Nyt tartteisi apuja tai ainakin uskonvahvistusta kanssahöynäytetyiltä.
Aloitetaan ihan alusta: ostin kyseisen auton 13.4.2010, silloin oli kilometrejä taulussa 207512. Kesä meni ihan mukavasti, kunnes loppusyksystä huomasin, että kytkin luistaa vedätettäessä isoilla vaihteilla, mieluiten tietysti siinä vääntöpiikin kohdilla. No, ei muuta kuin uutta kytkinpakettia tilaukseen. Päädyin ostamaan sen Saksasta edullisehkon hinnan vuoksi, olisikohan ollut 215 e postikuluineen silloin.
Kytkinpaketti oli ihan ok, mukana oli siis LuKin asetelma ja levy sekä SKF:n painelaakeri, käsittääkseni siis täysin alkuperäistä vastaava paketti. Tai ainakin autosta löytyi samanlainen, ja se on ollut aikaisemmin huoltosopimuksella huollettu. Tässä kohtaa tuli tietysti ensimmäinen virhe, enkä tajunnut myyjäliikkeestä kysyä, onko kytkintä vaihdettu milloin (lähinnä sen takia, että olisiko se merkkiliikkeiden mainostama kahden vuoden takuu osille ja työlle ollut voimassa). No, kuitenkin, uusi kytkin sisään ja kaikki oli taas hyvin. Tässä kohtaa pitää mainita, että minua hieman ihmetytti vanhan kytkinlevyn kunto, se ei nimittäin ollut kauhean kuluneen näköinen. Elimme päivämäärää 7.11.2010 ja kilometrejä lasissa 220502 kappaletta.
11 kuukautta sujui mukavasti, kunnes huomasin kytkimen jälleen luistavan. Olin vahvasti sitä mieltä, että alle vuodessa ja n. 20000 kilometrin matkalla kytkinlevy ei voi olla mitenkään loppu, etenkään kun oma ajotyylini ei omasta mielestäni (tietenkään) ole kytkintä vasten ajamista, eikä kärryäkään oltu tänä aikana pidetty perässä kertaakaan. Päätin siis vain avata kytkimen ja tutkia tilannetta, että mikä siellä mättää. Kytkinlevy oli nyt aika tarkalleen yhtä kulunut kuin se edellinenkin (
kuva aiheesta, oikealla alkuperäinen, vanha levy ja vasemmalla 20 tkm sitten vaihdettu), eli en uskonut vian olevan siinä, tälläkään kertaa. Sitten päätin asetella kytkinasetelman automaattisäädön uudelleen ohjeen mukaisesti toiseen laitaansa, mutta tässä kohtaa huomasin, että se säätörinkula siirtyi ainoastaan päinvastaiseen ääriasentoonsa, eikä liikkunut sieltä enää mihinkään. No niin, helppo juttu: automaattisäätö jumiutunut, sen takiahan se luisti. Eikös vain? Koska minulta löytyi hyllystä se alkuperäinen asetelma, jossa tuo automaattisäätö toimi kuten pitääkin, laitoin sen paikalleen tuon uudemman kytkinlevyn kanssa. Kilometrejä 240808 ja päiväys 9.10.2011.
Nyt on kulunut n. 7000 km tuosta säädöstä ja aikaa siis kolme kuukautta. Luistaa jälleen. Alkaa usko loppua.

Tuon automaattisäädön asettelun ohjeen olen lukenut sekä Servicestä ja Haynesista aika moneen kertaan, ja mielestäni teen sen oikein. Yhden vinkin sain, että vauhtipyörä voisi olla mahdollisesti kiero...
Mitähän seuraavaksi? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ostanko vain uuden kytkinpaketin, käytän vauhtipyörän sorvissa ja toivon parasta? Vauhtipyörän voisi muuten ostaa uuden, mutta kun se mokoma maksaa n. 800 e, tuollainen kaksoismassatekele kun on. Toisaalta tekisi mieli vaihdattaa kytkin jossain liikkeessä takuun takia, mutta siihenkään ei kyllä varat riitä mitenkään.
Vai pitääkö tämä vain ottaa harrastuksena...

Eipähän pääse lootaöljyt pilaantumaan.