Eki kirjoitti:Mutta nyt hainkin sitä, mikä niistä nastarenkaista tekee siinä suhteessa epämukavampia, että voi - hieman kärjistäen - tuomita kaikki nastarenkaat ja ajaa lähes millä tahansa kitkarenkailla? Ja nyt tarkoitan edelleen ajomukavuutta, muunlaisia seurannaishaittoja on molemmilla.
Tuohon en osaa sanoa muuta syytä kuin, että fanaattisia kannattajiahan on monessa muussakin asiassa ja silloin ei järkisyyt auta. Renkaiden ostossa on ongelma, josta olen joskus aiemminkin kirjoittanut, että kun eri vaihtoehtoja ei oikein voi ennen ostopäätöstä omassa autossaan kokeilla. Aina joutuu ostamaan sian säkissä. Joten
kerran kokeilin nastarengasta ja se melusi = kaikki nastarenkaat meluavat / kerran kokeilin kitkoja ja aina olin niillä ojassa -mielipiteet ovat toisaalta ymmärrettäviä. Suurin osa autoilijoista ei haluta ottaa "riskiä" rengashankinnassa pelkästään kokeilumielessä, koska uudet renkaat ovat aina kallis ostos. Siispä monet menevät niillä millä aina ennenkin.
Viimeisin omassa autossa tehty nastarengaskokeilu (Continental) on muistaakseni vuodelta 2007, joten voihan olla, että nastojen melua on saatu tuolta ajalta alennettuakin. Rengas oli kyllä muuten hyvä, mutta se melu... Viimeksi Xantiassa oli huonot kitkat (Bridgestone Blizzak) ja aikanaan Xsarassa oli edellisen omistajan jäljiltä lähes uudet, mutta kamalat nastarenkaat merkiltään Galaxie. Kuten Eki kirjoittikin, niin hyviä ja huonoja talvirenkaita on sattunut myös minun kohdalleni. Jos aina olisi
hirveän liukasta ja kamalaa ostaisin nastat, tai jos löytyisi hiljaiset nastarenkaat, niin ehkä myös sitten.
Eki kirjoitti:Polttoaineenkulutukseen uskaltaisin ottaa kantaa sitten, jos pääsisin ajamaan riittävän vertailukelpoisen jakson samanlaisilla renkailla, joissa toisissa nastat ja toisissa ei. Mutta voi tuossa kyllä jonkinlainen totuuden siemen joissain olosuhteissa olla, sitä en kiistä. Kuinka suuri, en tiedä.
Väite perustuu kitkarenkaan pienempään vierintävastukseen ja siihen että "pisaralla pidemmälle -kilpailuissa" yleensä ajetaan kitkoilla kesärenkaidenkin sijaan.