pvalila kirjoitti:Minä olen tunnistavinani itsessäni eräänlaista ilmastoahdistusta.
Koulutukseni ja osaamiseni eivät riitä arvioimaan esitettyä todistusaineistoa, joten minun on pakko tyytyä arvioimaan tahoja, jotka kiistassa ovat osapuolina. Denialistit edustavat yhteiskuntaryhmiä, joihin minä en samaistu. Ilmastomuuksesta huolestuneet tahot, kuten vaikkapa Ilmatieteen laitos, nauttii silmissäni suurempaa luottamusta.
Minulla on erittäin suuri usko menneisyyden ennustamiseen ja erittäin vähäinen usko tulevaisuuden näkemiseen.
Pääsääntöisesti kaikki vähänkin pidemmän ajan ennusteet menevät metsään. Menneisyyttäkin selitetään usein virheellisesti, tapahtumien syy-seuraussuhteet hahmotetaan väärin.
"Ilmastomallit osoittautuivat oikeiksi, ihmiskunta onnistui vähentämään päästöjä ja lämpötilan nousu onnistuttiin rajoittamaan tavoitteiden mukaiselle tasolle". Olen pahoillani, mutta en uskaltaisi kovinkaan paljoa lyödä vetoa tuollaisen vaihtoehdon puolesta.
Minä kaipaisin hallitukselta jonkinlaista hybridistrategiaa: yritetään kyllä hillitä ilmastonmuutosta mutta samalla varaudutaan siihen. Varautuminen tarkoittaa esimerkiksi talouden kunnossa pitämistä, sillä jo ruoan saannistakin saattaa tulla rahalaji. Lämpeneminen saattaa luoda Suomeen myös uusia mahdollisuuksia, mutta Golfvirtaa koskevat uutiset antavat aihetta varautua jopa Pohjolan kylmenemiseen.
Tästä taas pisteet pvalilalle. Osaat sanoa asiasi todella diplomaattisesti. ketään loukkaamatta, sekä perustella kantasi laajasti. Toisin kuin minä, joka yritän etsiä huumoria arkipäivän asioista ja ilmiöistä, mutta usein menee kommenttini trollauksen puolelle. Vaikka en trollausta edes arvosta pätkän pätkää.
Edelleenkään en ilmastonmuutoshysteriaa ymmärrä, enkä kannata. Golf-virta ei ole ihmisen käynnistämä, eikä ihmiskunta sitä pysäytä (uskon minä). Sen sijaan en usko, että yksikään suomen hallituksen teko, tai tekemättä jättäminen, voisi tuohon asiaan vaikuttaa. Em.hysterian selvin vaikutus on nyt juuri nähty sähkön hinnan nousu, josta ei taida olla paluuta ollenkaan, ei ehkä ikinä. Samoin muut energiat, öljy ja siihen kytketty kaasu, ovat tasaisesti kohonneet viimeiset 18 kk ainakin. eikä siihenkään ole näkyvissä muutosta. Suomessakin maaltamuutto kasvukeskuksiin jatkuu, ja näissä asuminen sekä muut elinkustannukset nousevat edelleen. Täällä muuttotappiosuomessa elämä ja työssäkäynti taas kallistuvat tuon energian kallistumisen myötä.Tuloerot tulevat kasvamaan edelleen, mikä johtaa yhteiskunnan vakauden ongelmiin. Ym.ym. Eli tuon ilmuhysterian hinta meidän kaikkien hyvinvoinnille on hirmuinen. Aivan hirmuinen. Ja mitä me siitä edelläkävijyydestä hyödymme? Ei yhtään mitään. Jos promillesta leikataan 20 % pois, niin jäljelle jää 99,98%.
Siitä pisteet Marinille, että hän ei ole, ainakaan tietojeni mukaan, taipumassa elokapinallisten vaatimuksiin.