Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 45 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tamperelaisilla omat liikennesäännöt
ViestiLähetetty: 11.08.2011 21:28 
Käyttäjän avatar

Tampere, tuo Pirkanmaan helmi ja Näsijärven nähtävyys, tuottaa mielenkiintoisia liikennetapoja.

Paikallisen yleisen käsityksen mukaan moottoritien liittymisramppi on etuajo-oikeutettu ja jos ei tampio Turun pualest ymmärrä siirtyä vasemmalle kaistalla Herra Hidalgon syöksyessä vosuineen liikennevirtaan, tulee välitön palaute keskisormen muodossa kylkeä hipoen.

Eikä ollut eka kerta, samanlaista se on aina kun sinne päin eksyy. Sieltä ne syöksyvät syliin, perheenäidit tojotoilla tai uraohjusbroilerit mustien audibemarimersuvolvojensa kanssa.

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

Viestin otsikko: Re: Tamperelaisilla omat liikennesäännöt
ViestiLähetetty: 11.08.2011 21:39 

Ettei ne vaan olis niitä bisnesvierailijoita Kehä III sisältä? :-P

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 11.08.2011 22:09 

Tuosta on tullut vähän maan tapa muuallakin ja vaikka olisi kilometrikaupalla tilaa takana, niin löytyypä niitäkin joilla on selkeä tapa kiihdyttää rinnalle asti ja odottaa vaikka kaistan loppuun että moottoritietä ajava väistää, olen joskus ollut tuollaisen kyydissäkin ja ihmetellyt mitä liikkui päässä.

Jos tulee isompi rypäs autoja ja oikea kaista suht. täynnä ja vasen vapaa niin tulee vaihdettua kaistaa, jos tilaa on mielestäni edessä ja takana "pilvin pimein" niin en vaihda kaistaa, ellei se jonkun kahjon väistön takia ole tarpeen.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.08.2011 22:33 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Otsikko väärin, ei niillä ole lainkaan liikennesääntöjä tai ainakaan länsimaisia, ei Nääsvillessä eikä kehävitosen sisäpuolella...

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

ViestiLähetetty: 11.08.2011 23:29 
Käyttäjän avatar

Ah, siitäkö se johtuukin, että liikenne sujuu ja on joustavaa... Ma olenki sita miattinu. :lol: :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 12.08.2011 01:32 
Käyttäjän avatar

Juu, ne motarille liittyvät änkevät pienimpään koloon eteen vaikka takana olisi kuinka paljon tilaa, se on vissiin jonkin sortin laki. Rahalle olisi käyttöä, joten nykyään pysyn kaistallani ellei tulija ole XM:ää isompi, mutta säilömisen arvoinen kulkupeli kannattaa ilman muuta siirtää pois tieltä kun liittymä on vielä tyhjä, sieltä kyllä ennemin tai myöhemmin tulee joku kylkeen. :(

Toisaalta, Tampereella moni sentään osaa ajaa. Täällä ison rapakon takana porukka ajaa lyhdyt pimeinä niin tietyömaiden, kuin rankkasateidenkin läpi, muista (paikallisten) liikennesääntöjen noudattamatta jättämisistä puhumattakaan. :|

1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 07:41 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Vaikken tamperelainen olekaan, niin vähän silti särähti tämä juttu. Ajelen päivittäin näitä Tamperetta kiertäviä moottoriteitä, enkä kyllä voi moisen väittää täällä olevan yleistä. Kun itse pitää päätiellä riittävää turvaväliä, niin hyvin ovat kaikki mahtuneet.

Ainoa ongelmapaikka on Hervannan suunnasta Pirkkalaan ajettaessa, kun Helsingin moottoritien ja Tampereelta tulevien rampit liittyvät päätielle ennen Pirkkahallia. Se on suunniteltu kuin huono pakosarja, kun 3 (vai 4?) ramppia yhtyy yhdeksi lyhyeksi kiihdytyskaistaksi. Kun kiihdyttelijät eivät ymmärrä pitää väliä, vaan tulevat "tappituntumalla", niin suma on iltapäiväruuhkassa joskus melkoinen.

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 11:16 
Käyttäjän avatar

Minulle taas Vaasa on osoittanut ajotaidottomuutta. Vilkun käyttö on täysin perävetoista (vilkku kytketään vasta siinä vaiheessa kun sillä ei enää ole mitään virkaa) ja kadunvarsipysäköinti tehdään lähes poikkeuksetta jalkakäytävälle ajamalle (ei siis osata peruuttaa).

Molemmat ovat aiheuttaneet kontollani peltivaurioita. Ensimmäinen incident oli kun olin peruuttamassa taskupysäköintiin. Manööveri aiheutti sellaisen sekasorron takanani että perässäni ollut auto peruutti hädissään takana olleen auton päälle. Koittivat sitten jälkikäteen saada minusta syyllistä siihen...
Toisen kerran tuli auto kylkeen kun laittoi vilkkua samanaikaisesti kun käänsi rattia. Eikä tietenkään katsonut taakseen/sivulleen.

