Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 04.04.2009 23:27 

Viestit: 4
Terve!

Onko kenelläkään tullut vastaan rämisevää xantia kattoa. Vuosimallin 2000 xantian breakin katto rämisee ikävästi epätasaisella tiellä. Kädellä kopauttamallakin huomaa että pelti on irti. Onko joku korjauttanut katon ja mitä sille on jouduttu tekemään.

Kerran kävin lukemassa vanhassa sitruunapatongissa asiasta ja yhden henkilön löysin jolla kyseitsä ongelmaa esiintyi, onko kovinkin yleistä?



Nykyiset menopelit :
Citroën xantia break 1.8 8v vm.1996
Citroën Xantia break 2.0 16v exclusive vm.2000
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 05.04.2009 09:07 

Viestit: 60
Emännän 99 farkussa sama ongelma,varsinkin kun kontissa oli subbanen,pärisi aika inhottavasti.
Loppui kun varovasti raotti kattoverhoilua ja tunki koriliimamassaa vahvikkeiden ja pellin väliin.Apuna massatuubin kärkeen liimattu metrinen letkunpätkä,kaveri ruuttasi ja itse ohjasin letkua kohteeseen.Voi olla että verhoilukin on nyt aika hyvin liimattu kiinni :D
Ei resonoi enää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 05.04.2009 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Taitaa olla kyse jonkinlaisesta suunnitellusta ominaisuudesta sitikoista. Itse ihmettelin pitkään omituista ajon aikana kuuluvaa resonoivaa ääntä BX farmarissa, sen aiheuttaja tosin jäi ratkaisematta. Sitten kun sama ääni ilmaantui XM farmariin kattotelineiden asennuksen jälkeen, niin lamput syttyivät, kattopelti laulaa. Ratkaisuna tuntuu toimivan etummaisen telineen päälle sujautettu vaahtomuovinen putkieriste, se ohjaa telineen ja katon välistä ilmavirtaa sopivasti eri lailla.

Mutta varsinainen ongelma on nähdäkseni turhan niukasti tuettu kattopelti, XM:ssä huomaa jo vahatessakin että kattopelti notkahtelee. Ja jos pelti pääsee elämään niin kai se silloin irrottelee itsensä niistä harvoista tukipisteliimauksista.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 06.04.2009 03:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Arppa kirjoitti:
Xantian Breakin...


12Soupapes kirjoitti:
BX farmarissa ... XM farmariin...


Ja mikä olikaan yhdistävä tekijä..? Heuliez! :lol:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 06.04.2009 08:20 

Viestit: 1496
Minä ainakin marisin vanhassa patongissa Xantia Breakin kolisevasta katosta. Siis minun yksilöstäni löytyy kyseinen ominaisuus, mutta en ole asian korjaamiseksi mitään tehnyt, koska olen ajatellut sen olevan enemmänkin ominaisuus kuin vika, mutta jos joku ratkaisee miten räminän mahdollisimman edukkaasti ja pienellä vaivalla saisi korjattua, niin ilolla ottaisin tiedon vastaan. Ulkopuolelta kun kattopeltiä tarkastelee, niin vaikuttaa aivan kuin peltiä olisi "liikaa". Kädellä kattopeltiä saa ulkopuolelta aivan kevyesti paineltua useita senttejä alas päin, joten ei ihme, että rämisee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia break vm.2000
ViestiLähetetty: 06.04.2009 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Tirehtööri kirjoitti:
Kädellä kattopeltiä saa ulkopuolelta aivan kevyesti paineltua useita senttejä alas päin, joten ei ihme, että rämisee.


XM Breakissa sama juttu, riittää kun keskikokoinen hyvin ravittu kotikissa kävelee katolla, niin pelti notkahtelee.
Aluksi epäilin että olisiko kyse kolarikorjauksesta, mutten ole löytänyt siitä mitään näyttöä. Katto on ihan kauniisti oikeassa muodossa ja linjassaan, joten ainoa jäljellä jäävä selitys on että se on vain rakennettu tuommoiseksi.

Suunnittelin tuohon autoon vähän parempaa äänentoistoa, mutta keskeiseksi asiaksi alkaa nousta katon jäykistäminen, muuten ei tule kyllä mitään. Sinänsä ongelma ei ole kovin harvinainen, Kalliojärven Pasi (Powerset) jäykisti aikoinaan BX Berlinenkin katon (jotka asioita seuraavat, niin sen ensimmäisen punaisen, tietäkseni ei 16V:tä) rakentaessaan HiFi-autoa.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jaakkovaakko ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: