Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 18.04.2009 23:07 

Viestit: 49
Laitoin taannoin XM:n etujarrut uusiksi ja siinä etupyöriä linkkuun kääntäessä huomasin oikeanpuoleisen raidetangon kumipalkeen vuotavan LHM:ää. Vuotoa tapahtuu lähinnä silloin, kun rattia vääntää laitaan ja kone ei käy. Moottori käydessä ei ainakaan tunnu lorottavan, eli onko vika joku tiiviste? Jos sais infoa, niin hankkis palikat valmiiksi, leimalle ajattelin koittaa tommoisenaan. Pirssi on ´91 ja tietty diravilla varustettu. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 18.04.2009 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Sieltähän se sitten alkaa tosiaan vuotamaan, CX:n ja XM:n diravi... Taispa olla niin että tuohon ei varaosaa saa kuin asiallisesta tiivistekaupasta kun vanha on ensin mukana tai korjauksen asialliselta Citroen korjaamolta. Kukaan ei ole koskaan suostunut kertomaan avoimesti mistä sen tiivarin saa. Siellä taitaa kaiken kukkuraksi olla tiivisteinä O-rengas ja teflon-rengas.

Ns helppo korjaus olis laittaa sellaiset suojakumit joista menis paluuletkut LeHMä-tankille. Olis pitkään todella toimiva ratkaisu.

Laitoit etujarrut, V6:een? Vaihdoit levyt? Onko ne täysin erit kuin karvalakkiversiossa? Mulla näyttää seisonnan takia olevan etulevyt täysin pilalla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 12:20 

Viestit: 49
Eli ilmeisesti neste ei palaa kunnolla säiliöön silloin, kun kone ei käy ja renkaita kääntelee. Minkälainen homma on vaihtaa, tai ylipäätään aukoa tuo diravi-systeemi? Jarruosat ainakin tossa ´91 mallissa on ihan motonet- kamaa, vaihdoin palat ja levyt. Levyn halkaisija oli 276mm ja jossain vaiheessa vaihtuu 283mm levyyn, molempia oli kyseisessä halpaliiterissä suoraan hyllyssä.

Nyt meen korjailemaan pakoröörin jonkilaiseen leimakuntoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 15:21 

Viestit: 199
Minä kun niin tykkään ärsyttää ihmisiä tai ainakin ne tykkäävät ärsyyntyä minun kommenteista, niin pakko työntää lusikka tähänkin soppaan...
Ihan vaan siksi, että olen kerran tuon Diravin "peruskorjannut".
Se vuoto ajankohta, vain kone pysähdyksissä jne.. ei välttämättä pidä paikkaansa tai siitä ei kannata tulkita mitään, ellei systeemin toiminta periaate ole hanskassa.
Kyseessähän on mieluummin hydraulinen ohjaus kuin mikään tehostettu ohjaus. Tässä järjestelmässä ei ole mekaanista yhteyttä silloin kun se on "paineistettu". Huomaa siitä kun ei ole paineita parkissa olon jälkeen, niin ratissa tuntuu selvä välys. On aivan normaali ilmiö ja rakenteellisesti järjestetty.
Mutta vuodosta. Alkaa yleensä vuotaa juuri näin, sillä mäntä jatkuu tavallaan raidetankona(raidetangon sisäpäät ruuvattu suoraan mäntään) eli kun männän tiivisteet alkavat vuotaa, niin vuotava neste kertyy juurikin suojapalkeiden sisään. Niissä ei normaalisti ole/saa olla öljyä sisällä. Ja palkeista ei ole mitään paluukiertoa olemassakaan ja jos palkeiden sisään alkaa kertyä öljyä, niin on se aina oire vakavemmasta vuodosta.
Se milloin se öljy sieltä palkeesta purskahtaa ulos onkin sitten monen sattuman summa. Itselläni tuli vain silloin kun oikean puolen kumi venyi pitkäksi ja pieni "haava" palkeessa aukesi.

Asia/vika on tietysti korjattavissa, mutta tekijän täytyy todella tietää mitä tekee, tämän kanssa ei harjoitella.
Joko niin, että itse irroittelee ohjaus-systeemin pois ja vaihdattaa tiivisteet jossain, sekä tarkistuttaa männän + sylinterin. Tai sitten avaimet käteen periaatteella kaikki. Tai jos kyvyt riittävät, niin koko hoito itse alusta loppuun.
Joku lienee onnistunut irroittamaan paketin ilman apurungon laskemista, mutten suosittele.
Itse irroitin sen laskemalla apurunkoa takapäästä kierretankojen avulla. Tosin tällöin on irroitettava paljon muutakin. Itselläni oli tehdasmanuaali apuna, jossa ko. operaatio oli selitetty, joten oli hiukan helpompi arvailla mitä kaikkea piti löysätä ja mitä poistaa edestä...
Työhön meni 3 päivää, ekana apurunko alas ja ohjausvaihde irti ja pöydälle. Tokana ohjausvaihteen peruskorjaus, sekä kolmantena kaikki paikalleen. Joten siitä voi kuvitella mitkä olisivat kustannukset esim. v-pajalla.
Ja tiivistesarjan löysin muistaakseni Keuruulta, tosin aikaa on kulunut jo 4-5 vuotta, eikä muuten vuoda vieläkään tippaakaan.

En halua pelotella, mutta työmäärä on suht valtava mikäli vuoto on männänvarresta palkeisiin. Vaikka ohjausjärjestelmä muuten on se maailman paras mielestäni, niin oli sen laitto se veemäisin homma mitä olen ikinä näihin kulkimiini tehnyt. Enkä ehkä enään rupeaisikaan moiseen urakkaan, en ainakaan ns. käyttöautoon. Siis ehkä johonkin "entisöitävään", joka tulisi purettua muutenkin osiksi.
Ja sellaista käytettyä jossa ko. systeemi vuotaisi palkeen sisään en ostaisi, koska sen laitto on vääjäämättä edessä. Siinä kohdin on kenenkään turha markkinoida pikkuvikaa. Se kun ei vaan itsestään korjaannu ja vaatii aina kunnostuksen, enkä jaksa uskoa kenenkään saavan sitä menestyksellä osiksi tuolla paikallaan.

Mutta voinhan olla väärässäkin, jollain on varmaan tästäkin systeemistä oma käsityksensä. Mutta kehoitan tutkimaan muutamaa ranskalaista/ulkolaista sivustoa jossa systeemi on kuvattu toiminnallisesti. On mielestäni nerokas järjestelmä etuveto-autoon, mutta ikävä kyllä tässä tapauksessa vuodon alkaessa kehittyy harmaita hiuksia hyvinkin pian..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 15:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:roll: olen tuon rychnovon kanssa just samaa mieltä . pätee cx:n ohjaukseen myös.
yleensä mäntä ( varsinkin oikealla puolella ) on syöpynyt = ruostunut ja hinkannut tiivisteet loppuun.
auttaa vain käsitellä mäntä sileäksi tai vaihtaa se samoin kuin tiivisteet. kannattaa myös huolehtia ettei LHM:n joukossa ole vettä. sillä kun on taipumus olla aina alimmassa kohdassa suhteessa öljyyn.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 16:41 

Viestit: 69
Juuri näin. Kallis ja töisevä homma. Tehdaskunnostettu maksoi aikanaa tonnin ja työt toisen. Tässä syy miksi en laittanut toista vanhanmallista v6 xm:ää. Diravi korkkaa kuitenkin, riippumatta siitä onko palkeet ehjiä ja nesteet vaihdettu. Metalli kuluu, sille ei voi mitään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Cx:ssä voi vaihtaa apurunkoa irroittamatta koko härdellin. N 8 tuntia ähräämistä. Paikallaan tietenkään ei tiivaria vaihda.
Kyllä se on karu totuus että ne sylinteritiivarit alkaa helposti vuotaa 300 000 km jälkeen. Ja nesteitä ei ikuna vaihdettu niin vuoto voi alkaa jo ennen 200 000 kilsaa. Tärkeää on tarkkailla että haitarikumit pysyy ehjinä sillä muuten menee likaa kuluttamaan tiivistetta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 20:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Totta kai siinä on hommaa. V6 XM Diravilla on oikea Sitikka, jota kuuluukin rakastaa. Vastalahjaksi saakin sitten... no kokeilkaa itse ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 19.04.2009 22:30 

Viestit: 49
Okeiokei uskotaan... eli kammo urakka tiedossa. Mitkä ovat nuo sivut, joilta löytyy tietoa, ja olisko tuollaista tehdasmanuaalia mahdollisuus jostain saada vaikka lainaan sitten kun remppa alkaa? Täytyy aloittaa henkinen valmistautuminen koitokseen... :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 20.04.2009 16:40 

Viestit: 208
Eipä siinä hommassa ole mitään peljättävää. Ensin kannattaa tarkastaa haitarikumien kunto. Pääsyy vuotoon on männänvarsien ruostuminen/ naarmuuntuminen. Eli vettä pääsee suoraan tai kondensoitumalla sisään. LHM:n vaitovälillä ei mielestäni ole niin suurta merkitystä tähän ropleemaan. Vuotoa voi olla yleensä ensin vain oikealle puolelle, mutta myös vasemmalle. On hyvin yleinen vaiva myös CX:ssä. Tiivistesarja ei maksa maltahia, noin satasen korvilla, mutta käytetyt männänvarret on hyvä varata valmiiksi, sillä huono mäntä ne teflonit rikkoo. Muuta vaikeaa ei hommassa ole, kuin sisimmän teflonin vaihto. Koko ohjainta ei kannata ottaa pois, vaan vaihtaa autossa paikallaan. Koko hommaan on mulla menny aikaa n. 4 tuntia, sisältäen aurauksen säädön ja keskityksen säädön maantiellä. Välillä sen taaimmaisen tiivisteen vaihto voi tökkiä, koska ahdasta on ja tuo hammastangon pää on siinä samassa reijässä, mihin tiiviste pitää ehjänä saada. Välillä on menny tunti, välillä vartti. Siinä täytyy olla vain rauhallinen, kun käsikopelolla joutuu pujottelemaan. Kirjasta ei oo hyötyä. Laita paperille muistiin tiivisteiden paikat. Ei siinä ole, kuin toistakymmentä ja erillaisia, ettei erehtymisen vaaraa ole. Auton saaminen nosturille helpottaa kovasti. Ei muutakuin tiivistesarja hankintaan hyvinvarustetusta Citroen varaosakaupasta, pari käytettyä mäntää ja ainakin oikeanpuoleinen suojakumi ja ei muutakuin hommiin, ettei vihreää luontoystävällistä öljyä mene enempää hukkaan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 20.04.2009 20:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo selvis myös että ihan paikallaan onnistuu tiivarin vaihto. Luojan kiitos tämäkin myytti murrettiin.
Jopa korjaamolla tämä teko on halpa keikka.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 20.04.2009 20:45 

Viestit: 12
Täytyypä nyt lainata aihetta ja kysäistä:
Konehuoneessa on tuo vaijeri jonka päässä on se säätöpyörä, niin vaikuttaako se vain ratin keskitykseen?

Kun oma XM menee suoraan niin ratti on hieman vinossa oikealle ja tuohon samaan asentoon se myös palaa jos vaikka paikallaan päästää ratista irti. Rattia tarvitsisi siis säätää hieman vasemmalle, onko tietoa että kumpaan suuntaan tuota säätöä pitäisi kääntää?



XM V6 Aut. Exclusive -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 20.04.2009 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Exclusive kirjoitti:
Täytyypä nyt lainata aihetta ja kysäistä:
Konehuoneessa on tuo vaijeri jonka päässä on se säätöpyörä, niin vaikuttaako se vain ratin keskitykseen?

Jos kärry puoltaa, niin tuolla säädöllä voipi trimmata auton kulkemaan suoraan.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n LHM vuoto ohjauksesta
ViestiLähetetty: 20.04.2009 23:19 

Viestit: 208
Jos haluat ohjauspyörän keskelle, niin ensin pitää säätää kumpikin raidepää samanmittaiseksi. Sen jälkeen tuosta ohjeesta kiinni pitäen auraus oikeaan säätöönsä. Ja sen jälkeen hienosäädetään keskiasento sieltä konehuoneen puolelta keskipakosäätimeltä. Jos ja kun alusta on säädöissään, pitäisi ohjauspyörän olla keskellä. Tietysti on mahdollista, että ratin asentoa on muutettu ohjausakselilla. Kannattaa ottaa se huomioon. Mutta niistä raidepäistä aloita aina ensin. CX:ssähän on lukkotapille hammastangolla oma kolo, se helpottaa sitä hommaa. En tiedä onko XM:ssä sellaista? Sillä tapilla saa hyvin lukittua hammastangon keskelle. Kääntyy auto senjälkeen samanverran oikeistoon ja vasemmistoon. Ainakin melkein...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: