|
Kirjoittaja |
Viesti |
X_antti_a
|
Viestin otsikko: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 08.04.2011 21:17 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Varpaisjärvi
|
Joopa. Katsastus setä sanoin että "vaihas poika toi nivel ja tuo kottero uusinta tarkastukselle." Lähteekö nivel irti navasta helposti, vai joutuuko käyttämään voimasanoja. Purkuoppaassa sanotaan että tarvittas citroen erikoistyökalu nivelen irtipyörittelyyn, vai onnistuuko nivelen irroitus kunnollisilla putkitonkeilla.
Ei riemulla rajaa, kun Sitikalla ajaa
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 08.04.2011 21:32 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
|
|
|
 |
X_antti_a
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 18:13 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Varpaisjärvi
|
Näillä ohjeilla mennään, kiitos. Oiskos kuvaa siitä oikeasta irroitustyökalusta, sellaisen vois varmaan itte tekasta.
Ei riemulla rajaa, kun Sitikalla ajaa
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 18:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
X_antti_a kirjoitti: Näillä ohjeilla mennään, kiitos. Oiskos kuvaa siitä oikeasta irroitustyökalusta, sellaisen vois varmaan itte tekasta. Kuvaa ei tähän hätään ole, mutta idea on yksinkertainen. Tarvitaan ulkohalkaisijaltaan alapallon halkaisijaltaan suurimman osan (ne peltilärpäkkeet) kanssa yhtäsuuri hylsyavain, mieluiten kolmevarttiseen vääntiöön sopiva. Siihen päälle sitten työstää (sorvausta ja jyrsintää) "putken", jonka toisesta päästä on poistettu sen verran tavaraa, että siihen jää hampaat niille pallon peltilärpäkkeissä oleville kääntökoloille. Tämän ulkopuolella on siis syytä olla myös yhtenäistä tavaraa, eli ei pelkästään hampaat pystyssä. Sitten vain hitsataan tuo putkenpätkä hylsyyn kiinni ja siinähän se työkalu on. Käytä uutta alapalloa mallina, kun rakennat... ymmärrät kyllä idean.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 18:25 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Jos hitsikone on käytössä, niin helpoin konsti on hitsata siihen palloniveleen iso mutteri kiinni josta kääntää sen auki, hitsisauman lämpö vielä helpottaa irrottamista.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 18:29 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tämmönenhän se hylsy on: Liitteet:
sealey-sx027-lower-ball-joint-socket-106546M.jpg [ 36.04 KiB | Katsottu 30681 kertaa ]
Tosin, jos tuollaisen ostaa, niin sillä ei kannata välttämättä yrittää aukoa kovin tiukassa olevia niveliä, ainakaan iskulla... Kiinnilaittamiseen on kyllä ihan näppärä.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 18:32 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Autosi Osa varaosaliikkestä ostin viime kesänä 11 e oli tarjouksessa,eli alapallon irroitus hylsy Citroen,Peugeot..
|
|
|
|
 |
X_antti_a
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 20:10 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Varpaisjärvi
|
Jees. irrottaessa ajattelinkin käyttää tuota "mutteri hitsillä kiinni" periaatetta. Helpolle tehtävälle tuo avainkin näyttää. onneksi ei oo tullu hävitettyä yhtä 3 vartin hylsyä joka on poistunut käytöstä. vielä kun haen ens viikolla uudet osat, nii sit alkaa tapahtumaan.
Ps. onko kuin monella tullut korjauskehotus ns. väärän värisistä vilkunpolttimoista? neljä kertaa olen itte käyttänyt santun leimalla ja nyt tuli eka mainita taka vilkuista, jotka on ollu aina sen väriset mitä ne nytkin on.
Ei riemulla rajaa, kun Sitikalla ajaa
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 20:41 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
X_antti_a kirjoitti: Ps. onko kuin monella tullut korjauskehotus ns. väärän värisistä vilkunpolttimoista? neljä kertaa olen itte käyttänyt santun leimalla ja nyt tuli eka mainita taka vilkuista, jotka on ollu aina sen väriset mitä ne nytkin on. Ihan asiasta huomauttavat. Se oranssi lakka karisee ajanmittaan pois polttimon pinnasta ja valo haalistuu pikkuhiljaa. Ei noita aina katsuri huomaa merkata listaan jos valo peilistä katsoen on edes sinnepäin.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 20:42 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
X_antti_a kirjoitti: Jees. irrottaessa ajattelinkin käyttää tuota "mutteri hitsillä kiinni" periaatetta. Helpolle tehtävälle tuo avainkin näyttää. onneksi ei oo tullu hävitettyä yhtä 3 vartin hylsyä joka on poistunut käytöstä. vielä kun haen ens viikolla uudet osat, nii sit alkaa tapahtumaan.
Ps. onko kuin monella tullut korjauskehotus ns. väärän värisistä vilkunpolttimoista? neljä kertaa olen itte käyttänyt santun leimalla ja nyt tuli eka mainita taka vilkuista, jotka on ollu aina sen väriset mitä ne nytkin on. On se väärän värinen jos siitä polttimosta maali on hilseillyt ja valo on lähes kirkas..
