ZX_Kuski kirjoitti:Ohittaminen määritellään siis suunnilleen näin: tilanne, jossa vaihdetaan kaistaa ohikulkemisen ajaksi ja suhteellisen lyhyen ajan jälkeen palataan takaisin alkuperäiselle kaistalle.
Ei sentään ihan noin tulkinnanvarainen ole laki - lait on toki hieman muuttuneet, mutta niin vaan pelkkä ohi ajaminenkin on kielletty moottoritiellä,
lukuunottamatta kahta poikkeusta, joissa moottoritiellä saa ohittaa oikealta (tai ajaa ohi yms. tms. kaistaa vaihtamatta).
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Näiden lisäksi minä olen ollut uskossa että kiihdytyskaistalla saisi ohittaa oikealta, vaikka hitaan peräkärryn vetäjän - mutta enpäs sitä tuolta laista löytänyt...
Jonon tulkinta lienee noista epäselvempi - onko jono Suomessa kolme vai kymmenen autoa per kaista...
Mutta kuten havaittukin

noita lakeja unohdetaan sekä lisäksi tiedetään, muistetaan ja tulkitaan väärin ja kolareita sattuu jos kaksi kovin erilaista vahvaa kantaa kohtaa. (Kuinkahan moni vielä ajaa -80 luvun risteyssääntöjen mukaan, jolloin ekana ehtinyt oli oikeassa ja moniko mopoautoilija esimerkiksi tietää tai välittää että mopoautoa ei saa kuljettaa kuin oikeanpuolimmaista kaistaa ellei ole kääntymässä (ei tietysti koske enää moottoriteitä))
[Edit] Väärin "tiesin" minä tuon ohituskaistankin... ainakin jos Iltalehteen ja Esko Riihelään uskoo:
http://www.iltalehti.fi/autot/2011102114598628_ae.shtmlVähän rajoille varmaan menee jos pitkä liittymäkaista ja ollut jo vauhtia hetken 120 km/h ja moottoritiellä joku ajaa 70 km/h kärrin kanssa ja eikä ketään muuta näkyvissä - tullaan samaan aikaan kiihdytyskaistan alkuun, peräkärry karvan edellä: lyököhän joku tuossa liinat kiinni ja odottaa että pääsee tuon taakse. (ymmärrän toki Eskon pointin ettei ihan viimeisillä voimilla hivauteta rekan eteen kaistan päättyessä ja jos siellä pimennossa on muitakin)