Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 06.07.2010 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Iltaa!
Aloin tuota pojalle hankittua mopedia tutkimaan kun siitä uupuu kipinä mutta ovat mokomat kehittyneet (hankaloituneet) 25 vuodessa :x Myyjä epäili sytrkämodulia :geek: mutta mikä se noista on?
Vehkeessä on sähkö rutkasti enemmän kuin aiemmin. Epäselvä on kuinka tuo kipinäsähkö etenee akusta ja kicksistä lähtien?
Minne pitäisi tulla sähköä kun virta on kytketty päälle?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kokeiltaessa oli siis tuo puola kiinni. Akku on uusi.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 06.07.2010 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
onkos tossa kuvassa missä sormetkin ja lähtee useempi johto niin takana 2 liitintä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 06.07.2010 23:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
HOTHeaDFIN1 kirjoitti:
onkos tossa kuvassa missä sormetkin ja lähtee useempi johto niin takana 2 liitintä?


Boxiin menee 5 piuhaa ja piuhat menee yhteen töpseliin. Tiedätkö mikä tuo on?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 07.07.2010 13:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Luulisin sen olevan cdi-boksi, en mene vannomaan kun noissa isommissa vehkeissä se on jonkun verran isompi.
Kattelin osaluetteloja netissä ja näkymä on toiselta puolelta on että kaksi erillistä tai yksi isompi liitin on kyseessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 07.07.2010 14:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Tollanen kuva löytyi kanssa josko siitä olis apuva :)


Liitteet:
ts50cdi2.jpg
ts50cdi2.jpg [ 19.3 KiB | Katsottu 26583 kertaa ]
ts50cdi.jpg
ts50cdi.jpg [ 23.36 KiB | Katsottu 26580 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 07.07.2010 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Yksi liitin siellä vaan on. Mutta tuoko on se sytytysmoduli?
Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 19.07.2010 23:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Kyseinen mötikkä näkyy kytkentäkaavion mukaan olevan "Side stand interlock unit". Sen lisäksi on vielä "Side stand switch". Mutta huomasin sitten kytkäriä peratessani että sytytyspiiri on maadoitettu, sama piiri jossa pitäisi olla mm "Engine stop switch". Yksi toisensa jälkeen napsin noita vehkeitä pois ja lopulta syypääksi osoittautui uusi puola :?:

Kiinni rungossa ollessaan se maadoitti piirin. Yleismittarilla sain tuollaisen vastuslukeman
Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 19.07.2010 23:35 

Viestit: 5124
Jos se on yhtään tuon kaltainen kytkentä (en oikein tiedä minkä zutzukin tuo olisi), niin varmaan kuuluukin tehdä
Kuva
(Ylälaidassa Bobine, menee yksi johto (matalajännite)ensiöpuolelle ja lähtee toinen tulpalle, kummankin käämin toinen pää maissa, varmaan sen ruuvin kautta) [EDIT: eipäs ollutkaan noin päin, vaan kummankin käämin toinen pää on siinä johdossa/liittimessä kiinni ja ensiöpuolen toinen pää menee runkoon ja toisiopuolen käämin toisesta päästä lähtee tulpalle... mutta sama asia siis ensiön kannalta ]

Puolan ensiöpuolen vastus vanhemmissa moottoripyörissä on kolmen ohmin luokkaa, uudemmissa yleensä pienempiä vastuksia pienimmät alle ohmin (niissä tosin puolaan menee yleensä kaksi johto, toinen + virtalukosta ja sytytysboksi maadoittaa toista)

Toisiopuolella on yleensä 10 kilo-ohmista ylöspäin, riippuen vastusjohdoista/tulpanpitimestä/mallista

[Edit2] Onko muuten oikean mallin puola, vanhemmat on puhtaalla magneettosytytyksellä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 19.07.2010 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tuollainen
Kuva

Onko tuo lukema siis ok? Mun sähkölogiikka ei tuota ymmärrä muttei kai tarviikkaan..
Isompana
http://www.citikka.info/gallery/users/P ... 8.JPG.html



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 00:01 

Viestit: 5124
Meneeko tuohon puolaan tuon sinun kuvan mukaisesti kaksi johtoa (+tulpalle johto eli magneettosytytysversio)? (eli onko ihan oikea kytkis (TS 50 X(K) tai joku sinnepäin on CDI:llä))

Minä näen vain yhden liittimen puolassa kuten tuossa CDI kuvassa

Minusta 5,8 ohmia kuulostaa vähän korkealta mutta voi olla ihan ok


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 08:37 

Viestit: 5124
Tuo minun edellinen kuva ei näytä olevan ainakaan tuosta mallista, kun sen kuvassa akku on 6 V ja sinulla näkyy olevan 12 V,
taitaa olla monenmoista TS 50-mallia monelta vuodelta. Vielä yksi magneettoversio, yhdellä johdolla puolalle ja 12 V akulla:
http://www.suzuki.is/2003/Service/Serv_ ... fiStor.htm

Siellä on joku mittaaja kirjoittanut kytkiksen kulmaan puolan vastuksia (mutta kun ei tiedä onko se ollut rikki vai ei, kiinni mopossa vai ei ja kielenäkin on islanti, joka tosin noissa määrin on helppoa, decryptaus: og on ja, hsp ... = korkejännitejohto tulpalle) siellä on saatu 3 kilo-ohmia :shock: maa ja puolan (+)-napa väliltä

Tuossa mallissa voi olla puolassa (jos ei erillista CDI boksia ollutkaan) jotain elektroniikkaakin (transistori tms), kun ei kerran katkojan kärkiä käytetä

Voi tuossa magneetossakin olla vikaa, käämi joko poikki tai oikosulussa maahan... tai :?: [edit: typo]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 08:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
olli__o kirjoitti:
Meneeko tuohon puolaan tuon sinun kuvan mukaisesti kaksi johtoa (+tulpalle johto eli magneettosytytysversio)? (eli onko ihan oikea kytkis (TS 50 X(K) tai joku sinnepäin on CDI:llä))

Minä näen vain yhden liittimen puolassa kuten tuossa CDI kuvassa

Minusta 5,8 ohmia kuulostaa vähän korkealta mutta voi olla ihan ok


Itse puolaan menee yksi piuha ja sitten puolan juureen tulee maajohto saman pultin alle jolla puola tulee kiinni runkoon. Järkeilin niin settä kun tuo vehje sammutetaan maadoittamalla syttypiiri esim "Engine stop switch" käyttämällä niin se ei myöskään saisi saada maata mitään muuta kautta. Valokynällä tosin tein tuon testin eikä se huomioi vastuksia :geek:

Minun kytkärin pitäisi olla oikea, sain sen maahantuojalta. Samassa dokussa oli myös testausohjeita mutta en saanut mtn järkevää niistä. Pitää hakea paperit tallista..



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Noniin, luin tuota uudemman kerran ja ymmärränköhän tuon continuityn oikein että ei vastusta?

Kuva

Uudet testeritestit:
Musta maihin eli puolan kiinnitysrautoihin, punainen tulppapiuhan päähän: ei yhteyttä
Musta maihin, punainen ensiöpiirin liittimeen, ei vastusta (~0,001 kOhm)
Musta maihin ensiöpiirin liittimeen, punainen tulppapiuhan päähän: ei yhteyttä



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 21:06 

Viestit: 5124
Kyllä continuity on yleensä umpioikkari (eli mitattava kohde johtaa mitattaessa)
No continuity taas katkos/eristys

Veikkaan ettei kyseessä olisi kuitenkaan ihan umpioikkari vaan mitataan ensiökäämin paksun langan vastusta, mutta perus analoginen suzukin testerimittari ei le vaan kovin tarkka noissa pienemmissä arvoissa, siksi ilmoitettu noin (täysoikkari se ei voi olla, koska silloin maadoitettaisiin piiri ihan samoin kuin sammutusnappia painettaessa, ainakin jos ymmärsin oikein mitä mittasit, mutta taasen 0,001 kohm voi olla hyvin 1...2 ohmia tai jotain muutakin. Eikö mittari vaihda kilo-ohmi alueelta ohmialueelle automaattisesti?)

Toisiopuolen arvot on sen sijaan väärät, pitäisi olla 14...17 kilo-ohmia tulpan hatusta maahan (tai kuten kuvassa tulpan hatusta B/R (Mu/pu?) johtoon) eli tuolloin mitataan ohutta pitkää toisiokäämiä ja tulpanhatun ja tulpanjohdon resistanssia. Kannattaa tarkistaa että mittajohto varmasti yhdistaa tulpanhatun luiskiin.

Magneeton käämit kannattaa mitata myös ohjeen mukaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Vaihtaa se näköjään.

Tulppahattu - maa: 7,08 kOhm
Ensiöpiiri - maa: ~1 Ohm

Mutta miten tuo 7,08 luku vaikuttaa toimintaan kun pitäisi olla 14-17? Toimii, ei toimi vai toimii huonosti?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 20.07.2010 22:09 

Viestit: 5124
Eipä minulla ole juuri magneettosytytyksistä muuta kokemusta kuin:
Vianetsinnässä heittää kaikki sammutus ja turvalaitteet mäkeen ja suora johto magneetosta puolalle ja tietysti maa myös oikein (jos lähtee käymään niin vika muualla kuin magneetossa ja puolassa, sammutushan ei enää toimi kuin iso vaihde päällä töksäyttämällä jarrua vasten, magneeton johtoakaan ei kannata repiä irti, koska ampuu näpeille jännitettä)

Hyvin rajoittuneen kokemuksen mukaan magneettopelit kestää melko suuria vaihteluita ja jopa pikkuvikoja (isompiakin), tosin käyntiinlähtö voi juuri olla ongelmallista. (ainakin pieni haalea kipinä pitäisi saada ensin aikaan polkemalla irtotulppa kiinni hatussa ja joku johto kierreosasta maahan) Kunnossa ollessaan käynistyvät oikeinkin helposti.
Tulppa kastuu kokeiluissa helposti, eli vaatii hieman hehkutusta pikku kaasutoholla (kunnes tulppa kuivuu ja posliini vaalenee) tai uuden tulpan, kastunut nokinen tulppa varma este kipinälle ja käynnistymiselle. Sitten starttia tai mäkistarttikokeilu kolmosella tai isommalla...

