Kyseisen merkkisessä Sitikassa on jarrujen kanssa jotain ongelmia. Katsastuksesta meni läpi, ei ongelmia jarruissa ja muutenkin hyvässä kunnossa -sähkövikoja lukuunottamatta
Olen ajanut sillä puolisen vuotta, ja ehkä 4-5 kertana on jarruttaessa tuntunut, että auto ei pysähdykään ja jarrupoljin tuntuu fyysisesti omituiselta, "kovalta". Sen jälkeen on parina kertana lyönyt ABS -jarrut pohjaan -ei joka kerta kuitenkaan. Tilanne on ohi niin nopeasti, etten pysty sanomaan olenko painanut tuon huomattuani jarrua kovemmin, josta syystä siis olisi laittanut ABSit päälle -vai en. Säikähtänyt olen kuitenkin joka kerta.
Tämä tapahtuu siis nimenomaan hiljaisessa vauhdissa, esim. hiljentäessäni valoristeykseen. Olen kokeillut pari kertaa polkaista jarrut kunnolla lukkoon kovemmassa vauhdissa, ja asfaltilla absit eivät ole menneet tällöin päälle, lumella kylläkin. Viime kerralla näin kävi, kun olin ajamassa parkkiin, joten vauhtia ei siinä vaiheessa ollut kuin ehkäpä korkeintaan 20km / h. Luulin, että auto ei pysähdykään vaan jysäytän jalkakäytävään, mutta sitten löi absit päälle ja kuului hirveä kriih - kriih - kriih... Onneksi ei ollut ketään katselemassa -nainen kun olen, luulevat vielä etten osaa ajaa autoa
Viime kerralla sama tapahtui jälleen hiljentäessäni valoristeykseen. Nyt kuitenkin huomasin, että kojetaulussa syttyi samalla hetkellä se "liirtovaara" -valo kun auto löi absit päälle. Lämpöasteita tällöin oli +11, joten käsittämätöntä tuo valon syttyminen juuri sillä hetkellä etenkin. Valo paloi jonkin aikaa, mutta oli sammunut käynnistäessäni seuraavan kerran ehkä 10 minuutin jälkeen.
Onko kenelläkään ideoita, mistä tämä voisi johtua? Jonain kertana käy nimittäin vielä niin, että rysäytän jonkun perään risteyksessä, koska auto lakkaa tosiaan hetkeksi pysähtymästä... Yhtään ei voi ennustaa, milloin tämä tapahtuu ja tosiaan todella harvinaista on ollut, kun puhutaan alle 10 kerrasta puolessa vuodessa...