Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 11:02 

Viestit: 18
Paikkakunta: Itäinen lappi
C5 -02 / -03 2L bensa. ~190tkm ajettu. Eilen lähtiessä kierroslukumittari eikä nopeusmittari näyttäneet mitään. Muuten mittaristo pelasi, näytti lämpöja varoitusvalot ym. valot, kilometrit vaihtui ym. Kun sammutti ja käynnisti muutaman kerran uudelleen alkoivat jälleen näytellä lukemia. Ei uusia näyttöhäiriöitä vielä havaittu.

Nämähän ovat sähköisiä mittareita, joten missä haisteluelin? Voisiko jokin liitos olla hapettunut tai löystynyt. Ongelma ilmestyi automaattiöljyjen vaihdon jälkeen. Olisinko pökkinyt jotakin liitosta tahi haistelijaa purkaessani ilmanputsaria ja avatessani laatikon öljyntäyttöproppua?

Onko tuttua juttua muille? Luetaanko tämä nyt vain ominaisuuksiin vai huolestunko? Muuten ei haittaa, mutta kun 100km/h / 160km/h ei eroa huomaa kuin vihaisemmin vilistävästä keskiviivasta ja peräedellä nopeammin vastaantulevista autoista ja tietenkin virkavallan ilmoituksesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Paikkakunta: The City of Häijää
Muistelen, että nopeustieto tulee ABS/ESP:n yksiköltä väyläviestinä mittaristolle. Anturina siis ABSin anturi. Parempia neuvoja odotellessa, laita GPS kojelaudalle niin onpa jonkinlainen käsitys nopeudesta.



Citroën DS 21 Pallas -66, C4 Picasso -08, Fiat 1500 Cabrio -64, Fiat 1300 -64, Reliant Scimitar GTE -75, Saab 900 CD -84, Ford Orion -84, Volvo 480 ES -87, Pug 205 GTI -88, VW T4 Multivan Westfalia -94, Sylva Jester kitcar -01
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 12:17 

Viestit: 18
Paikkakunta: Itäinen lappi
Joo jotain tällaista minäkin ajattelin nopeusmittarin signaalista, mutta tuleeko kiekkamittarille tieto samalta anturilta? No tuo korjautui itsestään eilen illalla ajon 10km päätteeksi. Tänä aamuna kävin kokeilemassa käyntiin eikä probleemasta tietoakaan.

Voisiko tuolla automatic gearbox fault herjalla olla yhteyttä asiaan? Alkoi nimittäin tässä tihenevällä välillä laatikko ajossa yhtäkkiä rytkäistä ja tulla ko. herjaa ja vaihdoin tosiaan öljyt eilen laatikkoon ja sen jälkeen kun illalla lähdimme vaimon kanssa nautiskelemaan niin nuo nopeus- ja kiekkamittarit näyttivät molemmat nollaa. Ennen öljyjen vaihtoa ei mittarit sekoilleet. Nyt öljynvaihdon jälkeen ei automatic gearbox fault herjaa ole vielä tullut.

Onko noilla laatikon magneettiventtiileillä tai linjapaine anturilla tässä mitään tekemistä?

Täytyypä tuo navikaattori laittaa seuraamaan nopeutta, vaikka ei vaimo niin kovaa ajakaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 17:57 

Viestit: 364
Dieselissä sai pakkasella pitkän hehkutuksen ja käyntiinsahauksen jälkeen mittariston nollille. Akun jännite kävi matalalla startin aikana, joten onko akku hengissä ja liitokset navoissa hyvässä kunnossa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 18:52 

Viestit: 18
Paikkakunta: Itäinen lappi
Kyllä uskoisin tuon akun olevan suht hyvässä kunnossa, toki on jo jonkun vuoden vanha. Pyörittää starttia kunnolla ja pätkähtää heti kyllä käyntiin ilman sahausta. Pitääpä tutkia nuo vielä mikäli oire palailee.
Kiitos vastaajille.
Ps. ei täällä pohjoisessa(kaan) ole vielä pakkasta... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 14.07.2013 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3133
Paikkakunta: Eteläkärki
Mittaristo on ihan täysin väyläpohjainen. Kaikki näytettävä informaatio tulee sille väyläviesteinä, jotka mittariston tietokone siten muuttaa merkkivaloiksi a viisarien asennoiksi. Ensimmäinen vianhakukonsti on käytännössä aina BSI:n boottaus. Ohje löytynee foorumin haulla. (+bsi +boot) Sama proseduuri resetoi samalla muutkin väylälaitteet.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.2 HDi -04, Xsara Break 1.6 16V -03, Xantia 2.0 16V -99, Saab 99 Turbo 16V -84.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 15.07.2013 14:37 

Viestit: 18
Paikkakunta: Itäinen lappi
No niin. Mittariasiaan hieman lisä kertomusta.
Lauantai alkuillasta mittarivika oli päällä ja korjautui pienen ajon jälkeen. Siitä saakka mittarit ovat toimineet täysin moitteetta. Tänään huomasin, että vasen ajovalopolttimo on palanut ja aloin vaihtamaan polttimoita. Tilaa tehtävä, siispä akku pois paikoiltaan. + napa oli löysällä, oli tuossa vaihdelaatikkoöljynvaihdossa ilmeisesti ilmansuodatinta irroittaessa tullut tökityksi akunkenkää tai johtoja ja kun se on sellainen klipsisysteemi niin oli auennut. En ollut huomannut tuota, koska akun suojakansi oli koko öv:n ajan paikoillaan. Nyt akku on varmuudeksi latauksessa ja laitetaan takaisin ohjeen mukaan. Tuleepa tuo BSI:kin siinä samalla bootattua. Pitää tuo boottaus ohje vielä tarkastaa, vaikka olen joskus paperille sen tulostanut. Tuossahan se on saattanut olla syy, jos akunkenkä ei ole heti yhdistänyt kunnolla ja nyttemmin ajossa sitten mennyt paikoilleen ja alannut toimimaan. Starttaus kuitenkin toimi heti aluksta asti moitteettomasti...hmm.

Palaillaan mikäli tulee vielä häriöitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 nopeus- ja kierroslukumittari
ViestiLähetetty: 18.07.2013 16:48 

Viestit: 19
Tämä ohje löyty Citroen-forumin puolelta.

Oikea menettely - akun irroitus ja uudelleen kytkentä

Toimenpiteet akun irrottamiseksi (3 minuutin sääntö).

Mikäli ajoneuvon akku on irrotettava, sammuta kaikki laitteet, sisävalot, radio, jne. sulje ovet jättäen kuljettajan ikkunan auki. Katkaise sytytysvirta ja poista avain sekä kaikki diagnisointilaitteet.

Odota täydet 3 minuuttia ennen kuin irrotat akun.

BSI:n pitää päästä SLEEP (=uni) moodiin eli power save moodiin. Älä koske tänä aikana mihinkään. Muista, että konepellin avaaminen herättää BSI:n mikäli autossa on hälyytysjärjestelmä.

Jos akku on konepellin alla, avaa konepelti ensiksi ja jätä se auki. Irrota aina kaikki diagnostiikkalaitteet.

- Irroita akun johdot. Anna olla piuhojen irti 45min ajan.

Akun uudelleen kytkeminen

Jos ei tuotekohtaisissa ohjeissa muuta mainita, on BSI:n herättämiseksi aina noudatettava pehmeää buuttausta, jotta varmistutaan siitä ettei BSI korruptoi omaa ohjelmistoaan. Varmistu, että akun irroitus on tapahtunut oikein ja kuljettajan ikkuna on auki.

1. Kytke akku. ÄLÄ AVAA MITÄÄN OVEA.
2. Odota 10 sekuntia
3. Kytke ajovalot päälle sivuikkunasta (kuulet bong-äänen)
4. Kytke virta päälle mutta älä käynnistä autoa. Auton elektroniset järjestelmät tarvitsevat tämän ajan perusasetustensa
palauttamiseen. Odota pari minuuttia ja käynnistä auto.
5. Säädä monitoiminäytön asetukset (päivämäärä, kelloaika, kieli, välimatkan ja lämpötilan yksiköt).
6. Jos autossa kattoluukku, niin Kattoluukun turvalaite pitä sopeuttaa.
7. Sopeuta kaikki ikkunalasien turvalaitteet (sulkemisenesto) ja jaksotoiminen säätö.(ikkuna ala-asentoon ja pätkittäin ylös) sitten alas ja ylös.

HUOM: Jos mikä tahansa BSI:n ohjaama toiminne, kuten sisävalo, kytketään päälle BSI:n sisäisen toiminnan aikana, saattaa BSI rikkoa konfikuraation ja ohjelmistonsa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: BXboy89, Hessu ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: