Xari kirjoitti:...
Suomessa kaikki ajaa sitä jatkuvaa kaistaa ja toisella kaistalla on 2km tyhjää

Ei kaikki, tuo on ainakin minusta hieman vaikea valinta, periaatteessa suomalainen tapa jonottaa vaikka nakkarilla on aina yksi jono, eikä siinä kuulu etuilla (monissa maissa on ihan erilaisia jonoja)
No miten tuo sitten soveltuu autojonoihin: aika huonosti ja autojonoissa Suomessakin on paljon vatipäitä jotka pujottelevat kiilailevat ja ohittelevat, vaikkei siitä monen sekunnin hyötyä saisikaan.
No ongelma syntyy jo siitä jonon toisesta autosta, kuuluisiko sen mennä ja vaihtaa kaistaa heti vierekkäiselle, perinteisesti sitä on tulkittu liikennevaloissa haasteeksi kiihdytykseen ja siksi mennään kiltisti samaan järjestykseen kuin on tultukin, entäs kun tulee kolmas, jos se vaihtaa kaistaa ja mennään vetoketjumeiningillä, niin sehän etuilee jonossa ja missä vaiheessa tuo kaistanvaihto sitten pitäisi tehdä...
No sitten kun taas tie kapenee ollaan jossain järjestyksessä. Liikennevaloissa tuo rinnakkainen ajaminen vähän nopeuttaa liikennettä, mutta jos on yksikaistaisia pullonkauloja, ei kai siitä kapeikossa mene yhtään sen enempää autoja vaikka sen yhden risteysvälin saisi pakattua täyteen autoja, ainoa tapa jolla vetoketju nopeuttaa etenemistä on jos jono pääsee tyhjenemään ja vaikka vihreillä jäisi tyhjää aikaa loppuun. No mahtuu tietysti kahteen tai kolmeen riviin enemmän autoja parkkiin kuin yhteen, itse olen huomannut että keskikokoisen kaupungin keskustan ruuhka-alueilla on monia sivuteitä josta pääsee hyvin ohittamaan ruuhkia pahinpina aikoina, muulloin Suomessa saakin ajella aika rauhassa (omat vakioreitit)
Itse ihmettelen enemmän näitä, joiden on pakko kaupungissa vaikka risteysalueella tai yhtenäisten viivojen alueella pujotella vapaammalle kaistalle. Joskus moottoripyörällä oli tilanne jossa vasemmalla kaistalla oli kaksi autoa peräkkäin ja muuten ei yhtään autoja, ja taimmaisen piti pakosti sulkuviivan alueella vaihtaa minun eteen ja kun liikennevalot vaihtuivat piti sitten sitä vaihdekeppiä hämmentää pitkät ajat tarmokkaasti tulppana. toisen kerran ihmettilin autoa joka teki ennen punaisia liikennevaloja äkkikiihdytyksen ja vaihtoi kaistaa minun eteen ja jatkoi kuitenkin valojen vaihduttua vihreäksi risteyksestä suoraan, kuten olisivat molemmat kaistatkin jatkuneet?