...taas, yleisön pyynnöstä huolimatta.
Lauantai aamuna minut vietiin klo 7.30 leikkaussaliin. Muutama valmisteleva kysymys, maski naamalle, ja muutamassa sekunnissa filmi poikki...
Lonkka kai operoitiin ensin, sitten molemmat ranteet samaan rupeamaan. Aloin heräillä heräämössä klo 22 tietämissä. Tavallaan mielenkiintoinen hetki. Olin hierovalla ilmapatjalla, joka oli unohtunut säätää painoni mukaan, vaan oli alle 40 kg säädöllä. Näinollen patja ei kannatellut minua, ainoastaan kevyesti puristeli kylkiä ja poskia. Ensimmäisiä tuntemuksia (nukutus, ja kipulääkityksen jälkeen) oli, että minut oli purettu osiin. Muistin, että kallossanikin oli murtumia. Koska patja puristeli poskia, nyt täytyi siis olla kokoonpanovaihe menossa

Myös lonkassa oli samanlainen tuntemus: jalka oli irti, mutta nyt tietokoneohjatusti, hallitusti, hellävaraisesti lonkkaluu painettiin paikoilleen nivelmaljaan. Kaikkea ne narkoottiset aineet tuntemuksia teettävät
Myöhemmin eräs saman ikäinen kaveri sairaalassa kertoi, että oli ollut selkäleikkauksessa. Kun hän sitten sai ensimmäisen kerran sai luvan istua sängynreunalla (vahvassa kipulääkityksessä) , hän tunsi sängyn kohoavan katonrajaan.

Vaikka hän tiesi, ettei se ole mahdollista, siellä korkealla hän oli, eikä uskaltanut liikahtaakaan, ettei putoaisi, kunnes hoitaja auttoi hänet taas pitkälleen.
Leikkausta seuraava päivä meni taas mahtavien pakotusten merkeissä. Nukuin vain pätkittäin, ja yöt erityisesti olivat aivan hemmetin piiiitkiä... Ajattelin vain, että kyllä tätä taas vuorokauden kestää, ja maanantai olikin jo hiukan siedettävämpi. Töölössä olin käytännössä koko ajan vuoteessa. Tiistaina pystyin yhden kerran nousemaan ylös eevan ( =korkea säädettävä kävelyapuväline) avulla. Sitten iltapäivällä hoitaja kysyi, että onko kukaan muistanut mainita, että minut siirretään tänään Kuusankosken aluesairaalaan...
Valmistelut tehtiin, sain jopa sukat jalkaan, sairaalan yöpuvun lisäksi. Ambulanssi tuli klo 17 maissa. Se oli pelkästään potilassiirtoja hoitavasta yksiköstä.
Matka meni makuullaan ihan mukavasti, vieressä istuvan hoitajan kanssa jutellen.
Kuusaan sairaalassa olin kuin hotellissa, mutta paremmalla huonepalvelulla. Koko henkilökunta oli ERITTÄIN ystävällisiä. No, olihan töölössäkin, mutta kiireisiä... Sain vihdoin kiinteää ruokaa viikon mittaisen liemiruokinnan jälkeen. Ja jo ekana päivänä aloin kävellä eevan avulla pitkin sairaalan käytäviä. Liike on lääke. Sen huomasin itsekin heti. Tuntui paremmalta kävellä, kuin olla liian kauan pitkällään. Haavat paranivat hyvin, siteitä vaihdettiin, ja tarkistuskuvauksia tehtiin. 05.02.16 minut kotiutettiin. Sitten vaan odottelua, että aika parantaa...
Vasen jalkani on jomotellut joka yö aina tähän saakka. Vasen käteni on parantunut hyvin, oikeassa kädessä on vielä etu- ja keskisormi vähän jäykät, ja tunnottomat. Tänään oli tas kontrollikäynti käsien osalta. Ranteet näyttävät röntgenkuvissa hyviltä

, eikä kädessä muita murtumia näy, vaikka itse

niin epäilinkin. Käsien jumppaus voi alkaa, ja rannetuista saa jo luopua

Parin viikon päästä on lonkan jälkitarkastus, sitä ennen ristiselän magneettikuvaus. Jospa jomottelu onkin iskias-tyyppistä.
Nyt on aika optimistinen mieli, kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.