rundvik kirjoitti:Se mikä on yhteistä jenkkien demokraattipuolueelle ja Suomen vasemmistolle(demarit,vas.liitto ja vihreät)on holtiton veronmaksajien verorahojenkäyttö.Tuetaan Somalian mehiläishoitoyhdistystä,päästökauppaa ja perhesuunnittelua Afrikassa(lue aborttiklinikoita)jne.Tukea annetaan niin paljon, että sitä rahaa ei vain enään riitä kaikkiaalle.Kansantalous tapetaan korkealla verotuksella.Minua ei vain oikein enään huvittaisi rahoittaa tätä hölmöilyä.Kysyn vain:Miksi toimeentulotuella elävä kaupungissa asuva ihminen ei ota työtä ollenkaan vastaan?...
Mitenkäs, näkyykö tuo holtiton verorahojen käyttäminen jotenkin mitattavasti jossain luvuissa ja missä?
Olen itse joskus mielenkiinnosta seurannut erilaisia talouslukuja ja sitä kuka on ollut hallituksessa, ainoa mikä oli joskus hetken selkeä oli USAn presidenttipuolue ja USAn ulkomaan velka: aina kun tuli republikaani niin velka räjähti jyrkkään kasvuun ja sitten tuli demokraatti ja velka pieneni -> mutta sekään ei pitänyt paikkaansa kuin hetken ja perustui pääosin siihen että pari republikaania soti Irakissa ja rahaa paloi reilummin (ja sotien kulut lasketaan puolustusbudjettiin, ei ole erillista sotabudjettia), välissä oli Bill Clinton, joka oli ainoa presidentti joka pitkiin aikoihin pystyi pienentämään velkaa ja tekemään ylijäämäisen budjetin. Mutta tuokaan ei ole ainoa totuus, eli toisen maailmansodan jälkeen jokainen presidentti sai pienennettyä jättivelkaa ja nyt viimeisin demokraatti Obama taas kasvatti reilusti velkaa, ihan lopussa vasta vähän tasoitteli. Mutta ei ole siltikään mikään ainoa totuus, koska kongressilla ja senaatilla on eri valtasuhteita.
Mutta mitenkäs sitten Suomi: tilastotietoa on vaikka kuinka paljon, mutta kun katsoo vaikka tuota ulkomaan velkaa, niin enemmän siinä näkyy suhdanteet kuin hallituksen kokoonpano, no aina voi perustella lisäksi jollain viiveellä, mutta yritäpä perustella aina yhtä pitkällä viiveellä. Löytyy myös tilanteita että samalla pääministeripuolueella on menty molempiin suuntiin.
Sama tarkastelu muuten pätee J. Ollilaan, Riippuu ihan mitä väliä ja mitä arvoja tutkii. Jos tutkii Nokiaa vuonna 1990 ja vuonna 2006, kun puhelintoimintaa johdettiin Jormalla ja kun Jorma lopetti pääjohtajana, olisi se ollut melko hyvä johtaja. Kun minä olen käynyt ekaa kertaa Nokian tehtailla ja tuotekehityksessä, oli se aika vaatimaton peltihalli Salossa ja vielä Ollilan aloittaessakin matkapuhelinliiketoiminnan johdossa, se oli pientä puuhastelua. Voi olla että menestys oli jonkun muun ansiota ja romahdus vain ja yksinomaan J. Ollilan (en usko), mutta kai silti on vieläkin hyvä yritys Suomelle, ei tosin kauheasti enää työntekijäitä Suomessa ja yhtä nihkeä maksamaan veroja kuin kaikki suuryhtiöt, Suomessahan saa tappioitakin vähentää pitkään verotuksessa.