Onpa kiinnostava aihe. Hyvä avaus.
Olen itse vähän sellainen puolivallaton pakana. En varsinaisesti usko mihinkään Jumalalliseen, olen enempi teknologian ja tieteen miehiä. Uskon kyllä mitä tahansa jos sen voi uskottavasti perustella.
Olen vähän samoilla linjoilla ealabin kanssa siinä, että uskontoa on historiansa ajan aina käytetty osoittamaan rahvaalle elämän raamit.
Kun aikanaan luonnonkansoista asetuttiin yhteiskuntaeläimiksi, olisi ennen pitkää tullut kaaos jos jokainen olisi saanut elää kuin elo pellossa.
Lisäksi Oikein Wanha Kansa tarvitsi jotain selittämään kummallisia ilmiöitä joita eivät muuten olisi käsittäneet, joten on varmasti ollut melko suora linkki puhua revontulista jonkinlaisena "jumalten tulina" tms. Ihan siksi ettei kenelläkään ollut tietoa selittää ennen kuin joku lopulta keksi mitä ne ovat. (karu esimerkki, ei pidä takertua). Olisi toki töykeää vihjata että tietämättömyys johtaa uskonnolliseen toimintaan. Se kuitenkin on eräänlainen polku sille miten asioita käsitetään... Ehkä sen takia näinä päivinä, kun tiede on jo melko pitkällä selittämässä monia maailman mysteereitä, monelle uskonto ei olekaan enää merkittävä selittävä tekijä, vaan ehkä ennemminkin samansuuntaisesti ajattelevien ihmisten yhteisö. Tai ihan ohjenuorana miten pärjää toisten ja itsensä kanssa. Sellaista ihminen tarvitsee. 10:stä käskystä moni on edelleen ihan käypä.
Mutta se ero eri uskontojen välillä ja erilaiset ongelmat, joista nykyään "nautitaan", ovat perimmiltään tulkintakysymyksiä.
Profeetat (käytetään sanansaattajista ja kaikenlaisista valonkantajista vaikkapa tätä nimitystä) kaikissa eri uskonnoissa, ovat henkilöitä, ihmisiä, kuolevaisia, jotka tulkitsevat "Jumalan Sanaa". Kuka mistäkin syystä ja miten...
He ovat olleet kaiketi kovin viisaita miehiä (ei liene tarpeellista sekoittaa tasa-arvokysymyksiä tähän) tai ainakin hirmu hyviä puhujia.
Heidän puheita ja näkemyksiä Sanasta pitkälti nykyäänkin referoidaan ja sen varjolla tapahtuu paljon hyvää ja tottakai sitä huonoakin.
Jopa niin huonoa ettei pilapiirtäjienkään leppeää olemusta olla paljoa säälitty.
Suomeksi, uskonto on vallan väline siinä kuin muut vastaavat järjestelmät...
(BTW. Mikään tähän ketjuun kirjoittamani ei perustu mihinkään muuhun, kuin oman pääkopan sisällä tapahtuneen itsetutkiskelun, sekä sitä kautta pohdinnan aiheuttamaan päänsärkyyn. Vastaus silti kaikkeen on edelleen 42
)