Olin tässä hetken aikaa pois maisemasta ja ehdin jo käydä miettimään josko oli täysin mauton heitto tuo autoista turiseminen päivällisen merkeissä. Jälkeenpäin ajattelin kuin olisin tehnyt "suoran ehdotuksen", mutta ehkä se on vaan tämän internetin luonteenpiirre. Tuo on vain sellainen aihe, josta jaksan kyllä haaveilla... välitön yhteys kaasupolkimen ja kiihtyvyyden välille. Syy, miksi olen tykästynyt noihin Saabeihin sivuaa aihetta.
Aasinsillalta asiaan palatakseni niin 9⁵ Linear-tason jousituksella on mielestäni parempi pintamukavuudessa kuin jaa-a, ehkäpä mikään hydesitikka jolla olen ajanut. Tässä kohtaa pitää todeta, että esim. D-mallia en ole ajanut. Tilaisuuksia on ollut, mutta en ole halunnut, koska se todennäköisesti aiheuttaisi vain omistamishalua. Vector/Aero alustallakin 9⁵ on mielestäni onnistuneempi (parempi?) pienissä nopeuksissa kuin monet hydesitikat. Napakka, mutta jotenkin kiinteällä tavalla. Ei sellaista terävää iskua koriin, kuten esim. CX:llä ajettaessa. Tuo Aero Hirsch on sitten Citroën-mittarilla mitaten samaa kuin XM ala-asennossa ajettuna, pienillä nopeuksilla. Kun päästään toiminta-alueelle auto istuu tiessä välittäen kuljettalla vain rauhoittavia viestejä. Muutenkin tuo Hirsch on aikamoinen jing-jang meets 1980-luvun turbo-saabit. Pintakaasulla nöyrä, käskettynä repii yht'äkkiä kuskilta hiukset päästä.
Tärinättömin Saab, jolla olen ajanut oli 9⁵ 3.0 TiD V6 (Isuzun rauta, Saabin moottorinohjaus). Olen jokseenkin anti-diesel, vaikka niillä olen olosuhteiden pakosta myös ajellut, mutta tuo on kyllä ollut elämäni paras diesel-kokemus. Ehkä siksi, että se muistutti niin paljon bensiinimoottoria?

OK, V6 on eri asia jo lähtökohdiltaan verrattuna neloskoneeseen mutta mainittakoon referenssinä. Tässäkin asiassa pitää taas mennä tuohon varustetasoon, eli tässäkin kohtaa tuo Linear-taso on selkeästi mukavuuspainotteisin. Tuo diesel oli Vector, mutta kuten todettua V6-koneella. Vastapainoksi taasen, tuo Hirsch on kaikkein epämukavin. En voi sanoa varmaksi mutta veikkaan uretaanipuslien käyttöä ainakin moottorin vääntötukivarressa. Tärinää riittää tyhjäkäynnillä. Ei tule kyllä juurikaan rattiin saakka, koriin. Vakiovarren kumipusla tosin on niin löllö, etten sellaista tuohon laittaisi.
Ohjauksen keveys ja tuntuma vaikuttaisi riippuvan myös, yllätys yllätys, varustetasosta. Linearissa on raskain ja puutunein ohjaus, Vector/Aero/Hirsch osastolla keveyttä ja herkkyyttä sekä tuntumaa on selvästi eniten. Toinen outo huomio jonka olen tehnyt, liittyy vuosimalliin. Viirusilmä 9⁵ (2006–2010) tuntuisi omaavan jostain syystä raskaamman ohjauksen kuin varsinkin 2003–2005 vuosimallit. En tiedä mistä johtuu, onko GM alkanut kiristää pussin nyöriä jo sen verran, että on pitänyt tinkiä esim. tehostajan osien laadussa?
Jotta ei mene ihan OT:ksi niin olen pakotettu toteamaan, että varustetasolla/moottorityypillä on merkitystä koko auton toimimiseen. Ainakin 9⁵ Saabin kohdalla, ja kahden XM V6:n ja 2.0i:n perusteella myös Citroëneissa. C5:n en ota kantaa, ei ole ollut ajossa kuin tuo 22 HDI.