Mulla kävi tuossa vajaa kuukausi sitten sellainen mäihä, jota en ole aikaisemmin havainnut sattuman sanelemana, eli peräkkäisten rekkareiden havaitseminen. Faija rekisteröi vuonna 1989 perheeseemme rättärin, joka on ajossa edelleen, mutta nykyään alkuperäisin mustapohjaisin kilvin. No kuitenkin, näin töistä lähtiessä kehä 1:llä Mazda 323:n, jossa oli yhdellä numerolla pienempi numero ja samat kirjaimet kuin tuossa faijan -89 kilvessä. Sinänsä jo harvinainen näky pääkaupunkiseudulla 24 vuotta vanha "kansanauto" arkiajossa...oli vieläpä harvinaisen siistin oloisessa kuosissa. Uskoisin todennäköisyyden moiselle kilpi-tapahtumalle olevan suht pieni.
Se mikä inspiroi avaamaan tämän topicin, tapahtui juuri äsken kotiin tullessa: Istuin liikennevaloissa kotinurkallani ja talolta poispäin oli tulossa Xantia break exclusive, punainen ja nopeasti vilkaistuna kilven alkuosa sama kuin omassani. Pienessä mielessä kerkisin jo säikähtämään, että "kuka hemmetti on mun auton käynyt lukitusta parkkihallista varastamassa keskellä päivää!". Samassa tajunnanvirrassa onneksi ymmärsin istuvani Xantiassani, joten ihan ei paskahalvaus yllättänyt. Sitten katsoin jo kokonaiskuvaa tarkemmin ja havaitsin hänen autossaan loppuosan 963, kun itselläni on 960. Mutta ilahduttava bongaus, sai ainakin minun huulille hymyn.
Aika moni asia pitää liikahtaa samalle suoralle tässä tapahtumien ketjussa, kun ottaa huomioon omani ja bongatun xantian myyntiseudun uutena, eli nykyetäisyys Raisiosta, aikaväliä melkein 13 vuotta, liikenneonnettomuuksista johtuvan autojen "luonnollisen poistuman", saman mallin ja värin JA sen jälkeen osutaan melkein neliömetrin sisään samalla kellonlyömällä...onneksi ei ajettu kolaria, siinä olisi jo vakuutusyhtiölläkin ollut todennäköisyyksiensä kanssa päänraapimista