|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 25.02.2010 22:36 |
Viestit: 1496
|
Xantia Hdi vm 2000 (ajettu reilu 319 000km) alkoi kesken matkan pitämään "metallista kolkotusta". Avasin konepellin ja edestä päin autoa katsottaessa vasemmalla puolella olevan hihnan aivan alimpana oleva pyörä (kuvassa lähimpänä kameraa) lenkottaa pyöriessään. Samoin jos kädellä tökkii sisälaidasta pyörää, niin se heiluu. Ronkin pohjapanssarin päältä toisessa kuvassa olevat romut. Toinen käikäleistä on metallia ja toinen kumia. Hihnan ympärillä näkyi myös metallipölyä.
Menikö jotain kallista (hihnapyöräkö?) rikki? Uskaltaako tuon ajaa pajalle vai onko hankala homma korjata itse?
Liitteet: |

pyora1.jpg [ 78.68 KiB | Katsottu 18316 kertaa ]
|

romut.jpg [ 91.65 KiB | Katsottu 18321 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 25.02.2010 22:41 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Jep, just noin se hihnapyörä menee. Tervetuloa kerhoon. Ajamista ei suositella.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 08:59 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tirehtööri kirjoitti: Menikö jotain kallista (hihnapyöräkö?) rikki? Uskaltaako tuon ajaa pajalle vai onko hankala homma korjata itse? Kuten todettua, hihnapyörähän se. Mielummin niin kuin kiero kampiakselin pää.  Ja sitten siitä kalliista voidaan olla montaa mieltä, itse ostin Sitroselta tuon pyörän, hintaa näyttää olevan 94,30 euroa. Ei ole paha homma vaihtaa itse, oikea etukulma ylös, pyörä pois, sisälokaria vähän edestä pois ja hihnapyörä näkyy suoraan pyöräkoteloon. Siitä vain akselin päästä mutteri auki (Itse otin mutterimopolla, mutta kai se irtoaa muutenkin?), pyörä pois ja uusi pyörä tilalle. Muistaakseni yläkautta pääsee käsiksi tuon apulaiteremmin automaattikiristimeen, jossa on (jälleen muistaakseni  ) 13:n tai 14:n mm:n kannalla oleva ruuvi muovipyörän akselina. Siihen avain paikalleen ja kääntöä auton takaosaa kohti, niin kiristin löystyy (ruuvissa on vasenkätinen kierre, eli se ei aukea tällä operaatiolla). Tässä hommassa on kyllä hirmu näppärää, jos on toinen henkilö veivaamassa tuota kiristintä ja toinen asettelee remmin hihnapyörän ympärille. Tosin, aikaisempaan Xsara HDi:hin vaihdatin pajalla tuon pyörän, kun se vaihto silloin niin pelotti. Paikallinen seppä otti 20 e tuosta vaihdosta, silloinkin tilasin pyörän itse Sitroselta.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 09:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kiristimessä voi olla myös neliskanttinen kolo, johon sopisi 3/8? räikän pää. Itse tein 19mm pultista lyhyen "adapterin", pultin varren pää neliskanttiseksi viilaten. 19mm siksi, että lenkkiavain olisi vähän pidempi, tulisi vipuvartta. Ps. Xantia 1.8 16V, bensa, on tuo siiva hajonnut, n. 100tkm ajettuna.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 10:25 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Kampiakseli lukkoon kun avaatte kammenpulttia. Ja ajot seis heti kun pyörä aloittaa hajoamisensa.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 10:33 |
Viestit: 1496
|
Sitroselta tilasin juuri uuden pyörän. Autovakuutuksia on tullut maksettua, joten otetaan nyt ilo irti ja viedään auto tyylikkäästi lavetilla pajalle  . Pyörän vaihtotyön hinta-arvio kuulosti sen verran kohtuulliselta, että taidan jättää itse nykimättä tällä kertaa. Levätköön nyt tallissa korjausta odotellessa. On ne huonoja nämä nykyajan autot. Vasta 319 000 ajettu ja nyt jo meni rikki...
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 10:39 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tirehtööri kirjoitti: Vasta 319 000 ajettu ja nyt jo meni rikki... Meillä taisi olla 318 tkm:n tienoilla, tosin sitä en tiedä, onko hänet joskus jo vaihdettu vai ei.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 10:57 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Onkos TDi.ssä samanlainen hihnapyörä.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 11:00 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Tapsa 550 kirjoitti: Onkos TDi.ssä samanlainen hihnapyörä. Kyllä, VAG:n TDi moottoreissa on myös samantyyppinen hihnapyörä ja niitäkin joutuu vaihtelemaan.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 11:45 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eikös se ole TDI, isolla I:llä?  Lainaa: TDI is a registered trademark of Volkswagen Aktiengesellschaft.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 11:52 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tuli vaan mieleen, että mikäs on jakohihnan tilanne? Kannattaako harkita vaihtoa samalla kertaa? Eikös nuo romppeet pureta irti joka tapauksessa hinnaa vaihdettaessa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 11:54 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Cituning kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: Onkos TDi.ssä samanlainen hihnapyörä. Kyllä, VAG:n TDi moottoreissa on myös samantyyppinen hihnapyörä ja niitäkin joutuu vaihtelemaan. Mummon (lue emännän)Xsarassa 320tkm,minun Xantiassa 318tkm,täytyypä kytätä.. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 26.02.2010 13:15 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Tuli vaan mieleen, että mikäs on jakohihnan tilanne? Kannattaako harkita vaihtoa samalla kertaa? Eikös nuo romppeet pureta irti joka tapauksessa hinnaa vaihdettaessa. Puretaan toki, mutta apulaitehihnan vaihtaa kiristimineen ja pyörineen alle tuntiin, nokkahihna ei mene ihan samassa ajassa.  Ja tuossa wanhassa HDi:ssähän vaihto on ollut tai ainakin olisi pitänyt olla 280 tkm:n kohdalla, seuraava 420:n nurkilla. Että ei siihen kauhean kiirus ole, sata tuhatta vielä matkaa. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 12.03.2010 13:35 |
Viestit: 1496
|
Nyt on uudet kilkkeet paikallaan. Huoltovihkoa selatessani huomasin, että joku aiemmista omistajista on joutunut vaihtamaan saman pyörän vuonna 2004 ajettujen kilometrien ollessa 139 000. Aika lyhytikäinen osa lopulta  . Tuskin hihnapyörä on "normaali kuluva osa", joka huollossa vaihdetaan tietyn matkamäärän jälkeen. Tätä vauhtia uusikin pyörä menee vaihtoon viimeistään 460 000 - 500 000 kilometrin paikkeilla Noh, nyt odotellaan mitä tuosta särkyy seuraavaksi...
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 10.05.2011 08:57 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Nyt tuli sitten itsekin liityttyä tähän kerhoon. Vanhan auton omistaminen on kivaa. Keskellä Helsingin iltapäiväruuhkaa Pohjois-Espalla alkoi ohjaustehostus häviämään samalla kun latauksen merkkivalo syttyi ja konepellin alta nousi kuminkäry.
Sammutin ilmastoinnin, niin kuminkärykin lakkasi, joten otin riskin ja ajoin auton Rekaran pihaan. Saapa nähdä mikä on tuomio.
Katselin juuri viime vikonloppuna, että jakohihna pitää vaihtaa 6000 km. päästä. Hihnapyörä on vaihdettu vimeksi edellisen hihnan kanssa 356000 km kohdalla eli tarkkaan on kestoikä mitoitettu.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 14.05.2011 00:00 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Ja taas tie maistuu hodarille. Hihnapyörä ja jakohihna kilkkeineen vaihdettu, sekä moottorin kannake korjattu. Eipähän tarvitse enää kesälomalla alkaa hihnan vaihtoon. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 14.05.2011 07:35 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Cituning kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: Onkos TDi.ssä samanlainen hihnapyörä. Kyllä, VAG:n TDi moottoreissa on myös samantyyppinen hihnapyörä ja niitäkin joutuu vaihtelemaan. Tulsku kirjoitti: Eikös se ole TDI, isolla I:llä?  Lainaa: TDI is a registered trademark of Volkswagen Aktiengesellschaft. Onkos noista PSA:n TD:istä suoraan palotilaan ruikkiva I-versiokin? Minä olen ollut siinä uskossa, että ne ovat kaikki etukammiokoneita, eli ilman I:tä, isoa tai pientä, ja vasta HDi:n mukana tuli I omine merkityksineen... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä?http://www.sitruu Lähetetty: 14.05.2011 09:27 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Eki kirjoitti: Onkos noista PSA:n TD:istä suoraan palotilaan ruikkiva I-versiokin? Minä olen ollut siinä uskossa, että ne ovat kaikki etukammiokoneita, eli ilman I:tä, isoa tai pientä, ja vasta HDi:n mukana tuli I omine merkityksineen...  Ei. TDI tarkoittaa nimenomaan VAG:n dieselperhettä. Sekä XUD, että TUD moottorit ovat pyörrekammiodieseleitä, eivät etukammiodieseleitä. Niissäkin on eroa tekniikassa vaikka ne usein toisiinsa puhekielessä sekoitetaankin.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä?http://www.sitruu Lähetetty: 14.05.2011 10:07 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
svc kirjoitti: Eki kirjoitti: TDI tarkoittaa nimenomaan VAG:n dieselperhettä. Sekä XUD, että TUD moottorit ovat pyörrekammiodieseleitä... Näin. Siksi ihmettelen, miksi noihin PSA:n TD-koneisiin väkisin tarjotaan firmojen myynti-ilmoituksia myöten, yksityisistä puhumattakaan, tuota I:tä. Mutta niihin päteneekin se, että yleensä ei kannata ostaa sellaiselta, joka ei itsekään tiedä mitä myy, ellei sitten myy halvalla... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä?http://www.sitruu Lähetetty: 15.05.2011 09:59 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Ei. TDI tarkoittaa nimenomaan VAG:n dieselperhettä. Sekä XUD, että TUD moottorit ovat pyörrekammiodieseleitä, eivät etukammiodieseleitä. Niissäkin on eroa tekniikassa vaikka ne usein toisiinsa puhekielessä sekoitetaankin. Kuten on VAG:n TD-konekin. Mersu taisi olla niitä harvoja etukammion käyttäjiä henkilöautopuolella?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 15.05.2011 17:47 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mersuhan oli pitkään tuollaisen etukammion käyttäjä. sitten muutkin käyttivät samaa ideaa. PSA:n dieselit ovat ns: ricardo menetelmän käyttäjiä ,mutta edelleen ennen HDi kautta kaikki olivat etukammio versioita.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 15.05.2011 21:26 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tämän voisi oikeastaan jakaa omaksi ketjukseen. kokemjne kirjoitti: mersuhan oli pitkään tuollaisen etukammion käyttäjä. sitten muutkin käyttivät samaa ideaa. Aika pitkään tosiaan. Benz patentoi esikammion 1909 ja Ricardo pyörrekammion 1920. Kuka tietää, mikä autovalmistaja rakensi ensimmäisen sarjatuotanto-diesel-henkilöauton? Siinäkin käytettiin Ricardon pyörrekammiota.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Hihnapyöräkö laukesi Hdi:stä? Lähetetty: 16.05.2011 21:32 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
svc kirjoitti: Kuka tietää, mikä autovalmistaja rakensi ensimmäisen sarjatuotanto-diesel-henkilöauton? Siinäkin käytettiin Ricardon pyörrekammiota. Moni tietänee. Lanseerausajankohtaan ja sen kiirehtimiseen saattoi hieman vaikuttaa tieto Mercedeksen mallin julkaisuajankohdasta... Eikös se moottori ollut kokonaan Ricardon käsialaa vai olenko käsittänyt väärin?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|