Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 08:17 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Xantiassani on mitattu auraukseksi 7mm. Kun speksit loppuvat 6mm:iin. Mikä eteen, toinen akselisto? Kynkkäpulttien reikien fiilaus?, prikka päälle sopivasti kohdalle hitsaten... Joka tapauksessa ohjaaminen ei aina ole, kuin junassa istumista. Jos uloimpien reikien siirto 1mm:n taaemmaksisiirto saisi n. 4mm? aurausta vähemmäksi, niin parempi jo olisi. En tässä huomioi vähäistä pyörien pituussuuntaista siirtymää. Kynkkien laakerit ovat hyväkuntoiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 08:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Jos tosiaan kynkän ja pyöränlaakerit ovat ehjät niin apurungon on täytynyt muuttaa muotoaan. Purkuosiakin taitaa tänä päivänä jo saada melko hyvin. Pelkän pultin pään siirto aiheuttaa vain sen ettei laakerilinja ole enää suora eli pitäisi viilata se laakeripesäkin sen millin taaemmaksi ja mieluusti vielä toisenkin puolen laakeripesää kääntää karvan verran.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 12:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Onko ne laakerit varmasti kunnossa? Onko auraus vain toisessa pyörässä vai molemmissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 15:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kulmat on mitattu n. 70km ajettuna, nyt ajettu 130tkm ja vasen kynkänlaakeri tarkistettu olevan uutta vastaavassa kunnossa. Molemmilta sivuilta näyttää takapyörät olevan samoin kulmin. Teoriassa: Jos ulompia pultinreikiä siirrän taaemmas, niin kynkänpultti vaan siirronpuoleiseen reunaan ja kiinni.* Sisempi pultinreikä ei muuttuisi tässä. Pyörän etureuna siirtyisi ulommas ja takareuna sisemmäs ja pyörän keskipiste hiukan taaemmas. Paljon reikää ei tarvitsi viilata soikeaksi, kun molemmat pyörät molemmista reunoistansa...Luulen, että 0,5- 1,0mm:n siirto riittäisi. Tuo milli voisi olla jo liikaa. Tähän funtsaamiseen auttoi kynä ja viivotin, piirtelin eri tukipisteet ja keskilinjat sekä niiden kulmamuutokset....Jos kynkän ulompi pää muuttuu millin, niin pyöränkehän keskilinja renkaan kulutuspinnalta katsottuna muuttuu edestä n. 2mm ja takareunasta saman verran toiseen suuntaan. Joten suurta valmistustoleranssivirhettä ei tarvitse olla, kun kulmat on pielessä. Ja kun auraustoleranssi taitaa olla 1-6mm
* Tässä ajatusmallina fillarin akselin säätö kahveliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Mun urani aikana ei ole tarvinnut reikiä sorvailla- joku vika siellä on.
Mikäs on camberin arvot, onko mitattu oikein 4-pyöräsuuntauksessa ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 07.08.2010 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
* Tässä ajatusmallina fillarin akselin säätö kahveliin.

Aivan juu, niin päinhän se onkin. Sotkeennuin ajatuksessani luulemaan että laakeri olisi apurungossa mutta kynkässähän se. Kannattaa kuitenkin ennen muutoksia mittauttaa/mitata auraus uudestaan kun tuosta on nyt jo noinkin pitkä aika. Jos vaikka silloisessa vanteessa on ollut klommo tai mittapää on asettunut jotenkin hassusti.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 03.11.2011 09:39 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nyt on toinen, kunnostettu, siisti taka-akselisto, apurunko vaihdettu. Ei ollut kovin paha homma, tallin lattialla tehtynä. Bensaputkia ei tarvinnut ollenkaan irrotella. Auraus nyt 3mm, se taitaa olla jo riittävän hyvä. Auto kulkee nyt eri tavalla, kevyemmin, huomaa moottorin käynnistäkin, ei enää kuormitu niin paljon. Kyllä tuo 7mm vaikutti, vielä enemmän olisi vaikuttanut vielä suurempi kulma. Kulutuskin näkyisi nyt pienentyneen. Kaikki juntturit aukesivat hyvin, ehkä siksi, että silloin tällöin suihkuttelin niihin ruosteirrottajaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Huomasin myös sivukallistuman olevan hyvin pieni, aiemman, silmäkuopillaankin nähtyyn verrattuna. Melkoinen hajonta takakelkan kasauksissa. Nyt on samat kynkät, kuin ennenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 11.11.2011 11:10 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Homman myötä sammuu painevalo paljon aikaisemmin, n. 5 sek. Johtuuko samalla kerralla vaihtuneesta takakeskipallosta, joka olisi ok, tai tyhjä. Aiemmin valon sammumista sai odotella. Edellinen pallo oli alkuperäinen -00. Tästä "uudesta" en tiedä ikää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Takapyörien auraus
ViestiLähetetty: 11.11.2011 13:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Odottele nyt se muutama viikko, tahi tuhat-muutama tuhat kilometriä ajoa, kyllä se käytös siitä "normalisoituu" sen valon sammumisen suhteen... On ihan tavallista näiden mehumysteeriolaitteiden kanssa, että paineen merkkivalon käytös tulee erilaiseksi, kun paikat ovat olleet auki, kunnes sitten hetken käytön jälkeen palautuu vastaavaksi kuin aiemmin oli...

Sit tuosta "takakeskipallon", joka on siis takajarrupaineenvaraaja, testaamisesta ja sen tulkitsemisesta (ja muutenkin paineenvaraajan) pumpun nakseväliä ihmetellen. Kertoohan se ehkä jotain, mutta kun mukana on koko järjestelmän ohivuodot, niin on todella suuntaa antava tuo naksevälin mittaaminen, varsinkin kun siihen vaikuttaa vielä tuo yllämainitsemani hauska käytös kun ottaa osia irti...

Vai kuinka selität sen, että omassa Xm:ssäni on päävaraajassa mitattu edelleen 62 bar paine, mutta nakseväli on ½-1½ sekuntia, tai sitten jopa minuuttiluokkaa, riippuen mitä mieltä auto sitten sattuu olemaan. Vaihdanko varaajapallon uuteen..? Ja ko. yksilö "putoaa tontiin" kun selkänsä kääntää ovien lukinnan jälkeen, lukitsemattomana saattaa pysyä puolisenkin tuntia, mutta jos on ollut joku paikka auki hydromystiikasta, niin helposti pysyy yönkin yli...

Kun kuitenkin tunnut touhuavan näiden kanssa, ajoittain paljonkin, ja osia on kertynyt, niin askartele se pallotesteri niin jää paljon arvailujen varasta pois...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: