Lauri kirjoitti:ds-jekkeri kirjoitti:Mihin tästä eteenpäin?
Kirjoita autokokemuksistasi kirja sisältäen Citroënin ja kaikki muut, joista sinulla on mielipide. Siihen kirjoitat teknisiä faktoja ja sopivasti väritettyjä tarinoita ja mielipiteitäsi. Eri tyylilajin kirjoja tulee luettua, mutta kunnon "automiehen" kirjaa en ole vielä eteeni saanut. Sinulla on sana ja tarinat hallussa joten siitä vaan. Kirjaan sitten sellainen kiiltävä "narukirjamerkki", jollainen on raamatussakin.Minä ainakin ilmoittaudun ostamaan sinulta tämän aiheen ensimmäisen painetun kirjan, kirjailijan signeeraamana tietysti.
Olen vakavasti miettinyt lastenkirjan kirjoittamista. Omat muksut ovat siinä iässä että koulusta annetaan lastenromaaneja luettavaksi. Olen itsekin lehteillyt niitä - helvetti mitä roskaa. Esimerkiksi pojalle oli tukittu reppuun joku "Konsta etsii tyttökaveria" jossa 10-vuotias poika miettii pitäisikö ruveta "seukkaamaan" ja koko kirja pyörii sen teeman ympärillä. Varmasti naisen kirjoittama ja kaikenlaisten ideologisten valheellisten viestien lisäksi ihan paska kirjakin. Meinaan käydä keskustelemassa tästä vakavaan sävyyn sen luettavaksi pakottaneen opettajan kanssa.
Missä ovat Astrid Lingrenin mestariteoksien (Veljeni Leijonanmieli, Mio poikani Mio jne) tai Viisikkojen tasoiset todella kiinnostavat seikkalukirjat lapsille ja nuorille. Ei ole, eikä taida tullakaan, ellei joku tosimies (tai tosinainen jos sellaisia sattuu jossain vielä olemaan, piilossa) tartu kynään. Sinänsä Veljeni Leijonanmieli voi olla muuten kaikkien aikojen paras kirja ihan muutenkin, oman kategoriansa ulkopuolellakin. Erittäin filosofinen mutta suorakerrontainen kirja. Nerokas. Liikuttava.
Minulla on jo nimikin arvuuttelemalleni lastenkirjalle mietittynä: "Merikoirat seikkailevat".