Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 13:29 

Viestit: 910
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
No niin kertokaapa kokeneet autontuojat että miten käytännössä toimitaan auton tuonnissa Suomeen Ruotsista. Ostin vuosia sitten kyllä prätkän Tukholman kupeesta joka roudattiin pakulla kotiin, mutta miten auton ajaminen laivalta kotiin? Ajetaanko ruotsalaisilla kilvillä vai miten? Mikä on marssijärjestys katsastuksen ja tullauksen ynnä verotuksen suhteen. Silloin kun toin tuon pätkän sieltä niin ostajalle piti jäädä kilvet ja ilmoitti vielä perään että tarvitsi jonkun todistuksen että olin rekisteröinyt sen Suomessa saadaksen itse sen pois rekisteristä. Onko käytäntö edelleen sama? Verohan ei paljoa varmaan ole tuollaisesta 12-15 vuotta vanhasta XM:stä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3444
Paikkakunta: Vallis Gratiae
(Linkit päivitetty 18.9.2014)

Ihan ensimmäiseksi, kun potentiaalinen ehdokas on löytynyt, menet www-sivulle

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

ja haet rekisterinumeron perusteella faktat kiesistä. Planketista löytyvät ensirekisteröinnin tiedot, viimeiset katsastukset, ajokilometrit, omistajamäärät, maksamattomat verot ja kenties rahoitukseen liittyvät asiat. Katso, kuka auton omistaa ja missä se on vakuutettu. Lisäksi jos auto on 1998 tai uudempi, katso EU-tyyppihyväksynnän numerot ja kauppaa tehdessäsi katso, että ne samat koodit ovat myös auton rekisteriotteessa. Ns. Miljöklass-luokituksella ja hyväksyntänumeroilla katsuri pyyhkii ahteria.

Jos auto on tilassa "avställd", on kyseessä seisonta ja autolla saa tehdä koeajon vain vihreillä koeajokilvillä. Näitä on liikkeessä.

Autoliikkeessä tai yksityisen myyjän kanssa teet kaupat. Periaatteessa tarvitset mukaasi rekisteriotteen molemmat osat (ns. sininen ja keltainen osa).

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ingsbevis/

Sininen on ihan pakollinen maahantuontia varten, jos keltaista osaa et saa (ja luultavasti näin käy) Suomessa rekisteröivä katsastusviranomainen joutuu tekemään kyselyn Ruotsiin, onko auto yleensä rekisteröitävissä Suomeen. Tähän voi kulua 1 viikko. Tullille riittää sinisen osan kopio.

Tarvitset myös todistuksen katsastuksesta, jos tarkoitus on hyödyntää 6 kk sääntö: kuusi kuukautta ennen rekisteröintikatsastusta suoritettu katsastus Ruotsissa pätee myös Suomessa. Varaudu siihen, ettei ummikkosuomalainen katsastusviranomainen ymmärrä planketin sisältöä (esim. jos on ollut pikkuvika, joka ei edellytä jälkinäyttöä on suomalaisen mielestä hylky. Itse taistelin vaihdetusta sivupeilistä ja hävisin.) ja haluaa myydä täyden katsastuspaketin. Muista, että auton alkuperäisestä rekisteriotteesta näkyvä katsastusaika (4 kk) tulee voimaan myös Suomessa.

Lisäksi tee kauppakirja auton maksamisesta. Autoliikkeellä on omat planketit, yksityiselle löydät pohjat osoitteesta

http://publikationer.konsumentverket.se ... onbil.html

Myyjä haluaa luultavasti pitää auton omat kilvet, koska takakilvessä on raaputusosio, jonka alta löytyvällä koodilla myyjä poistaa auton Ruotsin rekisteristä. Seisontaan liittyen myyjä tekee kaikki ilmoitukset käyttämällä rekisteriotteen koodia

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om- ... ngsnummer/

Epäselvyyksiä voi siis olla, eikä myyjäkään aina tiedä miten toimia. Rekisteristäpoisto on kuitenkin edellytys, että suomalainen viranomainen saa kyselyynsä (jos ja kun se del 2 puuttuu) positiivisen vastauksen.

Vientikilvet osoitteessa

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... istrering/

ja pyydä myyjää hankkimaan ne ennakkoon, jos olet kaupan lähes loppuun jo etukäteen hieronut.
Voit tietysti myös sopia lopullisen kaupan tapahtuvan terminaalialueella ja annat kilvet pois ennen laivaa ajoa. Tässä tapauksessa tilaat autopaikan lauttaan tietty alkuperäisellä rekisterikilpitiedolla. Kotisatamassa jätät auton terminaalin parkkiruutuun ja kipaiset paperien kanssa tulliin ja haet tarrat. Tulliviranomainen ei tule katsomaan autoa tässä vaiheessa ollenkaan.

