|
Kirjoittaja |
Viesti |
catmatti
|
Viestin otsikko: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 26.12.2011 13:02 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Varaajakuulan vaihto ja siinä ilmennyt "ruostevesi" No nyt oli aikaa tarkistaa lhm säiliö ja siinä oleva neste on ruosteen väristä, taitaa olla edellinen omistaja vaihtanut synteettiseen, tai onko se puhdistusaineen jättämää?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 26.12.2011 17:16 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Noniin siivottu, mikä sotku, säiliö ja filteripinnat täynnä liejumaista pintaa, aivan ruskeaa, ei tepsinyt edes moottorinpesuaine, no uudet on nyt sisällä, pitää seurata tilannetta ja vaihtaa, viikon parin päästä, ohjaustehostin parani huomattavasti! Olikohan alkuperäiset öljyt? meneekö ruskeaksi? 160tkm.
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 00:15 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Jostain on lörähtänyt vettä systeemiin, ei tuolla ole mitään tekemistä LDS:n kanssa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 00:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tai veden lörähdyksen sijasta tosiaan alkuperäiset litkut. Ei kai sekään mahdotonta ole? Tummaksihan nuo yleensä vanhemmiten menevät, mutta jos yli kymmenen vuotta on samat litkut, niin voi sieltä löytyä ihan mitä vaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 01:59 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Kyllä minäkin vettä veikkaan, se rähmä oli kuin vanhaa kaakaota, harmittaa vaan kun auton mukana tuli kaikki kuitit jokaisesta huollosta ja korjauksesta, niin en tullut vilkaiseeksi siihen säiliöön! Höh, huolimattomuutta  on kai mahollista että olis koneen pesyt korkeapaineella ja töhöttänyt juuri siihen säiliön päälle, niin siitä tiivisteen välistä kyllä vesi lentää sisään.Mutta nyt ainakin toimii, pysyy ylhäällä ainakin 3 päivää!
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 02:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
catmatti kirjoitti: Mutta nyt ainakin toimii, pysyy ylhäällä ainakin 3 päivää! Kuinkas jumissa kynkänlaakerit ovat? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 07:44 |
Viestit: 217
|
Oletan että kyseessä on C5, vaikka sitä ei mainittu? Eikös C5:n hydrauliikka pitänyt olla huoltovapaa ja se selittäisi töhkän? 
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi Lähetetty: 27.12.2011 19:57 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Ei kynkhän laakereissa mithään vikhaa ole 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi Lähetetty: 27.12.2011 21:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
catmatti kirjoitti: Ei kynkhän laakereissa mithään vikhaa ole  Rasvaa on siis lisäilty niihin lähivuosina? Hyvä juttu.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 27.12.2011 21:53 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
C5 pysyy kyllä, kunnossa ollessaan, ylhäällä vaikka viikon. Itsellä kerkes sen verran vajuta, että just ja just huomas auton nousun ovea aukastessa viikon seisonnan jälkeen.
Kun takajousisylinteri vuosi niin perse istu maahan tunnissa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 28.12.2011 01:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
maddis kirjoitti: C5 pysyy kyllä No tämä kyseessä oleva kulkine tuskin on C5, kun mainitaan LHM-säiliö olevan. Veikkaisin tässä puhuttavan Xantiasta. Ja jos on vajoamisenestollinen Xantia, niin sen yhteydessä tuskin tarvitsee vajoamisesta mitään puhua, kun ei se vajoa. Vajoamisenestoton taitaa vajota aika lailla samaan tapaan kuin beksikin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 28.12.2011 02:55 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
TCT-97 Break, ei niihin laakereihin rasvaa voi lisätä 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 28.12.2011 08:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
catmatti kirjoitti: TCT-97 Break, ei niihin laakereihin rasvaa voi lisätä  Kyllä voi. Noin vuosi sitten lisäsin oman breakkini kynkänlaakereihin. Ja unohdetaan ne vajoamisesta puhumiset sitten, kun on '97. Eihän se vajoa mihinkään, vaikka antaisit sen olla viikon parkissa...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
maddis
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 28.12.2011 20:26 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
laakeri kirjoitti: maddis kirjoitti: C5 pysyy kyllä No tämä kyseessä oleva kulkine tuskin on C5, kun mainitaan LHM-säiliö olevan. Veikkaisin tässä puhuttavan Xantiasta. Ja jos on vajoamisenestollinen Xantia, niin sen yhteydessä tuskin tarvitsee vajoamisesta mitään puhua, kun ei se vajoa. Vajoamisenestoton taitaa vajota aika lailla samaan tapaan kuin beksikin. Sitä ei mainittu ja tuolla jo aiemmin oletettiin kulkinetta C5:ksi ja puhutaan LDS:stä. Noh, sehän on perus patonkia, että ei voi kertoa mistä kulkineesta on kyse.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 29.12.2011 00:06 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Tyhmästi tehty jättää pois, mikä malli on kysymyksessä, mutta sitä joskus hermostuu kun löytää ikävän yllätyksen ja pitää vissiin itestään selvänä, että kaikki muutkin tietävät mistä vehkeestä on kysymys, pitää koettaa seuraavalla kerralla muistaa, eikä siihen varmasti kauan mene, sitikasta ei yllätykset lopu ja siksi en siitä luovu 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 29.12.2011 00:40 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vettä hydesysteemiin on helppo järjestää ja siihen on varmuudella kolme tapaa: 1. Viedään kerran vuorokaudessa auto talvella lämpimään talliin 2. Pidetään monta viikkoa talvella hydeliemipurkkia takapaksissa 3. Pesetetään moottoritila hölmöllä painepesurin käyttäjällä Kohtiin 1 ja 2 varmaan turha kommentoida. Delta T hoitaa vettä sinne purkin sisään. Ja kohtaa 3 tuskin tarvii selittää. Hydetankkihan hengittää ulkoilmaan. Itse lisäsin hydelientä takaluukussa olleesta purkista muutama vuosi sitten ja hämmennys oli valtava, delta T oli järkännyt purkkiin vettä, paljon. Kumma juttu, miten ihmeessä vettä menee purkkiin joka on kiinni, suljettu yms yms 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 29.12.2011 01:27 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Cikatti kirjoitti: ..Delta T .... delta T oli järkännyt purkkiin vettä, paljon. Delta-auton salajuoni jotta ostettais jotkut kiat!??! 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 29.12.2011 01:44 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Huomasin tässä taas että Patonki toimii vastaustilanteessa erittäin huonosti. Hyi ja jopa v***u mitä pa**aa... Eli vastaan ilman loggausta ja ohjaus kusee. Admin onneksi nukkuu ja imee peukkua.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 29.12.2011 08:40 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
"Varaajakuulan vaihto" sekä säiliön ja suodattimien pesu paljastaa, että kyse tuskin oli C5:stä, vaan jostain LHM-vehkeestä.  Ihan vain sivukommenttina.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 30.12.2011 02:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Pahoittelut kryptisyydestäni ja hirveän rumasta kielenkäytöstä. Delta T on siis tämä kotimaan sää eli valtavat lämpötilan vaihtelut. Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä  ...LHM purkki oli ollut vaihtelevissa lämpötiloissa takaloosterissa monta kuukautta ja kas, ihan suljettuun purkkiin oli kulkeutunut vettä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 14.01.2012 21:49 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Cikatti kirjoitti: Pahoittelut kryptisyydestäni ja hirveän rumasta kielenkäytöstä. Delta T on siis tämä kotimaan sää eli valtavat lämpötilan vaihtelut. Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä  ...LHM purkki oli ollut vaihtelevissa lämpötiloissa takaloosterissa monta kuukautta ja kas, ihan suljettuun purkkiin oli kulkeutunut vettä. Jos purkki on ollut SULJETTU, niin sinne ei voi tulla (paljoa) vettä.Vesi ei synny lämpötilaeroista. Piste. Jos sen sijaan tarkoitat säiliöön ilmasta kondensoituvaa vettä, niin sitä voi kyllä kyllä ilmetä, mutta todennäköisesti niin vähän, ettei sitä juuri silmällä havaitse. Tässä vähän teoreettista tietoa: +20 C lämpötilassa ilman suhteellisen kosteuden ollessa 100%, ilman vesipitoisuus on 15g/ilmakilo = 0,018g/ilmalitra.(Lähde: Mollier-diagrammi). Jos litran purkissa on vain tippa LHM:ää, ja loppu on ilmaa maksimikosteudella, niin litran purkissa on siis ilman mukana tullutta vettä 0,018g. Pystytkö havaitsemaan tuon kokoisen tipan? Jos kyseessä on uusi, tehtaalla täytetty LHM purkki, niin minimaalisessa ilmatilassa on ollut vettä n. 0,0003g, vaikka se olisi takapaksissa 20 v. LHM öljysäiliö kyllä "hengittää" ulkoilmaan. Mutta jos se aiheuttaisi ongelman, niin silloinhan sama ongelma olisi jokaisessa talvella käytettävässä Sitikassa. Vielä. Onko LHM vettä painavampaa? Käsittääkseni ei ole. Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa. Kyllä purkkia saa aika taitavasti ravistaa, jos haluaa kaataa ENSIMMÄISEKSI veden ulos öljyn alta, ja lopuksi kevyempää öljyä pinnalta. Voisiko kyseessä olla esim. hämärässä sattunut havaintovirhe? Mutta eiväthän teoria ja käytäntö aina kohtaa toisiaan. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 15.01.2012 02:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
XM-Hannu kirjoitti: Jos purkki on ollut SULJETTU, niin sinne ei voi tulla (paljoa) vettä. Ja uusi purkki on melkoisen tiiviskin. Olikos Yaccoissa se metallisinettikin päällä? Joko Yaccon tai Totalin purkista muistelisin niitä repineeni pois päältä, mutta nyt en uskalla sanoa, kumman ja oliko varmasti juuri LHM-törpäköt. Molemmilta valmistajilta kun on tullut käytettyä muitakin litkuja (täytyy vaihtaa muuten Yaccot Totalien tilalle laatikkoon, että toimii paremmin...). XM-Hannu kirjoitti: Onko LHM vettä painavampaa? Käsittääkseni ei ole. Juuri näin. Käyttöturvallisuustiedote (Yacco) sanoo: Lainaa: - Masse volumique : env. 838.0 kg/m3 à 15°C.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Ruostevesi=LDS Lähetetty: 15.01.2012 14:51 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Itse kaadoin kerran CX:n säiliöön purkista LHM:ää... huomasin kaataesani että ensimmäinen luraus oli silkkaa vettä Vajaan purkin sisäpintaan tiivistynyttä vettä joka kallistaessa lähti liikkeelle. Kyllä sitä väkisin tiivistyy säiliönkin seinämille vapaasti huohottavaan LHM-säiliöön. LDS-säiliö (samoin kuin useimpien työkoneiden hydr.öljysäiliöt) on paineistettu mm jottei sinne vettä tulisi.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|