Hauskoja juttuja. Sata eri mielipidettä siitä, mikä on oikea tapa polttaa puita tulipesässä.
Mitä puita mihinkin? Siitä tuossa edellä jo kaselin kertookin. Takassa koivua siksi, jotta ei räiski kipinöitä lattialle. Toinen mahdollisuushan on tietenkin verkko siinä suuluukulla. Ja on niitä muitakin vastaavia puulajeja.
Miten puut sytytetään? Leivinuunissa, jolla meillä puolet talon käyttämästä energiasta puita polttamalla tehdään, puut sytytän päältä.
Sytytystapahtumasta
muutama kuva aiemmin tässä samassa viestiketjussa. Alta sytytyshän tuo, täällä tuumattiin. Mielestäni kuvista on selvästi nähtävissä, kuinka puhdas palamistapahtuma on.
Sytyke? Taloudesta jätteeksi jäävät pahvipakkaukset. Ne revin pieniksi siiroiksi. Kun polttopuun kosteus on alle 20 % ja useimmat klapit halkaistuja, syttyvät todella herkästi. Siitä taas maininta, että lapsellinen olen, kun sytytysnesteen käyttöä leivinuunin puiden sytytyksessä oudoksuin. Oudoksun myös leivinuunin ja hiiligrillin vertaamista tuossa yhteydessä.
Polttopuiden laadun ja polttotapahtuman pidempiaikainen seuranta josta kerroin, kovasti kummeksutti jotakuta. Oikeaoppisesta poltosta on senkin sata selvitystä ja mielipidettä julkisuudessa. Vasta omakohtaisen kokemuksen myötä saatu tieto on selventänyt tätäkin asiaa. Ja toisekseen asia on kiinnostanut. Siksi tuota olen hieman enemmän pohtinut ja seuraillut. Silti olen muut tarpeelliset touhut ehtinyt ihan hyvin tekemään.
Oliskohan tuo aikaylijäämä tullut vaikkapa siitä, kun en puista pudonneita lehtiä pihassa siirtele paikasta toiseen. Sama juttu lumen kanssa. Ruohot myös saavat kasvaa haluamaansa mittaan. Ruohonleikkurin krääsiä ei meidän huushollissa ilmakehään levitellä. Kuka mitäkin ja mitenkin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.