämistä. Ja ehdottomasti koekäyttää irrallaan, jotenkin siitä tulee paljon levollisempi mieli kasaamiseen kun on nähnyt ja kuullut moottorin käyvän ensin pihassa ennen paikalleenriehumista..!

Tästä jatketaan, vissiin alkuviikosta jälleen..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 11:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Eräiltä ne vaan nuokin hommat luonnistuvat! Kyllä itellä jää tuo tekniikkapuoli siihen että pyörät ja polttimot osaan vaihtaa sekä tankata ja pesunestettä lisätä. Mutta muuten joudun turvautumaan maksulliseen huoltoon. Serkkupojalla on tuota kykyä eri tavalla, osaa moottorit vaihtaa ja rakennella kaikenmaailman klapikoneita. No onneksi osaan edes ajaa (jotenkuten..)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Mikäs tuo toinen motti on? Et rupea kansiremppaa väsään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 18:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Löyty kätevästi, tämän palstan kautta, taitaa mennä helepommin koneen vaihto kuin kansiremppa...

Kun kuiteski tulis mieleen että pitäs tuolle koneelle tehdä sitten muutakin samalla, sielä on varmasti "ylläri" odottamassa, sekä varmasti laakerointi ja rengastus ainaski olis aiheellisia, niin tuollanen 300tkm vähempi ajettu on kuin uusi tuon nykyisen tilalle...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Aivan. Siinä olisi oiva tilaisuus tehdä jotain muutakin tuolle vanhalle koneelle ;) ei muutakuin onnea projektiin!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Varmasti on ainakin halvempaa vaihtaa koko kone kuin ryhtyä remppaamaan. Tehdamanuaalit vielä kieltävät kannen plaanaamisen, tiedä sitten miksi.

Mielenkiintoinen vaihe onkin sitten konepaketin nostaminen pois. Mahtuuko tulemaan yhdessä nostoasennossa vai täytyykö kallistella?



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 20:49 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Mielenkiintoista... Kiva että dokumentoit projektiasi uteliaiden nähtäville :)



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 05.04.2009 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
12Soupapes kirjoitti:
Tehdamanuaalit vielä kieltävät kannen plaanaamisen, tiedä sitten miksi.

Siksi kun nokka-akselit on siinä kannessa, tai 12v-koneen tapauksessa kanteen kiinnitettävässä lisäpalassa. Jos kansi on niin mutkalla että sitä joudutaan oikeasti oikaisemaan niin eipä se laakerilinjakaan enää suora ole ja kun ei ole irrallisia laakeriliuskoja niin ei voi porata isompaa suoraa reikää ja pistää paksumpia liuskoja.

Toki kuitenkin aina kannen irroituksen yhteydessä voidaan se satku ottaa pois että saadaan siisti tiivistyspinta, ei kantta yleensä tartte montaa kertaa ehjänä irroittaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 10:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Vinkkivitosena... Jasu, laita uudet kannatinkumit samalla, kun paketti on irti. Siis, uudet, ei "vähän" käytetyt.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 12:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Noin... Ja kiitoksia kannustuksesta, tähän asti ainaski...

Vaan rosessi jatkuu, mihinkäs sitä jäätiin..? Sekalaisten palikoitten irroitteluun, moottori tais jäädä viime käynnillä vielä paikalleen...

Kuva
Tuosta sitä vissiin jatkaa pitäis..? Jäähdytin irti edestä, heti alkoi näkyä voimalaitetta kummallisen paljon enemmän kuin edellisellä kerralla ihmetellessä..!

Hydraulipumppu irti on jo, muita apulaitteita irroittelemaan seuraavaksi olis tarkoitus käydä. Kevenee tuo paketti sitten kivasti...

Kuva
Tuolta siis, hydraulipumpun hihna irtoaa kun kyseistä pumppua löysytelty ensin on. Itse tosin sen irroitin, kuveja ei ole kun kameraa latailin vielä siinä vaiheessa... Laturin/ilmastoinnin remmikin on jo löysätty...

Kuva
Laturin kiristyspulttimysteerio pois, "yllättäen" sillai hassustipäin toimii tässä tuo hihna kiristäminen, pulttia "löysentämällä"... Ilmastoimattomassa tietenkin toiseen suuntaan..

Kuva
Sit seuraavaks kääntörulla pois...

Kuva
...jonka jälkeen lähteekin laturin alapultti pois. Ovat samaan pakettiin tällänneet nämä, siis alapultin ja kääntörullan, irtoavat joskus kerralla..!

Kuva
Laturikin mahtuu sopivasti pyöräyttelemällä just yhdessä asennossa pois paikaltaan, huomattavasti helpompaa näin kuin silloin kun koko keula oli kasattuna...

Kuva
Ja ilmastoinnin kompura..! Ikävän tukevasti kiinnitettynä öljypohjaan, neljällä M10 pultilla, mutta sinnekin jokaiseen pääsee just hylsyllä väliin. Tämäkin oli nyt paljon helpompaa kuin ehjään kokonaisuuteen...

Kuva
Siinä, kompura irrallaan... Eräänlainen työvoitto tuokin..?

Kuva
Välillä sitten "hydromystiikkaa", parit putket irti jo tässä vaiheessa ettei unehdu...

Kuva
...ja virtausventtiiliä vaihteistosta irroitellen... Sit älysin että saahan tuo vissiin olla tuossa kiinni..?

Kuva
Vauhtipyörän suojapeltikin on irroitettavien listalla, kolme 10mm kannalla olevaa pulttia pitäis löytyä, kaksi niistä on ihan helpossa paikassa, mutta...

Kuva
...se kolmas... Olikin hieman enempi jemmattuna..!

Kuva
Pellin takaa paljastuukin vauhtipyörän virkaa toimittavat palikat, startin hammaskehä ja momentinmuuntimen kiinnityspultit...

Kuva
Pakoputken kiinnityspulttejakin pitäisi irroitella... Kyllä ne näkyy..!

Kuva
Ja sama turbon puolelta nähtynä...

Kuva
Vaan kyllä sinne ylettää kun ottaa "talon kaikki jatkot" käyttöön..!

Mutta, tähän asti olikin kaikki helppoa kuin muikun tuulastus, sitten alkoi se taisteluosuus, johon meni rumasti aikaa ja energiaa...

Kuva
Tukivarsien ja alapallojen kiinnittymä. Tämä puoli on ollut kiinni noin vuoden, toisen puolen palikat puolitoista vuotta... Eivätkä sitten meinanneet antautua ollenkaan, ennekuin muutaman tunnin taistelun jälkeen..!Sopivalla putkella painatusta pyöränkotelon tukevasta paikasta, ja tunkilla painatusta alapallon mutterista->sitten muutaman kilon lekalla tukivarren silmukan kohdalle...

Kuva
Irtoaahan se sitten lopulta..!

Kuva
Sitten voikin vetoakselin vetää pois navasta...

Kuva
...ja vaihteistosta. Tässä vaiheessa tulee sitten laatikkoöljytkin ulos, jos niitä ei ole tähän mennessä poistanut..!

Kuva
Toisella puolella sitten irroituksessa olikin toisenlainen metodi käytössä, ei löytynyt pyöränkotelosta riittävän tukevaa paikkaa, mihin olisi tukenut tuon putken tukivartta vasten...

Kuva
Vaan irtoaa se näinkin..! Taitaa vaan päästä hitsaamaan tuolta pyöränkotelosta tuota laitetta, oli "hieman hapanta" tuolla paisuntasäiliön alla olevassa tilassa...

Kuva
Imusarjakin on jo päätynyt irroitettujen osien listalle, kuten pätkä ahtoputkea... Startti on seuraavana odottelemassa vuoroaan...

Kuva
Mutta on siellä vielä pari palikkaa mitkä olisi kiva poistaa ennen "sitä viimeistä rykäisyä"..?

Kuva
...kuten tuolla jossain lymyilevä vaihteenvalitsijan vaijeri..?

Kuva
ABS:n mötkälettäkin on vissiin syytä yrittää sitten varoa, ei viittis sitä irroitella niin välttyis jarrujen ilmailulta..? Tarkoitus on myös päästä eroon noista edellisen omistajan aikaisista virityksistä, tuo vihreä piuha on sammutussolenoidille menevä ja punainen startille... Ihme virityksiä... Ajatuksena on käydä vähän muutenkin tuota pannuhuonetta läpi, kun kerran sitä nyt siivoilee tässä remontin tuoksinassa...

Kuva
Ja sitten se päivän viimeinen loppusaldokuva... On sitä sitten vielä urakkaa hieman edessä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Kokemuksesta suosittelen että otat ABS yksiköstä päältä paluuletkun irti ennen koneen poisnostoa.

ps. ihanan pikistä 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:| Kiitoksia . Tuolla tavalla pitääkin esittää työvaiheet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 20:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Sitikkapuoskari kirjoitti:
ps. ihanan pikistä 8-)

Samaan kiinnitin huomion. Itseltäkin jäi BX:n kone pesemättä ennen irroitusta kun (kimppa)tallin painepesurista oli/on suutin sökönä. Vähentää **tutusta ja piiloon jääneitä kiinnitysruuveja paljon kun vehkeet pesee ennen ropeltamista.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2009 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Kokemuksesta suosittelen että otat ABS yksiköstä päältä paluuletkun irti ennen koneen poisnostoa.

ps. ihanan pikistä 8-)


Pittää sit vissiin yrittää irroitella eheänä..?

Ja juu, p*skasta on... Mutta niinhän ne käytössä olevat vermeet tuntuu olevankin..! Ei näitä ehdi pesemään... :lol: Ja tuo diesel-moottorin nokinen tahma mitä on sitten joka paikassa, tarttuu kun katsookin tuonne päin, melkein ruudunkin kautta...

Päältäpäinhan tuo oli likipitäen puhtaan oloinen, alta sitten melko öljyinen. Vaan alle ei pesemään pääsiskään tuolla, eikä oikein houkuttanu isommin veden kanssa lotraaminen pikkupakkasessa pihalla tuota remppaa aloitellessa..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: