Putkimies22 kirjoitti:Leikkinyt postiljoonia ja jakanut 100 maalämpömainosta öljylämmitystalojen postiluukkuihin. Täsmäisku
Otahan kaikkia kivoja esitteitä mukaan kun tulet piipahtahtamaan
Putkimies22 kirjoitti:Leikkinyt postiljoonia ja jakanut 100 maalämpömainosta öljylämmitystalojen postiluukkuihin. Täsmäisku
laakeri kirjoitti:Varmaan olisi ihan suotavaa tietää tuossa moottorissä käytettävä hiilen laatukin (kovuus),
Jos nyt joku niitä joutuu arpomaan, niin tuossa on esimerkkinä yksi valintataulukko: http://www.carbex.fi/v2/fi_products/elektrografit/elektrografitborstar1.asp Helpointa on kuitenkin korvata hiilet samanlaisilla, sillai olen itse pyrkinyt tekemään ja useimmiten onnistunutkin. Tuollaisissa taulukoissa on kyllä mielenkiintoista miettiä jo sitäkin, mitä tarkoitetaan "korkeakierroksisella" moottorilla. Joissain tapauksissa 1500 rpm pyörivä no jo korkeakierroksinen, mutta jossain tapauksissa se on melko pieni nopeus... esimerkiksi 150000 rpm luokkaa pyöriviin suurnopeusmoottoreihin verrattuna.XM-Hannu kirjoitti:Todennäköisesti autokäyttöön sopivat, hiilien kovuudesta tai sen asteikosta tai laadusta minulla ei ole hajuakaan.
ealab kirjoitti:608-ZZ..
XM-Hannu kirjoitti:Jäin vielä miettimään lasinpyyhkimen moottorin kierroslukua. Tässä päätelmiä:
perusnopeudella 10 pyyhintäjaksoa vie 13 s, eli 1,3 s/jakso
Alennusvaihteena "ruuvi-matopyörä", ruuvi n.2 mm nousulla, hammaspyörän halkaisija n.55 mm -> kehä n. 173 mm / 2mm -> n.85 hammasta (+-15). Siis 85 kierrosta sähkömoottorilla suorittaa yhden edestakaisen pyyhinnän. Jaetaan ajalla 1,3 s -> 66,5 kierr./s -> 4000 r/min.![]()
Mitä hiilenkovuutta suosittelette?
...
Hmm, jos noilla pienoisjännitevehkeillä sitten tuolla tarkkuudella pärjäisi. Pienjännitepuolella on kyllä tullut vastaan öbaut saman kokoluokan moottoreita, joissa on kuitenkin käytetty keskenään eri hiililaatuja.olli__o kirjoitti:Jos minun pitäisi mitkä valita, niin ottaisin hiilet jotka on tarkoitettu johonkin 12 V moottoriin (ainakin vaikkapa puhaltimen hiiliä saa vielä autotarvikeliikkeistä kohtuullisesti)
-> mutta eiköhän tuolla autosähkökorjaamossa kokemuksella tiedetä silti (ainakin minua) paremmin mikä sopii tuollaiseen pienitehoiseen 12 V moottoriin.
Varmaankin, linkitin tuon aiemman taulukon lähinnä esimerkkinä siitä, että hiililaaduilla on merkittäviä keskinäisiä eroja. 12 V -moottoreihin olen tähän asti suosiolla hakenut ihan kyseiseen moottorimalliin tarkoitetut hiilet.olli__o kirjoitti:(Luulenpa vielä että tuon edellä olleen taulukon sijasta ainakin osassa 12 V moottoreita saatettaisiin käyttää näitä kuparigrafiittiharjoja: http://www.carbex.fi/v2/fi_products/Met ... /index.asp)
zX-files kirjoitti:Taisin ostaa itseänikin vanhemman moottoripyörän![]()
^KARI^ kirjoitti:zX-files kirjoitti:Taisin ostaa itseänikin vanhemman moottoripyörän![]()
Inkkarin kakskytluvulta?
Lemon kirjoitti:Eiks sulla ollu tuollainen jo ennestään...
Les Excentriques kirjoitti:Nyt alkaa olla nettimainonta kohdallaan, koska kuvan yläpuolella luki: helpoin tie painonpudotukseen! ja alapuolella: Urbaanin muodin edelläkävijä