Lennot Lappeenrannasta Düsseldorffiin ja lautta Tukholmasta Turkuun olivat yllättävän halpoja viikon varoajalla. Lähtö Lappeenrannasta oli keskiviikkona klo 10:30 ja Tukholmassa piti auton kanssa olla viimeistään torstai-iltana klo 18:30. Myyjän kanssa oli sovittu että hän tulee poimimaan meidät lentokentältä josta oli noin 100 km Maastrichtiin jossa myyjä itse asusti. Kun lento oli Saksassa n. 12:30 niin aikaa kaupantekoon, paperisotaan ja yhteensä 1700 kilometrin ajamiseen oli siis 30 tuntia. Tämä tarkoitti 4 tunnin nokosia autossa jossain Etelä-Ruotsissa ja muuten ajamista tankkauksia ja muutamaa ruokataukoa lukuunottamatta aika lailla yhtä soittoa. Lopulta lautalle ehdittiin hyvissä ajoin kun isommilta ongelmilta vältyttiin.
Reissun kulut kun vaimon kanssa yhdessä mentiin muodostuivat jotensakin seuraavasti:
- Lennot Lappeenranta-Weeze yht. 265 eur
- Lautta Tukholma-Turku 150 eur
- Itse auto 3850 eur
- Rekisteröintitoimenpiteet 12 eur
- Polttoaineet n. 300 eur
- Lautta Saksa-Tanska 90 eur
- Tietulli Tanska-Ruotsi 50 eur
Tähän sitten päälle vielä syömiset ja muutama laatikko olutta kotiinviemisiksi.
Myyjä oli siirtokilvet hommannut jo aiemmin, joten niistä ei minulle kustannuksia tullut. Vakuutuksen hommasin Suomesta valmiiksi ennen reissua. Veroa tuohon tulee tullin tilastojen perusteella arviolta noin 1000 euroa ja rekisteröintikatsastus maksanee jotain 100 euron luokkaa. Kaikenkaikkiaan XM tulee siis maksamaan minulle n. 6000 euroa. Joku voisi sanoa että ei yhtään mitään järkeä, mutta se jokuhan voi ajaa itse millä haluaa
Minulle olisi kelvannut XM ihan hyvin Suomestakin, mutta totuus on että näitä ei ole usein myynnissä etenkään tässä kunnossa. Vaatimuksena oli Y4 V6 24V kaikilla herkuilla.
Niin, ja kuvia autosta löytyy täältä: http://jesmak.kuvat.fi/kuvat/XM+V6+24V/
Väri on mielenkiintoinen. Iltahämärässä näyttää melkein viininpunaiselta, mutta auringonpaisteessa se on lähes pinkki. Hieman siinä oli aluksi totuttelua mutta nyt olen jo alkanut tykkäämään