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 21:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Onhan noita lakattuja polttimoita kehotettu uusimaan, niiden väri kun alkaa kadota, muuttua värittömään suuntaan. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 10.04.2011 21:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tulsku kirjoitti: Tämmönenhän se hylsy on: Ja tuollaisellahan ei mitään auki saa tosiaan, kiinni kylläkin. Tuo vaatisi vielä mm. hampaiden ympärille yhtenäisen kerroksen tavaraa. X_antti_a kirjoitti: Ps. onko kuin monella tullut korjauskehotus ns. väärän värisistä vilkunpolttimoista? neljä kertaa olen itte käyttänyt santun leimalla ja nyt tuli eka mainita taka vilkuista, jotka on ollu aina sen väriset mitä ne nytkin on. Emännälle taisi katsastusmies joskus myös niistä huomauttaa, kun ihan valkoiset olivat.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
xantia2.1td
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 11.04.2011 18:39 |
Viestit: 156 Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
|
omatekoinen alapalloavain piikit laittaa kuusiokoloavaimesta nii kestää pulttipyssyä on vaihettu usiampia niveliä. 5 vuotta sitten vaihatettu vilkkupolttimot värittömyyden takia.
Liitteet: |

e815551a0900000022d019303fc77237.jpg [ 4.6 KiB | Katsottu 30440 kertaa ]
|
Citroën Xantia 2,1TD -98 Citroën BX GTI -89 Fiat Ducato Autoroller -00
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 11.04.2011 19:09 |
|
Jos nivel on oikeasti jumissa, vain hitsausvaihtoehto (mutteri tai hylsy hitsaten kiinni niveleen) toimii. Ei kestä paraskaan erikoistyökalu tajutonta vääntöä. Vajaat 30 vuotta sitten erehdyin antamaan kaasupillillä lämpöä kierteisiin ja sain räjäytettyä nivelestä pallotapin irti. Tappi jatkoi matkaansa haalarin ja paidan läpi kohdaten lopulta nahan alla käsivarren luun. Ei tuntunut hyvältä, mutta opetti paljon.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 11.04.2011 19:24 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Mutteri hitsaten aion ottaa BX:n nivelen pois, näkyy olevan samanlainen kuin xantian nivel. Nyt kaipaan vaan innostusta.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 11.04.2011 20:06 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oldis kirjoitti: Mutteri hitsaten aion ottaa BX:n nivelen pois, näkyy olevan samanlainen kuin xantian nivel. Nyt kaipaan vaan innostusta. Beksissä lähtee kyllä ihan lyömälläkin irti. Tai no, kerran ei lähtenyt kun joku ¤%¤%KL% oli hitsannut pallon kiinni olkakappaleeseen. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
X_antti_a
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 22.04.2011 20:36 |
Viestit: 12 Paikkakunta: Varpaisjärvi
|
Nonni! Sain tänään vaihdettua alapallon. kohtuu tiukassahan se oli, tein irroitustyökalun jonka sai kiinni kolmenvartin mutterimyllyyn. kiinnikkin laitoin pyssyllä ja varmistukseksi laitoin vähän liimaa. samalla vaihdoin etujarruletkut ja kiinnitin irronneen hammastangon suojakumin. Ens viikolla jos kävis kokeilemassa sitä leimaa uudelleen. Kiitoksia arvokkaista vinkeistä!! hyvää päästäistä!! 
Ei riemulla rajaa, kun Sitikalla ajaa
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 04.08.2019 19:48 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Mitäs vinkkejä olisi alapallon vaihtoon kun kemppiliimaa ei ole käytettävissä?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 04.08.2019 19:58 |
Viestit: 723
|
Paineilmavasaralla on lähtenyt pyörimään sen pari kertaa, kun on ollut sen verran tiukassa, ettei tuolla erikoishylsyllä ole uskaltanut koittaa niin kovaa.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 04.08.2019 23:58 |
Viestit: 373
|
Onko joku käyttänyt tuota työkalua väärin jos on saanut sen rikkoutumaan? Ideahan tuossa on että pallonivelen akseli tulee tuosta läpi ja siihen kierretään se akselin mutteri tiukkaan. Sitten pitkällä pulttipyssyn hylsyllä paukutetaan se auki. Se akselin pultti saattaa löystyä välillä, mutta sitten vaan kiristetään se uudelleen. Jos se pultti on tiukasti kiinni, niin ei ole pelkoa työkalun hajoamisesta.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 05.08.2019 08:03 |
Viestit: 982
|
Kunnon pulttipyssyä kun ei ole niin olen käyttänyt sitä nelihampaista työkalua ja tavallista hylsyväännintä + jatkoputkea, ja paukuttanut samalla pallonivelen ympärille vasaralla samalla kun vääntö on päällä. Mutta niin että koko olka-akseli on ruuvipenkissä eikä pyörän laakerin kautta tarvitse pitää vastaan.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 05.08.2019 09:26 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Tuon mallisilla kapealeukaisilla knipex putkipihdellä saa siitä hyvän otteen ja lähtee "helposti". Ei tarvitse autoa nostaa korkealle kuten pulttipyssyn kanssa. Jarrulevy pois edestä ja mahdollinen nivelen lämpösuojapelti irti. Lukituskolot auki. Tuo puree niin hyvin pehmeäkuoriseen niveleen että niitä ei tarvitse puristaa yhtään. Voi laittaa vielä jatkoputken tuon paksumman varren ympäri. Omat noin puoli metriä pitkät ja leuat aukeaa noin 70mm. Perstuntumalla aukeaa helpommin kuin vetarin mutteri, ehkä noin 2-300 Nm. Tästä raidetangolle noin 100-150 kiloa vetoa/työntöä. Sitä voi miettiä onko haittaa nivelille tai hammastangolle? Sanoisin että ei.
Liitteet: |

156519_1_566.jpg [ 6.98 KiB | Katsottu 14491 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 06.08.2019 13:24 |
Viestit: 767
|
minä ainakin yllätyin kuinka helposti "tolla" hylsyllä ja "raskaalla" pulttipyssyllä alapallonivelen vaihto sujui...
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivelen vaihto Lähetetty: 06.08.2019 14:03 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Se hylsy ja pulttipyssy on ihan ehdoton yhdistelmä paikallaan vaihtoon kun ei tartte vääntää.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|