Lähtöhetkellä ajat auton laivaan ja ilmoitat mahdollisen vientikilven tiedot myös laivayhtiölle, että antavat oikean maihinnousukortin autolle. Satamassa ennen lähtöä olet jo soittanut Suomeen ja ottanut autolle liikenne ja autovakuutuksen: esimerkiksi IF antaa puhelimessa vakuutuksen jo pelkällä runkonumerolla. Ota kaikki vakuutukset, mitä saat: näitä ehdit sitten rukkaamaan kun auto on Suomessa. Voit ottaa vakuutukset myös ennen lähtöä Suomessa, kun tunnet valmiiksi auton valmistenumeron. Vanhoissa rekisteriotteissa sarjanumero on sitten liian lyhyt, alusta puuttuu Citikan koodi "VF7".

Ajat auton laivasta ja jos tulet Turkuun, kurvaat suoraan tullikonttorille. Palautat tarvittavat lomakkeet täytettynä ja otat autolle siirtoluvan ja temppukilvet.

Osoitteesta

http://opaskartta.turku.fi/

huomaat miten lähellä terminaaleja Tullin Satamakadun konttori on. Helsinki on maahantuojan kannalta ikävämpi paikka (kertoivat kaverit...).

Osoitteesta

http://www.tuontimesta.fi/linkit.html

löydät tullia kiinnostavat lomakkeet.

Huomaa, että autoveroilmoitus on tehtävä 5 päivän kuluessa kun ilmoitus auton käyttöönotosta on jätetty. Nämä kaikki planketit voi täyttää vaikka laivamatkalla valmiiksi.

Tämän jälkeen olet oikeutettu ajelemaan autolla ja odottamaan autoveropäätöstä. Kannattaa kuitenkin pikaisesti käydä jo ensinäytöllä katsastuskonttorilla ja käydä alustava paperisota valmiiksi, varsinkin jos tuo 6 kk katsastusehto on juoksemassa.
Etsi konttori, jossa maahantuotavan ajoneuvon rekisteröintikatsastus on kohtuullisesti hinnoiteltu. A-katsastuksen hinnat ovat korkeat, mutta minkä hinnassa häviää sen asiantuntemuksessa ja ketutuksessa voittaa. Ehkä.

Huomaa, että 3 kk ajolupa verottamattomalla autolla on voimassa autoverotuspäätöksen eräpäivään asti, jos et ole maksanut veroa. Päätös voi tulla nopeamminkin ja on siis maksettava 14 pv sisällä VAIKKA ajoaikaa olisikin vielä jäljellä ennen varsinaista rekisteröintiä. Autoa et voi kuitenkaan rekisteröidä, ennen kuin olet veron maksanut ja maksun jälkeen voi kulua 5-7 pv ennenkuin katsuri näkee veron maksetuksi.

Suomen katsastusviranomainen käyttää plankettia, joka löytyy osoitteesta

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... a_M1N1.pdf

Nyrkkisääntönä 1/96-1/98 ensirekisteröity auto aiheuttaa VARMASTI vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeen: katsuri myy sellaisen ilomielin hintaan 150+ € tai sitten ostat maahantuojalta. Yhteyshenkilöt osoitteessa

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... 201011.xls

Verotusarvoja voi katsella osoitteesta

http://www.ottoauto.de/index.php

ja "autoveropäätökset".

Lycka till! Muista tivata oikea huoltokirja. Lisäksi kuvat netissä ja puheet puhelimessa ovat aina kauniimpia kuin todellisuus kentällä. Ruotsalainen voi olla hyvinkin kitsas autonsa huolloissa ja myyjän mielestä puhutaan kuitenkin taskurahahintaisesta vanhasta (romusta) ...

Ja: jotain kuitenkin unohdin, saa täydentää ...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Xsara VTS '04 » C5 Tourer '09
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 17:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1928
Paikkakunta: Laukaa
Olipa Kimmolla hyvä selvitys autontuonnista ruotsista! Piti tallentaa sivu omalle koneelle, jotta tarvittaessa sen varmasti löytää :)

Nyt joukolla (ei Joukolla) autonhakuun :lol:



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 19:58 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
eskere kirjoitti:
Olipa Kimmolla hyvä selvitys autontuonnista ruotsista! Piti tallentaa sivu omalle koneelle, jotta tarvittaessa sen varmasti löytää :)

Nyt joukolla (ei Joukolla) autonhakuun :lol:

Joko aamulla kukonlaulun aikaan.. :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2023
Paikkakunta: Päijät-Häme
2cvkimmo kirjoitti:
Periaatteessa tarvitset mukaasi rekisteriotteen molemmat osat (ns. sininen ja keltainen osa).

Ja vanhemmassa otemallissa ei ole kuin yksi osa, tullikin yritti multa penätä kakkoskappaletta, piti rautalangasta vääntää että ei vuonna 2001 ollut kuin yksi osa.. Tämäkin selviää sieltä vägverketin sivulta että moniko-osainen ja millä päivämäärällä ko. paperi(t) pitää olla.

Itse tein siis niin, että otin tarrat suomesta junaan mukaan ja liikennevakuutuksen Pohjantähdestä runkonumerolla, myyjä haki mut Kolarista ja mentiin hänen luokseen Pajalaan tekemään paperit. Auto oli "avställd", mutta mähän ajoin sen Kolariin (~20km) korjaamolle (ainakin mulle sanottiin että korjaamolle saa ajaa). Rajalla tarrat kilpien päälle ja kaasua, Kemissä stop-and-go, pilli suuhun ja hyvää matkaa (ei kiinnostanut Setiä tarrat tai epämääräinen karvanaama Citikassa muuten), Kajaani-Kuopio-Lahti. Ekana maanantaina tuliin (käyttöönottoilmoitus ja kaavakkeiden haku), konttorilta 3kk tarrat ja alustava katselmus että oisko toiveita läpäistä katsastus.
Korjausten ja autoveron maksun jälkeen kilvitys, jonka jälkeen ajoneuvo poistuu automaattisesti Ruotsin ajoneuvorekisteristä 2kk. sisällä (jos myyjä ei ole sitä jo poistanut).

Papereita ostotilanteessa tein varmuuden vuoksi luovarit mulle ja myyjälle (AKE:n laputhan on kivasti kaksikieliset) sekä ruotsalaisen ilmoitusosan täyttö mun nimiin. Myyjän kannalta on turvallisempaa jos hänelle jää kilvet ja luovari, mikäli suomalainen ostaja ei rekisteröikään autoa Suomeen, voi olla hankalaa saada maksut seis.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 10.04.2011 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3444
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Kaapelimies kirjoitti:
Itse tein siis niin, että otin tarrat suomesta junaan mukaan


...tää oliskin hienoa, mutta virallisen kaavan mukaan tempputarraa ei saa muuta kuin auton rekisteriotteen esittämällä tai siten, että liikkeellelähtö on Suomessa...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Xsara VTS '04 » C5 Tourer '09
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 11.04.2011 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6595
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuli tuosta 6kk katsastussäännöstä mieleen setämiehen mersunhaku. Haki Saksasta mersun kolme viikkoa liian aikaisin tuon 6kk säännön kannalta. No, ei muuta kuin katsastukseen, joka sitten keskeytettiin "puutteellisten asiapaperien" vuoksi ja 30 päivää korjausaikaa :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|Subaru Forester 2.0D '09=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 11.04.2011 23:04 

Viestit: 164
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Nyt pomppasi katsastuskuluihin sekä mopoihin - kaarra kaukaa, ellei kiinnosta.

Toin 2 XM:ää ja Pösö avon Saksasta, mutta nyt kiinnostaa 60-70-luvun saksalainen mopo, Kreidler, Simson tai Hercules. Onko kukaan kuullut, millainen menettely on yrittää rekisteröidä vanhojen eurodirektiivien mukaista mopoa, joka onkin yllättäen harmonisoitunut nykyisten Suomi-asetusten tasolle? Siis kaksipaikkaista, jalkavaihteista ja melko tehokasta mopoa.

Toinen mielenkiintoinen kysymys liittyy tullipiireihin ja katsastuspaikkoihin. Tilastojen valossa näyttää siltä, että tullauspäätökset €uroina heittelehtivät "mielivaltaisesti". Onko olemassa tiettyjä tullipiirejä, joissa autojen hinta-arviot ovat realistisempia kuin toisissa? Samoin rekisteröintikatsastus, joka on pelkkää paperityötä, maksaa kohtuuttomat 170€, vaikka työtä ei ole läheskään vuosikatsastuksen vertaa. Löytyykö jostakin hintavertailua? Tai vinkkejä, sillä äkkiä Hesasta Savonlinnaan ajaa, jos katsastuspapereiden laadinta on satasen halvempaa. (Ainakin kesän loma-aikana) :lol:



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 12.04.2011 14:00 

Viestit: 910
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Kiitos näistä todella hyvistä neuvoista. Tämän mukaan sitten katselen mitä tarjontaa naapurissa on kotimaan lisäksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 18.09.2014 18:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3444
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Fiksailin linkit vuoden 2014 tasolle.

Onko tapahtunut muutoksia vuosien mittaan?



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Xsara VTS '04 » C5 Tourer '09
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 18.09.2014 19:24 

Viestit: 245
Paikkakunta: Lapinlahti
Tullissa ei maahantuonnin yhteydessä tarvitse ilmoittautua, jos autossa on ETA-alueen rekisteröinti tai siirtolupa. Riittää että tekee netissä käyttöönottoilmoituksen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/kayttoonottoilmoitus/index.jsp

Vakuutukset saa ainakin IF:stä puhelimitse, kunhan valmistenumero on tiedossa.

Tullin sivuilla on ihan hyvät ohjeet.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton osto Ruotsista, ohjeet rautalangasta kiitos.
ViestiLähetetty: 18.09.2014 19:55 

Viestit: 1574
Paikkakunta: Tampere
Rekisteröintikatsastuksen hintoja kannattaa kysellä eri konttuureilta Tampereella kymppikatsurit on edullisin ja asiallista porukkaa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jukkanen ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: