|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 28.07.2011 09:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vivustosta puuttuu jokin vipu/liikerata. Siksi vitonen ei kytkeydy. TutkiPa 5-lovisen vipuja, josko niistä löytyisi vaikka vaihtamalla..
|
|
|
|
 |
lukkis
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 28.07.2011 09:38 |
Viestit: 287
|
Vivuston liikerata mitä luultavimmin on liian lyhyt. Joskus mk1 Golfiin vastaava operaation tehneenä niin jokin vipu piti pidentää muutamalla sentillä ja yhtä vähän lyhentää. Kokeille vivusto valeviireessä siirellä eri vaihteille, niin lopuksi tulee vastaan vipu mistä loppuu liikerata tai liian pitkä.
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 28.07.2011 12:08 |
Viestit: 261
|
Muistaakseni vaihdekepin pituussuuntaista liikettä eteen/taaksepäin laatikolle ohjaa vaijeri ja sen kuori. Vaijeri muistaakseni vetää, ja sen kuori työntää. Tarkista sen säätö ja pituus 5-vaihteisessa laatikossa suhteessa nelivaihteiseen.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
DSMarko
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 30.07.2011 11:26 |
Viestit: 261
|
En usko, että vivustossa on eroa, vaijerista en ole varma ja ei ole tarpeeksi tarkkaa teknistä dataa käsillä. Kokeilla kummiskin voi. Vaijerin liike säädetään rintapellin päästä muttereista. Jos sinulla on vaijeri edelleen nelivaihteisen vaihteiston säädöissä, vitosta ei todennäköisesti löydy. Merkitse nykyinen säätö muistiin ennen kuin alat säätämään ja kokeile, saako vitosen toimimaan. Suurin ongelma on muistaakseni saada säätö kohdalleen niin, että sekä pakki että vitonen menevät mukisematta päälle. Vaihdekeppi ei saa eteenpäin painaessa osua rajoittimeen saakka eli pohjata täysin, silloin säätö on väärä.
Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, XM V6 24 V Pallas -99. (Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia vRS -24)
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 01.08.2011 08:50 |
Viestit: 295
|
Muistini mukaan ei eroja vaijereissa eikä ulkoisessa vivustossa. Kun aikoinani vekslasin vaihteistot nelilovisesta viisiloviseen, homma onnistui vaijerin säädöllä. Mutta tuo on muistikuvaa...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 09:14 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Pitäisi varmaankin toosan molemmat vivut liikkua vitoseen päin. Sama vipu, (hoitaa "haarukoita")mikä hoitaa siirron seuraavaan tasoon, liikkuisi vielä lisää vitostasolle (pakillekin?), siinä toisella vivulla vitonen (tai pakki?)kytkettäisiin?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 09:51 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
IsoD kirjoitti: Kävin testaamassa ja huomasin että vaikka koitin saada vitosen sisään laatikon vivuista, ilman että vivusto on kiinni, niin vitos vaihde ei mene päälle. Ei vaan mene. Säädin sekä vaijeria että vipua... Jos kokeili vivut kiinni ja vapautti kytkintä vitosen huulilla niin kuuli kyllä rattaat... Ajatuksia? Tuo kiinnitti huomion, että kokeilit ilman vivustoa, eli suoraan laatikosta..? Ja silti ei vitonen kytkeydy..? Vähän viittaisi siihen että olisi laatikon päätypultti löysällä, sama tyyppivika on ollut jo näissä... Ja tuosta säätämisestä. On ihan pirun tarkka, jos säätää sillai että menee helposti vitonen ja pakki, niin saattaa jäädä ykkönen ja kakkonen menemättä, ainakin Sm:ssä... Sama laatikko parin pikkupoikkeuksen kanssa tuollakin kun on...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 12:25 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Juu, se mitä säädin oli siis se vaijeri sekä työntötangon laatikon päässä olevaa niveltä. Kummankaan säätö ei tuntunut radikaalisti muuttaa asiaa, kaikki vaihteet saa menemään päälle. Tämän hetken säädöissä ihan kivuttomsti. Vitosta ei tosiaan saa menemään edes ilman vivustoa, joten ehkä se on tuolla laatikossa. Miten se päätypultti kiristetään? Pitääkö aukoa koko keksintö? 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 12:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Pääty auki, ei tähän hätään ole kuvaa D-mallin laatikosta, mutta mielikuva on että olisi hyvin vastaava kuin Sm:n laatikon pääty..?  Siis tällanen. Tuo ylemmän akselin päässä oleva iso pultinkanta, tahtoo löystyä, kuulemma. Noitakin on sitten kahta eri versiota, uus ja vanha, kuvassa vanhempi versio. Uudemmassa on sit ikäänkuin prikka tuossa pultinkannan alla, vanhemmassa sitä ei ole...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 15:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
En halua maalata pirua seinälle, mutta jos 5:sen päätymutteri olisi ollut ja kauan löysä, niin sen rattaan ja akselin spoorit saattavat olla jopa niin lopuillaan, että ratas alkaa pyöriä yli. Näin ainakin BE3-toosassa, siinä peltipäätyisessä.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 04.08.2011 15:35 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuo hemmetin mutteri, löystyy jokaisesta laatikkomallista! Mutteriliikkeestä tiuha mutteri(joihinkin saa tiskiltä korjaus-sarjaa) ja ruuvilukitetta, niin elämä on hyvin pitkälti pelastettu  Ja vaikkei D-malliin liitykkään, niin eikös se vaan laita miettimään, miksi joihinkin 5-lovisiin myydään korjaus-sarjaa? Ja nimenomaan sellaista, joissa kokoonpano muuttuu 
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: D-malli: 4 ja 5 lovisten vaihdelootien erot? Lähetetty: 19.08.2011 16:18 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Löytyi vitonen! En tosin ehtinyt käydä ajamalla toteamassa toimintaa mutta kuitenkin. Mutteria kiristetty ja vivustoa säädelty. Homma meni jokseenkin niin että kun vitonen loksahti lootaan "irrallaan", niin kasasin sitten vasta vivuston ja vaierin. Näin meni vitosen osalta varmasti kohdalleen. Nyt menee nätisti. Tiedä sitten koska se mutteri pitää kiristää uudelleen mutta nyton harjoiteltu 
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
|
|