kokemjne kirjoitti: taitaa sitten Norja olla listan toisessa päässä. toisaalta öljyn hinta on suhteessa lompakon paksuuteen siellä
Norjalainen paradoksi: Mitä kalliimpaa bensa on siellä, sen rikkaampia norjalaisista tulee
kokemjne kirjoitti: taitaa sitten Norja olla listan toisessa päässä. toisaalta öljyn hinta on suhteessa lompakon paksuuteen siellä
Tane N. kirjoitti:Lähden ajelemaan vaikka Utsjoelle, niin kylla siinä aika monta tuntia menee. Edullisessa pubissa tuoppi maksaa jotain neljä euroa. Oletetaan, että pitäisi kymmenenkin tuntia juoda 4 tuopin tuntivauhtia, niin ainakin mun kunto loppuisi reilusti ennenkuin baarilöysi olisi täynnä.
Ralle kirjoitti:...huviajojahan se kärsii kun valtio riistää duunareita. Noi käyttövehkeet vie sen 6-6,5l/100km matkassa kaupungissa sitten 8-12l...
2cv-Olli kirjoitti:...Oman työ/arkiajokin C5 2.0 HDI pitkäaikainen keskikulutus on 4,6 / 100km sisältäen matkaa ja kaupunkia. ...
Xantia samalla 2.0 HDi:llä meni minun ajossa 1,5 vuoden ja hieman yli 60000 km 4,82 keskikulutuksella, eli kyllä se ihan mahdollista on. Koken ei ole pakko uskoajkaija kirjoitti:Onkohan mun autossa joku vika. Olen nyt viikon ajan ajannut tasan tarkkaa nopeusrajoitusten2cv-Olli kirjoitti:...Oman työ/arkiajokin C5 2.0 HDI pitkäaikainen keskikulutus on 4,6 / 100km sisältäen matkaa ja kaupunkia. ...mukaan ja sain kulutuksen tippumaan 6.8 -> n.6.0 ?
Pitääkö auto olla hinauksessa jotta pääsisi tonne alle 5 l kulutuksiin?
svc kirjoitti:...Taloudellinen ajo ei ole välttämättä mitään hissuttelua...
Mitenkäs se menisi tukkoon, jos sen läpi ei virtaa mitään?black_van kirjoitti:Dieselillä tuollainen liruttelu on lähinnä karstan keräämistä. Sitten onkin egr tukossa ja ihmetellään
Tai jos hidastaa, niin hidastaa vapaalla rullaillen, niin menee kokonaisuudessaan vähemmällä, kuin moottorilla jarrutellen.2cv-Olli kirjoitti:Rajoituksen tippuessa maantiellä ennen risteystä tms auto kulkee yli kilometrin 0-kulutuksella, kun hidastaa isoimmalla vaihteella eikä jarruttamalla, tai mielummin ei hidasta lainkaan, niin ei tule kulutuspiikkiä uudelleenkiihdytyksestä.
2cv-Olli kirjoitti:Ralle kirjoitti:...huviajojahan se kärsii kun valtio riistää duunareita. Noi käyttövehkeet vie sen 6-6,5l/100km matkassa kaupungissa sitten 8-12l...
Huh, janoisia käyttövehkeitä!
kokemjne kirjoitti:nuo jutut kulutusten pienuudesta , kannattaa jättä samalle tasolle kun taksikoppien/bussikuskien/rekkakuskien parvelukeskusten kehujaiset. niissä on yleensä vain 10-20% varteenotettavaa totuutta. loput on pelkkää kaunistelua tai suurentelua.
sanoo kuuntelija vuosien ( kymmenien ) kokemuksella.
Riippuu vähän tilanteesta. Jos on tarkoitus hidastaa tai pitää vauhti alamäessä vakiona niin sitten moottorijarrutus. Moottorijarrutuksessa polttoaineensyöttö katkaistaan kokonaan. Syöttö alkaa uudelleen jos kierrokset meinaavat pudota alle tietyn rajan. Vähän systeemistä riippuen jossain 1500-2000 kierroksen tienoilla.laakeri kirjoitti:Tai jos hidastaa, niin hidastaa vapaalla rullaillen, niin menee kokonaisuudessaan vähemmällä, kuin moottorilla jarrutellen.