Kaapelimies kirjoitti:Peksi kirjoitti:Kyllä minä tänään niin mieleni pahoitin kun poloiset kanssa-autoilijat köröttelivät Moottoritien vasenta kaistaa jonossa. Oikea kaista siis tyhjänä...
Tervetuloa stadin työmatkaliikenteeseen (ainakin nelostielle). Oikeaa kaistaa (ei) saa ajaa nilkka suorana 2-3km kun siellä edessä on KUORMA-AUTO! Kaikki muut "ohittaa" sitä siinä vasemmalla 85-110km/h. Kyllä olis sakkolappuvihkolle töitä..
Mikäs lain kohta tuosta sakon tuottaa: Tieliikennelain pykälätkö? § 47: Minä niin haluaisin ajaa joustavasti, mutta kun siellä on niitä muita tai § 69 hitaampien ajoneuvojen liikennöinti on kielletty, silloin kun minulla on kiire.
No juu, ymmärrän tuon ajatuksen, mutta jos laajennetaan XM-Hannun ajatusta: Jos kaikki ohittaa jonossa rekkaa ja muita autoja, niin hitaimman nopeudella kaikki sen joutuu tekemään eikä jokainen eri nopeudella. Ohitusjonossakin lisäksi tulee tuota haitariliikettä kun välejä korjaillaan - ruuhkassa ei voi välttyä siltä että nopeus pumppaa - mutta hieman tyhmä (Suomessa) täytyy olla, jos tuossa tilanteessa ihan pikku hetkeksi palaa takaisin oikealle, sieltä rekan tai seuraavan auton takaa on vaikeaa palata takaisin ohituskaistalle, kun joku ruuhkassa kiilaa heti välit umpeen. Näin tekiessään siis luovuttaa vain paikkansa jonossa jollekin toiselle (ainoastaa itselle sen luovutuksen voi päättää tehdä, liikenteessä turhaa muilta "vaatia"

)
Saksassahan on vaikkapa 45 sekunnin sakotussääntö: jos ei siinä ajassa pääse ohi toisesta, ei kannata yrittääkään - mutta kun joskus kokeilee ohituksessa laskeskella mielessään vaikka hitaasti 45 asti, niin tuo lähinnä on tarkoitettu kahden samanlaisen rajoitinta vastaan paukuttavan rekan varalle (kuten laki on siellä kirjoitettukin).
No laitetaan päivän harmiksi toisen moottoritieohitustapa: Jos muutaman auton jono (suht. samaa nopeutta ajavat) lähestyy vaikkapa yhtä erillistäkin hitaampaa kuorma-autoa, niin aika usein sieltä takaa kauempaa löytyy joku joka yhtäkkiä spurttaa ohitukseen ja samalla blokkaa edellä ajavien ohituksia ja jouhevaa tasavauhtista ajoa. Voisi ohittaa rekan ihan kauniisti järjestyksessäkin ja jos nopeutta haluaa kasvattaa, voisi sen tehdä pysymällä pidempään ohituskaistalla ja kiihdyttää sitten niiden muiden ohi.