Tuo 7 kohm voisi vian/väärän osan lisäksi ehkä johtua siitäkin että nykymopoissa kuuluu yleensä olla 5 kohm vastusta johdossa tai yleisimmin tulpanhatussa
tuollainen: http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/Tulpat/N8744/
(mopo toimii toki ilmankin vastusta, mutta toimii myös kipinälähettimenä: eli lähinaapureilta häviää digiboksista kuva, radio rätisee yms. aina kun mopo päräyttää ohi)

Voihan maahantuojakin mennä vipuun välillä kytkisten kanssa, eli tarkista että johtovärit täsmää vekottimissa, ettei olisi kuitenkin joku noista CDI tms boksi ja käämeiltä tulisi vain liipaisusignaalia, jolloin toiminta on jo monimutkaisempaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 09.08.2011 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tälle ostettu nyt varaosavekotin eli samanlainen toimiva laitos kytkinvialla. Ja 80cc pytyllä :P



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 11.09.2011 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Aloin vaihdella osia ja heti nappasi, (uusi) puola rikki. Nyt on kipinää. Jännää on että tulppa kipinöi oli virta-avain ihan missä asennossa vaan :shock:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 04.01.2012 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Rojekti taas työn alla. Kipinää tulee ja bensaa tulee muttei edes inahda. Tulpanvaihtoa on kokeiltu, samoin kaasuttimen vaihtoa. Bensa on uutta. Työntökäynnistystä harkittiin mutta se ei tuolla loskassa oikein taida onnistyua joten menopeli edelleen kellarin uumenissa missä saa ropata lämpöisessä.
Virtalukko on ohitettu (tarvike) eli sen takia tuota kipunaa on avaimen asennosta huolimatta.

Mikä tuota sytytystä säätää? Jos kipuna olisi väärässä kohdassa? Tai mikä muu voisi olla syynä?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 05.01.2012 01:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Meillä painittiin aikoinaan samanlaisen härvelin kanssa, ei käynnistynyt. Pakoputki karstoittunut umpeen,
starttasi heti, kun höllättiin pakokäyrän kiinnityspultteja. Kaasupillin kanssa polttelin putkea auki.
Jos alkuperäisen mallinen pakoputki, niin melkein laikattava poikki ennen takavaimenninta se pieni putken-
tumppi, jotta pääsee kolistelemaan karstoja pois.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 05.01.2012 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
jptcool kirjoitti:
Meillä painittiin aikoinaan samanlaisen härvelin kanssa, ei käynnistynyt. Pakoputki karstoittunut umpeen,
starttasi heti, kun höllättiin pakokäyrän kiinnityspultteja. Kaasupillin kanssa polttelin putkea auki.
Jos alkuperäisen mallinen pakoputki, niin melkein laikattava poikki ennen takavaimenninta se pieni putken-
tumppi, jotta pääsee kolistelemaan karstoja pois.


Pakoputki irti, ei muutosta asiaan. Sitten keksittiin muuttaa kaasutin suorasuihkutusmalliksi (bensalla täytetty injektioruisku kaasuttimen ilmanottoaukkoon) ja johan pärähti :D Eli kaasuttimen puhdistuksesta ja kahden eri kaasarin kokeilusta huolimatta vika taitaa piillä siinä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 05.01.2012 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Läppärunkohan tässä, päätettiin avata ja katsoa :) Mäntä näyttää lähes uudelta, karstasta jälkeäkään. Lohkon ja sylinterin välinen tiiviste puuttuu kokonaan(!). Pyttyä ei nyt saatu ihan irti koska öljyletku jumittaa enkä vielä uskaltanut ruihtaista sitä irti voimalla. Jos siinä on jokin jekku. Öljyletku siis tuo pumpulta öljyä imusarjan kylkeen.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 06.01.2012 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tässä kuviakin :)

Kuva

Kuva

Kuva

Onko muuten kellään tiedossa hyvää mopofoorumia? Yhden löysin, kirjauduin mutta kävijöitä ja postauksia ei juuri viime ajoilta ollut :/



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 06.01.2012 14:42 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
www.skootterini.com



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mopoasiaa Suzuki TS 50
ViestiLähetetty: 08.01.2012 16:08 

Viestit: 352
Paikkakunta: Hollola
Kyllä se tiivisteen vaatii lohkon ja pytyn väliin.



Citroen C4 Cactus -14
Citroen Berlingo XTR -08
Harley-Davidson Softail Heritage -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: