Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 02.02.2009 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Kuopio
Tänään huomasin tossa että pienistäkin montuista kova kolina kuluu oikeasta etupäästä, osaisiko joku sanoa mistä tämä voisi johtua ja onko kalliskin operaatio ?



Citroën BX 19 GTi 16V 1992
Citroën BX 16 TGi 1993 " keltamusta "

http://www.youtube.com/watch?v=UiCsisTDN5I ( Ei Heikkohermoisille )
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 02.02.2009 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tukivarsien puslat, koiranluut tai alapallot melko todennäköisesti. Ei ole kallis. Tukivarsien puslat ääntelevät tyypillisesti myös vedon katketessa tai kytkeytyessä. Koiranluita ja alapalloja voi erotella äänestä ja ihan tutkimalla välyksiä. Toisaalta, joskushan ne kaikki menevät vaihtoon kuitenkin...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 12:24 

Viestit: 309
Paikkakunta: Renko
No niin kolisee minullakin, mutta mielestäni vasemmalla. Ajattelin päästä helpolla syyn etsimisen suhteen. Menin katsastukseen, kun se oli ajankohtaista muutenkin. Pyysin katsastussetää kolinan syytä etsimään - ei hän löytänyt, vaan hyväksyi kulkimen katsastuksessa sellaisenaan. Kolina vaan siis häiritsee edelleenkin ja syyksi epäilen koiranluuta. Mikähän on paras auton asento väljyyden etsimisessä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 12:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
BX:n alapallo voi olla todella väljä ilman, että näkyy katsastuksessa. Kun auto on ylhäällä, tukivarret roikkuvat niin alaviistossa asennossa, että pallonivelen välykset häviävät.

Minä pyysin viime keväänä katsastushenkilöä oikein varta vasten katsomaan, onko vasemman puolen välys pallonivelessä vai missä. Etsi, väänsi ja koitti, mutta ei väljää löytänyt. Ajaessa kumminkin piti sellaista ääntä, että pistin itse (rouvan) auton ajokieltoon, kunnes ehdin ottaa ko. pallon pois. Välystä oli useampi milli ja nivel jo hyvää vauhtia tulossa läpi. Välystä oli kuitenkin vain, kun nivel oli suorassa eli auto ajoasennossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 14:29 

Viestit: 2699
rmattila kirjoitti:
BX:n alapallo voi olla todella väljä ilman, että näkyy katsastuksessa. Kun auto on ylhäällä, tukivarret roikkuvat niin alaviistossa asennossa, että pallonivelen välykset häviävät.

Minä pyysin viime keväänä katsastushenkilöä oikein varta vasten katsomaan, onko vasemman puolen välys pallonivelessä vai missä. Etsi, väänsi ja koitti, mutta ei väljää löytänyt. Ajaessa kumminkin piti sellaista ääntä, että pistin itse (rouvan) auton ajokieltoon, kunnes ehdin ottaa ko. pallon pois. Välystä oli useampi milli ja nivel jo hyvää vauhtia tulossa läpi. Välystä oli kuitenkin vain, kun nivel oli suorassa eli auto ajoasennossa.


Niinhän se minäkin kävin yhden auton kanssa katsastuskonttorilla haetuttamassa kolinan lähdettä. Katsastusmies paneutui asiaan niin tarmolla, että ajoi auton vielä raskasajoneuvolinjalle, kun siellä on äkäisempi tärytin, vai mikä nytkytin se on. Mutta välyksiä ei löytynyt. Ja kolina jatkuu.

Kait se on alettava nivel kerrallaan vaihtamaan.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 16:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 115
Paikkakunta: Lounais-Kainuu
Tuttua on, tuttua. Jos ei malta laittaa "varman päälle" , siis alapallot ja koiranluut (tarkistaen tietty ainakin ulommat raidepäät myös), niin ensiksi alapallot - useimmiten niistä vika lopulta löytynyt. On ollut jopa niin, että nivelen kierteet löysällä. Joillakinhan on jopa irronnut koko nivel yläpäästään! Viimeksi etsiskelin ja tunnustelin joka niveltä oikein apuvoimien kanssa ja nosturilla - ei löydetty selvää kolinan aiheuttajaa. Otin "BX-varaosalaatikkoni" mukaan ja kaverin nosturilla vaihdoin molemmat alapallot ja koiranluut, sekä vielä varmuudeksi oikean ulomman raidepään, kun tuntui hieman väljää. Loppui kolinat - että onkin hiljainen - Millesime-eristyksin. Voishan sitä tietty hakea joskus nivel kerrallaan ja "avata" kyseinen osa tarkempaan tarkasteluun, mutta onhan tuota muutakin rassaamista yleensä riittämiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 19:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
Kaskas.. No nyt löytyi selitys sille, miksi Premier sai syksyllä leiman, vaikka ajossa kolisee niin pirusti. Ihmettelin aika paljon, kun ei huomauttanut yhtään mistään etupäässä, kun taas Xsarasta sain paljon pienemmillä kolinoilla vaihtaa alapallot inssin mieliksi.

Eli juu, taidan minäkin aloittaa noista alapalloista. :) Toisella puolella tuntuukin olevan väljää, kun käsin kokeilee (kiitos, RPekka).



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tulsku kirjoitti:
Toisella puolella tuntuukin olevan väljää, kun käsin kokeilee (kiitos, RPekka).

Menee rutiinilla, tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia. Eivätpähän pahalaiset ruostu jumiin kun pysyvät tuoreena.

Lappeenrannan K1-katsastus löyti tuosta minun Brakista 2 väljää alapalloa etupäästä, Kuopion A-katsastus oli samaa autoa syynännyt 6 viikkoa sitten ja hylännyt mm takajousituksen topparikumin takia, väljiä niveliä ei siellä näkynyt. Ilmeisesti nuo alapallot oli olleet siellä "jonnii aikaa" koska toinen oli niin tiukassa ettei ole missän koskaan ollut. Kuumia sille piti antaa ihan huolella ja sen jälkeen saikin sitten vaihtaa myös pyöränlaakerin joka ei arvostanut ko. operaatiota ollenkaan.

Noitten nivelien vaihtamiseen olen todennut hyviksi työvälineiksi paineilmataltan, paineilmamutterinvääntimen ja rälläkän. Muutaman kerran tuskailin koiranluun vaihdossa kun kierreosa on ruosteessa ja nylokki hirttää kiinni. Sittemmin tajusin että romuastiaanhan se vanha koiran luu on muutenkin menossa ja olen suoraan päästellyt rälläkällä mutterin puolivälistä koiranluun kallistuksenvakaajan puoleisen kierteen poikki. Alapää joka on tukivarressa kartiolla lähtee yleensä mutterimopolla ihan kiltisti.

Alapallon saa helposti irti tuolla paineilmataltalla kun löysää ensin mutterin ja jättää sen "huulille". Sitten siansorkalla ts kartionirroitushaarukalla kartio irti, paineilmataltalla se pallonivel löysälle ja pihdeillä sitten irti ja uusi paikalleen.

Kuparitahnaa kun muistaa noihin kaikkiin pistää ennen kokoamista niin on sitten parin vuoden päästä taas helpompi tehdä samat remontit.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 23:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Xantiassani ihmettelin aavistuksenomaista ohjaustunto- ongelmaa. Katsastusinssinkin pyysin katsomaan, leima tuli. Ilmeisesti jotain toleranssia heillä on. Kuitenkin syksyllä vaihdoin tukivarsien puslat, eivät enää olleet parhaimmillaan. Alkuperäisillä! Varsinaisen kimmokkeen näiden uusimiseen sain, kun vaihdoin ulommat r- päät. Ei oikein saanut mitattua asiallisia lukemia. Jarrupalojen kolinat onkin oma lukunsa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
citikkahullu kirjoitti:
Joillakinhan on jopa irronnut koko nivel yläpäästään!


Tuossa vähän aikaa sitten (siitäkin hitto soikoon jo 10 vuotta mennyt!) kävi ensimmäisen BX:n kanssa noin. Olin ajamassa Helsingin keskustassa puoli kymmenen aikaan ehtoolla töistä kämpille, kun Kaisaniemenkadulta Liisankadulle käännyttäessä lähti paapuurin puolen pallonivel jengoiltaan. Oli se jo vähän kolissut, mutta varsinaisesti ei vielä ollut väljää tuntunut. Katsastuksesta oli alle kuukausi aikaa.

Vetoakseli ulos laatikosta ja öljyt raitiovaunukiskoille. Muutaman minuutin kun odotin, tuli vielä seiskan ratikka taakse helpottamaan rauhallisen tilannearvion tekemistä. Pari hinausautofirmaa kiitti ei, kun kuuli, että mehu-Sitikasta on kyse, kolmannen auto tuli paikalle. Vedettiin Beksä lavetille (autoin kädellä paapuurin pyörää, ettei riko paikkoja), ja hyppäsin kyytiin. Kysyin kuskilta, mitäs moinen taksikyyti maksaa, ja tuomio oli 700 markkaa alkavalta tunnilta.

Kysyi, mihin viedään. Sanoin, että kuskataan Kulosaareen tien varteen. Kuski ihmetteli että eikö johonkin pajalle pitäisi. Vastasin, että ei aikataulu anna myöten, pitää päästä Beksällä aamuksi Poriin töihin. Vähän se muljautteli silmiään, mutta lähti ajelemaan.

Päästiin Kulosaareen, otettiin Sitikka lavetilta, ja tuumin, että minulla on vielä puoli tuntia maksettua aikaa jäljellä, että josko kuski voisi sen verran jelpata, että lainaisi tunkkia niin saadaan uusi pallonivel (vararenkaan sisältä) paikalleen. Ei kuulemma tunkki kuulunut hinurin varusteisiin. Onneksi oli jalkakäytäväremontti käynnissä, lainasin (10 vuotta mennyt, rikos on jo vanhentunut!) liikennemerkkiä: betoninen jalusta auton viereen ja liikennemerkin varsi vivuksi, hinausautokuski istumaan painoksi vivun päähän ja Beksä ilmaan. Vetoakseli booreilleen, uusi pallonivel jengoilleen (sattui takapaksista vielä löytymään Fiskarsin kirves, jolla sai kiristyksen ja lukituksen tehtyä), ja kuski pääsi tupakan poltettuaan jatkamaan matkaa ilman lisäviiveitä. Varapyörän häkki tuli lavetilta alas otettaessa runnottua, muuten vaurioilta vältyttiin.

Uudet vaihdelaatikkoöljyt sisälle ja reilusti rasvaa kuminsa menettäneen vetoakselin suojaksi, ja keula kohti länttä.

Poriin ehdin viittä vaille määräajan, ja Beksä palveli insidentin jälkeen vielä kolmattasataatuhatta kilometriä. (Ja tuollahan se taustalla näkyy, edelleen eläkevirkaansa toimittamassa..)

Syy tapahtuneeseen oli loppujen lopuksi siinä pyöräntuennan puoleisessa osassa pallonivelen liitosta: naarasjenka oli kulunut harjoiltaan niin matalaksi, että uusikin pallonivel hyppäsi jengoiltaan.

Tuon tapahtuman jälkeen on BX:illä tullut ajettua yli puoli miljoonaa kilometriä, mutta vieläkin olen yliherkkä pyöräntuennan kolinoille. Kerran viikossa kurkkaan, että pallonivelten jengat on varmasti pohjassa.

Ja raitiovaunukiskoja kartan kuin ruttoa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 04.02.2009 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
RPekka kirjoitti:
Alapallon saa helposti irti tuolla paineilmataltalla kun löysää ensin mutterin ja jättää sen "huulille". Sitten siansorkalla ts kartionirroitushaarukalla kartio irti, paineilmataltalla se pallonivel löysälle ja pihdeillä sitten irti ja uusi paikalleen.


Täytyy tuota omaa patenttiakin taas tilaísuuden tullen mainostaa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 06.02.2009 13:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 44
Paikkakunta: Joensuu
Olipas hyvä että tuli luettua viestiketju... :D

Omakin Bexteri on ruvennut kolisemaan, juurikin kuskin puolelta :o , ja eiköpähän tuo liene juurikin alapallossa tai koiranluissa se kolinan juuri :twisted: ...

Pitääpä laittaa syyniin... :shock:



menneet
    BX 1.4 TR -85, BX 1.6 TRS -86, BX 1.4i TR -90, Xantia 1.8i 16V -96, ZX 1.4i -97
ajossa: Pögöö306

-Heavy metal on pelastanut monet Jeesukselta ;)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 07.02.2009 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
Lappeenrannan K1-katsastus löyti tuosta minun Brakista 2 väljää alapalloa etupäästä, Kuopion A-katsastus oli samaa autoa syynännyt 6 viikkoa sitten ja hylännyt mm takajousituksen topparikumin takia, väljiä niveliä ei siellä näkynyt. Ilmeisesti nuo alapallot oli olleet siellä "jonnii aikaa" koska toinen oli niin tiukassa ettei ole missän koskaan ollut. Kuumia sille piti antaa ihan huolella ja sen jälkeen saikin sitten vaihtaa myös pyöränlaakerin joka ei arvostanut ko. operaatiota ollenkaan.

Miekin TZI:n alapalloa joskus jonkun aikaa taistelin irti, ennen kuin huomasin jonkun hitsanneen sen paikoilleen... pyöränlaakeri siitäkin meni vaihtoon tuon jälkeen :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 07.02.2009 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Oletteko poistaneet lukitukset ennen poisto-operaatiota. Onhan ne tiukkoja olleet senkin jälkeen. Ei onneksi hitsattuja ole tullut vastaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën BX kolisee...
ViestiLähetetty: 08.02.2009 11:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Oletteko poistaneet lukitukset ennen poisto-operaatiota. Onhan ne tiukkoja olleet senkin jälkeen. Ei onneksi hitsattuja ole tullut vastaan.

Kyllähän ne lukitukset on ihan hyvä poistaa. Mutta eiköhän tuohon päde sama kuin vetarin mutteriinkin, eli sopivilla työkaluilla ei tarvitse lukituksia availla, vaan aukenevat ihan itsestään :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: