|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 16:07 |
Viestit: 1496
|
Tässäpä taas keskustelun aihetta. Autonmyynti-ilmoituksia kun lukee, niin monesti myyjä ilmoittaa, että "jakopää ketjulla, ei vaihtohuolia". Kuluva osahan tuo lienee siinä missä muutkin, joten kai se pitää joskus vaihtaa? Toisinaan kuulee tapauksia, joissa tuo "ikuinen osa" on syystä tai toisesta katkennut tai venynyt tuhoten moottorin. Millaisissa kilometrilukemissa ketjuja suositellaan vaihdettavaksi? Kuuluuko ketjun vaihto normaaliin huolto-ohjelmaan millään automerkillä? Jos myynnissä on 250 000km ajettu ketjulla oleva auto, niin onko sillä oletettavasti huolettomia kilometrejä edessään vai joko vaihto olisi paikallaan? Keskustelu olkoon "merkkivapaata", niin ei tarvitse samaa kysymystä lähettää kaikille autofoorumeille  . Varmasti löytyy esimerkkejä ketjun keston molemmista ääripäistä.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 16:22 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eikö liene pari kuljin merkkiä jotka ovat niitä ääripäitä. kestävin ( ladan/mb lisäksi ) lienee sitikan M/U sarjan moottorit ja vissiin tuon baijerilaisen moottoriwärkin dieseleissä heikoin esitys.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 16:31 |
Viestit: 5125
|
Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä)
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 16:39 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
olli__o kirjoitti: Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä) Takuuna.. Ovat parantaneet osia nyttemmin.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 16:52 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Saab 99/900 H-moottoreissa oli alkuvaiheessa kiristin, joka särkyessään aiheutti ketjun katkeamisen alle 100 000 ajettuna. Kiristimet vaihdettiin takuuna. Aikaisemmin omistamani Saab 9000 oli ostaessa ajettu 390 000 samalla ketjulla, enkä minäkään sitä kahden vuoden aikana vaihtanut. Auto tosin lahosi moottorin ympäriltä.
Oikein mitoitettuna ketju on "ikuinen", varsinkin jos huomioidaan tehtaan suunnittelema auton käyttöikä. 250 000 km ei pitäisi olla ongelma vielä missään autossa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 17:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ketju on kaikkea muuta kuin kestävä enää nykyautoissa. Sen kesto ei ole edes kahta hihnanvaihtoväliä, mutta kulut vaaihdosta enemmän kuin tupla. "Syyhän" löytyy auton oletetusta eurooppalaisesta käyttöiästä, joka ei siis ole likimainkaan sama kuin Suomessa...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 17:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lauri kirjoitti: Millaisissa kilometrilukemissa ketjuja suositellaan vaihdettavaksi? Kuuluuko ketjun vaihto normaaliin huolto-ohjelmaan millään automerkillä? Jos myynnissä on 250 000km ajettu ketjulla oleva auto, niin onko sillä oletettavasti huolettomia kilometrejä edessään vai joko vaihto olisi paikallaan? Keskustelu olkoon "merkkivapaata", niin ei tarvitse samaa kysymystä lähettää kaikille autofoorumeille  . Varmasti löytyy esimerkkejä ketjun keston molemmista ääripäistä. Muutamissa Nissanin uudemmissa (2000-luvun taite) moottoreissa taisi olla vaihto syytä tehdä mallista riippuen (Primera, Micra) 100-150 Mm tienoilla, jos halusi välttää täystuhon, muistaakseni pienemmistäkin lukemista on puhuttu. Kun kaksipyöräistä japsirojuani myin pois, niin ostaja oli kovin huolissaan, milloinka on ketju vaihdettu, kun mittarissa oli 60 Mm. No, kyllä ne niissä pianotehtaan tuotteissa kestävät sentään pidempään. Baijerilaisissa pyörissä niiden kanssa on kuulemma ollut enemmänkin huolta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 17:45 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Ketju on kaikkea muuta kuin kestävä enää nykyautoissa. Sen kesto ei ole edes kahta hihnanvaihtoväliä, mutta kulut vaaihdosta enemmän kuin tupla. "Syyhän" löytyy auton oletetusta eurooppalaisesta käyttöiästä, joka ei siis ole likimainkaan sama kuin Suomessa... Juuri näin. Ketjua ei siis tarvitse vaihtaa auton suunnitellun käyttöiän aikana, joka on nykyään 5-7-10 vuotta vähän segmentistä riippuen. Olikos suomessa keskimääräinen romutusikä nykyään jo 20 vuotta?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 18:30 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Isäukon vanhalla 99 saabilla kilometrejä jotain 350 tuhatta, alkuperäinen ketju. Auto odottaa nyt entisöintiä ja museorekisteriin sitten.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Paso
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 19:08 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
|
Lämpötilaa lukuunottamatta ketjulla on hyvät olosuhteet siellä kotelon sisällä hyvin öljyttynä, joten 'ikuiseksi' mitoittaminen olisi helppoa. Mitoitusperusteissa saattaa vain olla automerkki ja -mallikohtaisia eroja. Toisin sanoen: suattaa kestää, suattaa olla, että ei kestä 
C8 HDi136 -07 Xantia HDi110 -99 BX TRD turbo -91
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 19:09 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
svc kirjoitti: Juuri näin. Ketjua ei siis tarvitse vaihtaa auton suunnitellun käyttöiän aikana, joka on nykyään 5-7-10 vuotta vähän segmentistä riippuen. Olikos suomessa keskimääräinen romutusikä nykyään jo 20 vuotta? Himpun alle 21v on romutusikä, ja kun vuotuinen ajosuorite on keskivertoeurooppalaista suurempi niin lopun voikin arvata...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 20:05 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei.... http://areena.yle.fi/video/1319131434471
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 20:09 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Pikkuveljen ranskalainen tila-auto katkaisi ketjunsa pari viikkoa sitten. Mittarissa 140000.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 20:14 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mulla on moparin mittarissa (Chrysler) reilu 300 tkm. V6, 3.0 l. Orkkisketjulla edelleen. Kop kop... koputan päätä...eiku puuta. Ainakaan ei huoltohistoriassa ennen mun omistajuutta (<185 tkm) ei ole mainintaa vaihdosta, vaikka lähes kaikki muu on mainittu.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 21:04 |
Viestit: 693
|
Almera/Primera jakoketjun vaihtotarve n 150 tkm (ketju venyy/vilkuttelee härövaloa) hilut vaihtotöineen n. 1400€. Micra taisi mennä samoissa. Primera P11 automaatti 2.0i katkoi jakokejua( Täystuho)ilman ennakkovaroitusta pääsääntöisesti 200tkm.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 24.10.2011 21:20 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
eskere kirjoitti: Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei.... Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun!
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 00:26 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: olli__o kirjoitti: Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä) Takuuna.. Ovat parantaneet osia nyttemmin. Ei kauheesti lohduta "vanhan" auton omistajaa joka tämän ketjurempan joutuu maksamaan .  (sillä kyllähän ne sen takuuajan kestää)
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 07:36 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
zX-files kirjoitti: eskere kirjoitti: Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei.... Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun! Ooppelihan on kuuluisa remminkestämättömyydestäkin. Sanonta kuuluu: öljynvaihto ja remmi..
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 08:20 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Croisette kirjoitti: Sitikkapuoskari kirjoitti: olli__o kirjoitti: Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä) Takuuna.. Ovat parantaneet osia nyttemmin. Ei kauheesti lohduta "vanhan" auton omistajaa joka tämän ketjurempan joutuu maksamaan .  (sillä kyllähän ne sen takuuajan kestää) Kyllä ne heikot tulee takuuaikana jo korjattua. Ei pelaa käyntipuoli kun ketju venyy..
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 08:21 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
ealab kirjoitti: zX-files kirjoitti: eskere kirjoitti: Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei.... Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun! Ooppelihan on kuuluisa remminkestämättömyydestäkin. Sanonta kuuluu: öljynvaihto ja remmi.. Tuota ooppelin jakopäätä kun näyttivät niin ihmetytti se pikinen tahma siinä koneessa. Kuinkahan oli öljyt vaihettu ajallaan 
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 08:46 |
Viestit: 511
|
Eli siis toivottavasti PSA pysyy isoissa/diesel koneissa hihnassa. Liikuttanut citikoita n. 1,7miljkm BX pisin hihnan vaihtoväli oli karvan yli 100tkm normaalisti 80tkm C5 sai uuden hihnan 207tkm ajettuna(swedu huolto ohjeessa 210tkm). Yhtään hihnaa ei 24v/11 citroenia aikana ole katkennyt (kop, kop)
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 08:47 |
Viestit: 3655
|
eskere kirjoitti: Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....
Tuo kuningasvalittaja oli kuin vastaus mun ihmettelyyn... olin just ihmetellyt mielessäni että kauankohan ketju kestää ja onko ongelmaton ja oireileeko etukäten
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 09:40 |
Viestit: 1496
|
Voiko ylläolevien lukuisten kommenttien perusteella tehdä johtopäätöksen, että ketju ei suinkaan ole myyntivaltti käytetyssä autossa vaan pikemminkin päin vastoin ja siitä syystä hyvä tinkimisvara pyyntihintaan mikäli ketjua ei ole koskaan vaihdettu? Vastausten perusteella ainakin tulee mielikuva, että käytetyn ostajan on vaihdatettava ketju heti, mikäli sitä ei ole äskettäin vaihdettu.
Missä (nyky)autoissa muuten tuo jakopää on hammaspyörillä ketjun tai hihnan sijaan? Joku Transporterissa käytetty moottori oli ainakin, mutta miten yleinen lie tämä tapa?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketju on ikuinen? Lähetetty: 25.10.2011 10:14 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
No ei tosiaan enää nykyautoissa ketju ole myyntivaltti, mutta vielä 90-luvulla se oli pääsääntöisesti kestävä. Tosin sen ikäisissä moottoreissa hihnajakopääkään ei ollut mikään kamalan hankala tai kallis, jos unohdetaan esim Opel ja BMW Ja jos Teefemmassa onkin 5-pyttyisissä ratasjakopää, niin siellä on sitten muita ongelmia, ja nythän nekin on taas neloskoneilla. Muita tuoreita rataskoneita ei kyllä tule mieleen, tai sitten siellä on myös hihna/ketju mukana.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
|