TM 21/2011 sisältää artikkelin apuvirran antamisesta akun tyhjennyttyä.
Silmään otti taulukko, jossa oli lista autoista joihin saa/ei saa antaa/vastaanottaa virtaa toisesta autosta.
Citroen C4 oli kiellettyjen autojen listalla sekä anto- että vastaanottopuolella!!!!! Ainoastaan silloin, kun toisen auton akku on irrotettu auton sähköjärjestelmästä, saa virtaa siirtää C4:een/sta.
Myös Pösö 308 oli kielletty antovirta ja vastaanotto sallitaan vain irrotetusta akusta.
Muita virransiirtoa rajoittaneita merkkejä ja malleja olivat: Toyotat Auris, Avensis, Corolla, ja Yaris. Volkkarilla oli Polo, Golf ja Passat.
Johtuuko nuo kiellot ja rajoitukset vain siitä, että ei osata laittaa kaapeleita oikein ja oikeassa järjestyksessä, vai onko tuossa operaatiossa oikeasti joku juttu, joka särkee elektroniikkaa vain C4:ssa ja noissa muutamissa muissa merkeissä?
Vai onko kyseessä esim. pelko takuuasioiden kanssa kinastelusta jos autosta kärähtää jotain väärien kytkentöjen vuoksi, ja siksi valmistaja kieltää virran kanssa taiteilun?
Tässä Tuulilasin varoitukset virransiirrosta ja linkistä ohjeet jos joutuu virtaa siirtämään autosta toiseen.
Lainaa:
Nykyautot ovat niin täynnä elektroniikkaa, että apuvirran antaminen voi johtaa kalliisiin vaurioihin, jos ei toimita tarkkaan ja harkiten. Perussääntö onkin, että jos virran antamista ei osata, on paljon parempi keino hankkia vaikka hinausauto paikalle. Elektroniikalle aiheutetut tuhot voivat johtaa paitsi kalliisiin myös paljon aikaa vieviin korjauksiin.
Tästä syystä monet valmistajat yksiselitteisesti kieltävät käyttöohjeissaan apuvirran antamisen. Jokainen siis toimii omalla vastuullaan käyttäessään apukaapeleita.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/apuv ... sen-niksit