laakeri kirjoitti:Venäjän viisumin kylläkin, ellei pitkää reittiä aja.
Venäjän viisumin tarvitsee Venäjälle, ei Viroon matkatessa. Viro erkaantui Venäjästä (silloisesta Neuvostoliitosta) jo hyvä tovi sitten...
Itse olen kovinkin iloinen siitä, että vanhemmat "raahasivat" meitä kakaroita useampaankin paikkaan, ollessamme pieniä. Eka ulkomaanreissu Bulgariaan, veljessarjamme ollessa 3-5-7 -vuotiaat, itse se keskimmäinen. Pari vuotta myöhemmin Kyprokselle, sitten taas Bulgariaan, pari vuoden välein reissattiin. Käytiin myös Kreetalla, Israelissa, ja taas useamman kerran Kyproksella. Ja automatkailua Belgiaan ja Englantiin, mutta onneksi ei ikinä Ruotsinlautalle "lomareissulle"... Ai niin, tulihan sitä opiskellessa vietettyä 1½ kuukautta Singaporessa, välillä Malesiassa pyörähtäen...
Lentämässäkin tuli käytyä, ekan kerran parivuotiaana helikopterissa (ja joo, tästä on pieni muistikuva, asioita mitä ei varmasti ole osattu kertoa), sittemmin pienkoneella pörräämässäkin käytiin. Joku kutka tuosta jäi, kun piti hakeutua lentokonekorjaamolle ensin työelämään tutustumaan, sitten kesätöihin. Jossa sitten tuli pörrättyä pienkoneilla taivaalla, välillä jopa itse ohjastaenkin. Työuraakin tälle alalle tuli haaveiltua, alan kouluunkin olisin päässyt, mutta sitten terveydelliset syyt estivät koulutuksenkin alalle, kuten lentolupakirjan hankkimisenkin. Siitä huolimatta, on satunnaisin väliajoin tullut tartuttua puikkoihin, vaan kun viimeksi kävin niin tuli sitten havaittua ettei enää kykene, tasapainoelimen kärsittyä pienessä kolarissa, ei enää tule "perseen" kautta oikeaa tunnetta mitenpäin kone on menossa...
Koetun perusteella, enemmän tuohon matkailuun liittyen, koen sen rikkautena että on päässyt näkemään muutakin kuin lähiöelämää. Kiva on ollut nähdä hyviä ja huonoja puolia, niin kotimaasta kuin sieltä muualtakin. Mielellään näkisin enemmänkin, ja veisin jälkikasvun mukanani. Kertaalleen nuo "isommat apinat" ovat jo pariviikkoisella reissulla etelän lämmössä käyneet, ja toivovat pääsevänsä uudelleenkin. Siitäkin huolimatta että tässäkin ketjussa on kirottu "parkuvista kakaroista", niin enemmän olen kokenut häiriötä ihan aikuisten käyttäytymisestä, kuin lasten. Ehkä toiset, ja toisten lapset, osaavat vain käyttäytyä..? Aikuisiin verrattuna, harvemmin lapset turhasta karjuu, ainakaan alle kymmenvuotiaat, yleensä siihen parkumiseen on ihan oikea syy...