Koukusta puuttuu myös valmistajan kilpi, ja minun mielessä se on pakollinen myös noin vanhoille autoille (vm -94). Onko tämä itse-tehty koukku, vai kuitenkin tarvikeosa?
Kuin tarkoitus on myös autotrailerin hinaaminen haluan että homma on kunnossa.
Täh? Eikö joskus ihan 2000-luvun alussa tullut koukkuihin joku merkintä ja sitä myöten valmistajan kilpi pakolliseksi? Ei tietenkään päde takautuvasti. Ja koukulle merkitty veto- tai aisapaino voi toki rajoittaa sitä, mitä auton perään saa kytkeä.idefix kirjoitti:Ja tuo toinen kysymys, koukku ei ole mikään itse tehty se on todennäköisesti ns: tarvike koukku joita myydään autotarvikeliikkeissä, eikä niissä uutenakaan ole mitään tyyppikilpeä. Henkilöauton eikä pakettiauton vetokoukkua ei nykyään tarvitse katsastaa, jos tyyppikilven puuttumisella sellaista tarkoitat. Sellaiset tyyppikilvet irtoavat vuosien myötä. Minullakaan ei yhdessäkään viidestä autostani sellaista kilpeä ole ollut enään vuosiin. Se mitä sillä autolla, jossa vetokoukku on asennettu saa vetää, riippuu täysin itse autolle asetetusta perävaunun kokonaismassasta, joko jarruin tai jarruton.
Varmaankin sama instanssi, joka muitakin E-hyväksyntöjä yms kyttää. Eihän esimerkiksi lisävalojakaan tarvitse katsastaa erikseen, mutta silti niistä on tietyt hyväksyntämerkinnät löydyttävä.idefix kirjoitti:Mikä instanssi muuten 2000 luvun autoista sellaisia vaatisi, mitä laakerit ehdottaa, koska vetokoukkua ei edes tarvii katsastaa.
Koukun aisapainoilla, ei niillä ole mitään tekemistä asian kanssa, laakeri voinet hieman täsmentää lausuntoasi.
Eki kirjoitti:Jotkut valmistajat sentään eivät aivan kaikessa yritä säästää ja kiinnittävät koukkuihinsa kunnollisen, esim. alumiinisen laatan poppareilla.
Nimenomaan tehdastekoista ja tyyppihyväksyttyä koukkua ei tarvitse katsastaa, silloin kun se kiinnitetään autonvalmistajan osoittamiin paikkoihin. 2000-luvun autoihin kun ei pidä mennä koloamaan peltiä tai poraamaan reikiä ihan mihin sattuu, ja pikateräspora ei enää edes joka paikkaan pystykään. Tämä siksi, että kolaritestausvaatimukset pysyvät voimassa. Tätä vaativa instanssi on joko EU-tyyppihyväksyntädirektiivin toimeenpanijat, eli EU-jäsenmaat (pieni e) tai YK:n alainen (iso) E-hyväksyntä, jälleen toimeenpanijana YK:n jäsenvaltiot.idefix kirjoitti:En nyt viimeisintä lakipykälää satavarmaksi mene sanomaan, mutta olen melkoisen vakuuttunut, että rekisteriotteessa näkyvä perävaunun maksimi paino jarruin tai jarruton on se mikä määrittää mitä milläkin vehkeellä saa vetää....
Jotka puolestaan maksavat sitä luokkaa, että yleensä sen koukun päällä olevan auton saa edullisemmin...svc kirjoitti:Koukun saa tehdä edelleen itse, mutta tekijän pitää osoittaa, että tyyppihyväksyntävaatimukset täyttyvät. Käytännössä tämä vaatii akkreditoidun testauslaitoksen tekemät testit.
Alumiiniset popparit ja alumiininen kilpi sekä rauta jokatalvisessa suolakylvyssä. Se kilpi tuppaa häviämään siitä koukusta jopa alle 10 vuodessa.Siert kirjoitti:Jo luulin että sellainen löytyy melkein aina, mutta ilmeisesti olin väärin.Eki kirjoitti:Jotkut valmistajat sentään eivät aivan kaikessa yritä säästää ja kiinnittävät koukkuihinsa kunnollisen, esim. alumiinisen laatan poppareilla.