Terve!
Nythän svc:ltä tulee jo aivan asiallista tekstiä edellisen limboilun korvikkeksi. Tosin moraali on edelleen kadoksissa, mutta eihän yhdeltä ihmiseltä voi kaikkea vaatia.
svc kirjoitti:Tehtaan varaosakirjan mukaan taakse Breakiin kuuluu taakse vuosimallista ja moottorista riippumatta 228x40 mm rummut. Samoin Motonetin luettelon mukaan. 203x38 mm takajarrut ovat Breakiin alamittaiset eli liian pienet. Noissa pienemmissä rummuissa pinta-ala on vain 75% isomman rummun pinta-alaan verrattuna.
Tällaista tekstiä minäkin ymmärrän. Viistoperäisten ZXien omamassa vaihtelee välillä 950-1160 kg ja Breikkien 1060-1250 kg ilmeisesti koneen koosta riippuen, joten keskimäärin Break on 100kg painavampi. Mut luulen, että jarrutehoja vaaditaan isomman lastin vuoksi, jolloin tuntuisi järkevältä, että Breikissä on tehokkaammat jarrut. Koneen koon vaikutus taka-akseliin lienee marginaalinen. Mutta miksi ensin vetosit koneen kokoon etkä hiiskunut Breakistä mitään? Eli vaihtuvatko alkuhypoteesit päivittäin?
svc kirjoitti:Kerrot ottaneesi akselin -97 1.8 16V Breakista. Jarrut eivät kuitenkaan ole alkuperäiset breakin jarrut. Eivätkä käsittääkseni tukivarretkaan. Joku muu on siis saanut jo saman idean, kuin sinä ja vaihtanut jo siihen autoon akselin väärine jarruineen joko tarkoituksella tai sitten huomaamattaan. Ja laittanut "korjatun" auton kiertoon. Sinun alkuoletuksesi oli se, että 137 000 km on aito kilometrilukema ja/tai että autoon ei ole vaihdettu akselistoa. Pysyn kannassani, joka perustuu alkuoletuksena käyttämiini faktoihin: Breakissa ei ole ollut pienempiä jarruja takana missään mallissa.
alkuoletus oli eilen moottorin koko (toim.huom.)
"Korjattu" auto ei ollut sen kummemmin kierrossa, vaan löytyi nettihaulla Hernesmaan Autopurkaamolta Pohjanmaalta. Yleisesti ottaen näitä taka-akseleita on tosi vaikea löytää, siis sellaisia, joissa neulalaakerit eivät olisi jo hirttäneet kiinni. Hernesmaalta löytyi 2kpl, toinen viistoperästä, toinen breikistä. Tilasin sen breikin akseliston itse näkemättä sitä. Minun alkuoletukseni ei tietty ole erehtymätön. Mutta sinun alkuoletuksessasi ei puhuttu Breakistä mitään. Vain moottorin koosta.
svc kirjoitti:Kerropa sitten lisää faktoja jotka kai tarkistit ennen akseliremonttia: Onko siinä vaihtamassasi akselissa oikeat vääntösauvat, jotka riittävät taka-akselin kantavuudelle? Breakiin kuuluu 19,3 mm vääntösauvat. Ennustan kristallipallollani, että paikallaan olevasta akselistosta löytyy 18,7 mm vääntösauvat. Oliko akselistossa breakiin kuuluva paineenrajoitinventtiili paikallaan? Onko akseliputken läpimitta sama? Onko tukivarsien laakerien läpimitta sama? Ovatko tukivarret samanlaiset? Vai oletitko vain, että ne ovat samat kun ne näyttävät samanlaisilta? 15 vuodessa autoon ehditään korjata ja muuttaa kaikenlaista kilometreistä riippumatta.
En muista tarkkoja lukuja, mutta uudemman akselin vääntösauvat olivat todellakin n. 0,5mm ohuemmat, minkä laskin sen syyksi, että vanhassa olivat vähän ruosteessa. Mutta tämä viittaisi kyllä siihen, että akselisto olisikin sedan-mallia. Paineenrajoitinventtiili oli paikoillaan ja ulospäin aivan samannäköinen. Tukivarsien neulalaakereita en pystynyt mittaamaan. Akseliputki ja tukivarret näyttivät samanlaisilta. Mutta voi tosiaan olla, että tämä akselisto on kuitenkin sedan-mallia, vaikka kanta-auto romiksella oli farkku.
svc kirjoitti:Törkytekstiä? Minä en ole edes nimitellyt sinua mitenkään, toisin kuin sinä minua mm. röyhkeäksi, surkimukseksi ja tyhmäksi. (Näissä saatat toki olla oikeassakin.)
Kyllähän ensimmäinen viestisi oli aivan alta arvostelun.
svc kirjoitti:Olet siis vaihtanut autoon taka-akselin, jossa on alamittaiset jarrut ja meinaat sitten pistää auton kiertoon? Hienoa suunnittelua. Voit toki nukkua yösi hyvin, sillä ostaja ei varmasti sitä huomaa ja tuskin edes katsastajakaan.
Tässähän on selvästi ajatuksena, että ensin vaihdetaan tietoisesti väärä akseli ja liian vähätehoiset jarrut ja sitten myydään auto jollekin tietämättömälle ikäänkuin petoksella. Kirjoitin:
Novice kirjoitti:Haynessin opasta en oo vieläkään saanu hankittua. Itse asiassa aion panna auton kuntoon ja myydä, koska siinä on liikaa sähköjuttuja.
Myynnin syy ei siis ole taka-akseli tai jarrut, vaan liialliset "sähköherkut". Mutta ilmeisesti olet itse moraaliltasi niin kiero, että tämäkin selvä teksti kääntyy mielessäsi aivan toiseen muotoon. Tässä yksi syy, miksi eka tekstisi oli uskomattoman törkeä ja surkea. Ja röyhkeys ja tyhmyys tuli siitä, että heittelit ilmaan väitteitä ilman minkäänlaisia perusteita. Tyypillistä ihmisille, joilla on ylipaisunut ego.
Minä en ole ikinä tietoisesti petkuttanut ketään autokaupoissa, vaikka se tuntuu olevan yleinen käytäntö (onko sinullakin?)
svc kirjoitti:Kerrot, että olet vaihtanut autoon akseliston, jossa on pienemmät jarrut, kuin siinä on alunperin ollut ja että aiot laittaa auton sitten myyntiin. Sinä olet jo itse joutunut samanlaisen kaupankäynnin osapuoleksi. Mitä nimitystä itse käyttäisit tälläisestä toiminnasta?
En käytä "tällaisesta toiminnasta" mitään nimitystä, koska asia ei ole noin simppeli, kuten tahdot ajatella.
1.Luultavasti autoon on sitten vaihdettu sedan-akseli, ennen kuin se on joutunut romuttamolle
2.Purkaamolla ei asiaa liene tutkittu sen tarkemmin, koska oletettu, että on originaali akseli.
3.Kuten jo kerroin, auton mahdollisen myynnin syynä ovat liialliset sähkölaitteet, eivätkä taka-akseli tai jarrut.
4.Jos panen auton myyntiin, kerron hyvin tarkkaan, mitä vikoja siinä on. Taka-akselin historian kerron myös. Näin olen aina tehnyt, eli en ole antanut vahingon kiertää. Ja tämä on ainut varma fakta
svc kirjoitti:Ja ei. Ihan niin tyhmä en aio olla, että tulisin Kouvolaan vääntämään autoosi väkisin kiinni sellaisia osia, joita ei ole edes tarkoitettu sopimaan yhteen.
Tietenkään noin täysoppinut ihminen ei alentuisi tekemään ruumiillista työtä. Mutta se, että 25mm suuremmat Bendixin rummut olisivat jotenkin vaarallisemmat kuin vähän pienemmät Lucasin rummut, kun akselitappien koko on sama, on mielestäni jo enempi pilkun viilailua,
eli jos saan tapit irti Bendixeistä, niin vaihdan ne ilman pelkoa, että se sedan-akseli nyt sitten hajoa, kun rummut on isommat.
Mutta kiitoksia tästä myöhemmästä kommentista. Siinä oli paljon puhdasta asiatietoa, joka oli tarpeen. Tosin itse kysymykseen ei tullut vastausta, mutta onneksi muut olivat auttavaisia. M.F.G. "Absolute Anfänger"
J´aime baguette pour le café, mais...