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 12:16 
Käyttäjän avatar

Mä kans ihmettelen, kun mies manaa Tampereen liikennettä, mutta ei mulla täällä ole ongelmia. Onhan niitä jästejä joka paikassa niin kehä 3:lla kuin Pirkanmaallakin, mut niitten kanssa pitää vaan elää. Ja jos joku nyt joskus heiluttelee keskisormea, kun huomautan heitä virheestä äänimerkillä niin so what. Saapahan taas päivän naurut. Niin, ja yhtäkään kolaria en ole (vielä,koputetaan puuta) ajanut, vaikka koko ajokorttiurani olen Tampereella ajanut. Pahimmillaan/parhaimmillaan 100km päivässä poistumatta kaupungin rajojen ulkopuolelle.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 12:58 
Käyttäjän avatar

Kyllä minä veikkaan, että Lieksan liikenne tekee kyllä pohjat!

Täällä on lähes kaikki risteykset tasa-arvoisia ja se tuntuu aiheuttavan HYVIN suurta hämminkiä kuskeissa. Kukaan ei lähde liikkeelle ja lopulta kuitenkin kaikki sitten yhtaikaa.
(Liioittelematta yhdellä kauppareissulla parkkipaikalla oli kahdeksan autoa ja kaikissa niissä oli pellit jostain rutussa. Hyvin suosittu ruttuamiskohta on kuskin puolen takalokasuoja.)
Liikennevaloja ei ole, koska kaikki on yhden kadun varrella.
Puoli tuntia kestävän liikenneruuhkan saa aikaiseksi polkupyöräilijä ja yksi ainoa henkilöauto. Siis kahdestaan.
Kolmio ja väistämisvelvollisuus on aivan yhtä tuntematon käsite kuin "liikenteen sujuvuus" ja peruutustutkana toimii rysähdys kun perä osuu takana olevaan autoon.

Hienoa kuitenkin on, että konkurssikypsä kaupunki laittaa kaikki euronsa yhden pääkatunsa kunnostukseen niin, että siitä tulee vielä ahtaampi ja epäkäytännöllisempi.

Neljän vuoden asumiskokemuksella sekä kaksi kertaa oman auton peltejä oikoneena voisin sanoa, että puolelta pitäisi ottaa kortti pois ja toinen puoli pitäisi laittaa uudelleen autokouluun. :twisted:

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 13:38 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Jos nyt laajennetaan kaikkiin risteyksiin niin varmin tapa saada aikaan iso kaaos on rakentaa Turkuun liikenneympyrä :lol: Kukaan paikallinen 30+ vuotias ei osaa moisessa ajaa kun niitä ei täällä ole ollut.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 13:41 

zX-files kirjoitti:
Jos nyt laajennetaan kaikkiin risteyksiin niin varmin tapa saada aikaan iso kaaos on rakentaa Turkuun liikenneympyrä :lol: Kukaan paikallinen 30+ vuotias ei osaa moisessa ajaa kun niitä ei täällä ole ollut.

Affenmaalla ajelleet ovat tottuneet niihin. Maarianhaminasta pohjoiseen lähdettäessä niitä on monta peräkkäin, ja jopa Saltvikissa, joka on _tosi_ pieni paikka, on ympyrä :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 21:39 
Käyttäjän avatar

kaseva kirjoitti:
Ah, siitäkö se johtuukin, että liikenne sujuu ja on joustavaa... Ma olenki sita miattinu. :lol: :lol: :lol:

...usein käynti lähimmällä optikolla auttaa... :lol:

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2011 22:39 

zX-files kirjoitti:

Joskus myös niistä tehdään vähän turhan monimutkaisia yksinkertaisille paikallisillekin ja joskus vain paikalliset tietää miten monikaistaisten ympyröiden kaistat pitäisi mennä talvella (ja jäljiltä lumessa näkee etteivät hekään aja niinkuin liikennesuunnittelija oli tarkoittanut).

Ympyrät on kai tehty siksi että autojen kolarit tapahtuisivat sen verran pienessä vauhdissa ettei loukkaannu ja henkiä lahde, mutta vaatii hieman järkeä liikennesuunnittelijaltakin. Sovellukset joissa siihen samaan yhdistetään etuajo-oikeutettu pyörätie ja alamäki josta pyörällä saa hyvän vauhdin ja tienvieri-istutuksia aiheuttaa mukavan vaaranpaikan pyöräilijälle...
vaikka tämä paikka googlen kuvatuksena:
http://ra.fi/RcuY

Poissa

ViestiLähetetty: 13.08.2011 08:22 

Noissa taitaa huomiokyky tulla täyskäyttöön. Siinä sitten tökkii, kun ei kehdata huomioida, käyttää aikaa, "kyllä minä..." Ja jos/kun ikää on vähän enmmän, jolloin huomiokyky väistämättä on hidastunutta. Ehkä uusi videopelisukupolvi selvittää tuollaisetkin hässäkät silmänräpäyksessä. Tosin hekään eivät ole tottuneet pään kääntelyyn. :)

Poissa

ViestiLähetetty: 13.08.2011 17:16 

saa kai Motarin liittymiskaistalla ohittaa? meinaan sillai olen itse tehnyt, vasta viiimeviikolla ajeli ryssä bemarillaan edessä, liittymiskaistalla kun oli se nopeusrajoitusmerkki, niin kaverilla vauhtia 50 km/H, ajeli oikeat reunaa, niin mie tyrkkäsin Citikalla ohi satasta, tai saattto olla vähän enemmänkin :D

Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa

ViestiLähetetty: 13.08.2011 23:02 

Olen itse tulkinnut sitä siten että liikennevirtaan vauhdin sovittaminen ei olisi ohittamista, vaikka toisen ohi menisikin sopivaan koloon? Ei kai siinä ole mitään ongelmaa (ellei nopeus hidastu kaistan jälkeen ja jää tulpaksi, mutta silti niidenkin ohittaminen on helppoa moottoritiellä).

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2011 06:04 

Laura78401 kirjoitti:
Kyllä minä veikkaan, että Lieksan liikenne tekee kyllä pohjat!

Neljän vuoden asumiskokemuksella sekä kaksi kertaa oman auton peltejä oikoneena voisin sanoa, että puolelta pitäisi ottaa kortti pois ja toinen puoli pitäisi laittaa uudelleen autokouluun. :twisted:

Sen takia sinne varmaan halutaan ostaa valmiiksi ruttusia autoja,mut mitä mie olen paikalla käynyt niin hyvin tullut toimeen,pääasiassa liikkunut ambulanssilla,sitä ei nähtävästi kukaan halua kolhia....

4-vuotta lieksassa kouluja....ja vielä hengissä...

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2011 19:01 

zX-files kirjoitti:

Onhan siellä ohikulkutie, siinä on jo osa ympyrää.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2011 19:03 

Putkimies22 kirjoitti:
Minulle taas Vaasa on osoittanut ajotaidottomuutta. Vilkun käyttö on täysin perävetoista (vilkku kytketään vasta siinä vaiheessa kun sillä ei enää ole mitään virkaa)

Tämä muuten on totta. Jokusen vuoden Vaasassa aikoinaan asuneena siellä seuduilla vilkun käyttöä oikeasti varotaan: syynä lienee se pohjalainen käsitys, että jos vilkuttaa, niin muut tietävät, mihin ollaan menossa ja kerkiävät tukkia tyhjän aukon. Eli kaistanvaihto ja vilkku perään, niin kukaan ei pääse väliin!

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2011 22:16 

En tiedä mikä on ollut liikennetilanne ko. littymien kohdalla, esim. liikennettä niin paljon, että liittymän kohdalla vasemmalle kaistalle siirtyminen on ollut mahdotonta tai liikennettä vaarantavaa.

MUTTA itse olen sitä mieltä ja aina niin teen, että jos on mahdollista siirtyä vasemmalle kaistalle liittymän kohdalla, niin sitten siirryn sinne. Tämä on mielestäni kohteliasta, sekä liikenneturvallisuutta edistävää.

Esim. täällä pääkaupunkiseudulla on niin mestarillisesti rakennettuja liittymiä melko uusissakin risteyksissä, kuten Kehä II:selta Turun moottoritielle Tkuun päin, että siinä saa liittymässä ajava huolehtia g-voimista, ja liityntäkaistan todella yllättävästä loppumisesta siinä määrin, että tätä monitahohuomioonottamista voi motaria huristava hyvinkin helpottaa siirtymällä vasemmalle kaistalle.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2011 23:05 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Mutta laitonta ja sakotettavaa, usein myös muita haittaavaa kun selvästi vasemman kaistan liikennevirtaa alempaa nopeutta käyttävä tupsahtaakin sinne :evil:

Poissa

ViestiLähetetty: 15.08.2011 07:43 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Tuo vasemmalle väistäminen on hankalaa siinäkin mielessä, että kun kiihdytyskaistaa ajava on peileistä katsonut liikennevirran, niin yht'äkkiä yksi autoista onkin hävinnyt jonnekin. Paras ohje mielestäni päätiellä ajavalla on pitää kunnollisia turvavälejä ja tasaista nopeutta. Hidastaminen ("tuu vaan mun eteen") tai kiihdyttäminen ("*ttu mun eteen et ainakaan tuu") vain hankaloittaa asiaa. Poikkeustilanteita toki on, kuten esim. selvästi hitaasti kiihtyvät ajoneuvot, erityisesti yhdistettyinä lyhyisiin kiihotuskaistoihin.

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 15.08.2011 08:46 
Käyttäjän avatar

Nimenomaan.

Tasainen liikennevirta riittävine turvaväleineen on yhtä kuin ennakoitavuus. Mielestäni avuliaat aatut ja muuten vaan poukkoilijat vain hämmentävät virtaan liittyviä.

BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa

ViestiLähetetty: 15.08.2011 10:43 

Itse tulen motarille näin. liittymiskaistalla katson kuinka paljon autoja tulee, jo siellä teen raykaisun mihin väliin aion, sitten vaan kolmonen päälle ja kaasu pohjaan, vauhtia on oltava sellaset + 20 km/h yli liikenne virran, silloin on helppo passsata sopivaan rakoon. Tämä toimii jos motari ei ole täynnä autoja.

Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 45 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava