Juuso kirjoitti:Miksi täällä ei olla omilla nimillämme? Minä olen, en tosin aivan ristimänimelläni mutta sillä, jolla tutut ovat minua kutsuneet nyt jo reilut 49 vuotta.
Miksi Kekkonen ei aina kirjoittanut lehtiin omalla nimellään, vaan käytti nickejä?
Miksi pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat eivät esiinny keskustelupalstoilla omilla nimillään?
Miksi Kimi Räikkönen ei keskustele netissä omalla nimellään?
Niin, kysymys on hyvä ja ansaitsee huomion. Monella keskustelupalstallahan on päädytty rekisteröintiin tavalla, jossa oma nimi tulee väistämättä näkyviin.
Minusta nimettömyys on myös mahdollisuus osallistua keskusteluun niillekin henkilöille, jotka eivät voi tai halua julkisesti kertoa ihan kaikille, ketä ovat. Jos ei anneta mahdollisuutta esiintyä nimimerkin suojista, osa "hyvistäkin" keskustelijoista tippuu pois, jos myös osa "huonoista" keskustelijoista.
Tavalliselle tallaajalle oman nimen esiintulo ei tuota mitään ongelmia. Eihän sitä kukaan tunne, ei siihen kukaan tartu, ei sitä kukaan etsi googlella. Mutta mitäpä luulette, jos bona fide Kimi Räikkönen tulisi keskustelemaan jonnekin palstalle omalla vahvistetulla nimellään ja identiteetillään, saisiko hän keskustella rauhassa ja muiden joukossa?
Omalla nimellä netissä on samat ongelmat, jopa suuremmassa mittakaavassa, kuin kuuluisuudessa. Kovinkaan moni oikeasti kuuluisa henkilö ei tykkää kävellä väkijoukossa kadulla tai olla baarissa kadunmiesten seurassa. Miksi? Ei siinä saa olla rauhassa, ei saa luontaisia reaktioita keltään, kaikki tunkevat seuraan tai käyttäytyvät muuten omituisesti.
Tottakai nimettömyydellä on kääntöpuoli. Se mahdollistaa kovemman kielen ja hattuilun eri tavalla kuin nimen kanssa pelatessa. Sitä ehkä monet hakevatkin. Siksi parhaita nimettömiä palstoja ovat sitruunapatongin kaltaiset paikat, joissa yleisesti vain asiasta todella kiinnostuneet keskustelevat, useimmiten sivistyneesti, ja provosoinnitkin pysyvät kohtuuden rajoissa ja riittävän loukkaamattomina (toivottavasti).
Minusta kuitenkin nimettömyyden hyvät puolet voittavat sitruunapatongissa sen huonot puolet. Tämä balanssi on riippuvainen palstasta, esimerkiksi Uuden Suomen keskustelupalstalla asia on varmasti käänteinen tuohon verraten.
Ja ei, minä en ole nykyään kuuluisa eikä minulla ole varsinaista tarvetta peitellä juuri nyt henkilöllisyytäni. Mutta siitä huolimatta tykkään esiintyä nimimerkillä, myös käytännön syistä. Puhun nyt teoriatasolla: jos esimerkiksi tarkemmin keskusteltaisiin jostain osittain "salaisesta" tekniikasta jota kaikki autotekniikka on, sanotaan nyt vaikka uusimpien body control-boksien sensoritekniikoista tai korin liikkeen markov-analyysistä, minulla saattaa olla nimiä papereissa joissa kielletään keskustelemasta julkisesti tietyistä sensorimalleista mitään. Nimimerkin suojista taas voin harkintani mukaan keskustella aiheesta vapaammin, toki kuitenkin muistaen salassapitovelvollisuuteni hyvän maun rajoissa.
Lopuksi hieman asiaakin, ylempi oli osittain aiheen ulkopuolelta.
Ds-jekkeri -nimen historia on pitkä. DS-osa lienee selvä, kuten myös se, miksi en nimennyt itseäni SM-jekkeriksi, se kuulostaa hieman...erikoiselta. Jekkeri-osa taas on erittäin vanha murteellinen ilmaisu jääkäri-sanasta. Siis siitä oikeasta jääkäri-sanasta.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.