Ehtoota.
Lupasin tuossa aiemmin kertoilla kokemuksia Kiinassa paistetuista Kumhoista. Tässäpä juttua heille, joita asia kiinnostaa. En sitten ole mikään rengasasiantuntija tai ammattikseen tuotteita testaava tyyppi joten täysi vastuu on lukijalla

.
Tästä lähtee: Korjaus heti alkuun. Toisin kuin aiemmin väitin, niin kaikki renkaat on paistettu samalla viikolla 14/2012. Reilussa kuukaudessa renkailla on ajettu noin 3300 km. Heti alle laitettuna olin iloisesti yllättynyt rengasmelun vähyyteen eikä melu ole vieläkään lisääntynyt. Vertailu on epätieteellinen, mutta X2 Xantiaan ostin 2010 Michelin Energy Saverit, jotka heti uudesta lähtien pitivät "kohisevaa" ääntä. Picassossa, jossa Kumhot ovat nyt, oli ostaessani alla kohtuu hyvät myös 2010 paistetut Energy Saverit. Kesällä kertyneiden runsaiden ajokilometrien myötä em. kumit alkoivat olla heinäkuussa jo loppu. Ainakin kuluneisiin vanhoihin Michelineihin verraten melutaso putosi huomattavasti ja niin toki pitikin käydä, muutenhan olisin ostanut huonon tuotteen. Uusien Michelinien ja Kumhojen välillä en voi tasapuolista vertailua tehdä kun tosiaan Michelinien "uutuuden viehätys" on parin vuoden takaa ja eri autosta. Voisin myös väittää, että Xsara Picasso on meluttomampi kuin X1 tai X2 Xantia. Mutta ainakin Picassoon Kumho Solus KH 17 on 185/65/15-koossa miellyttävän hiljainen rengas ainakin nämä ensikilometrit.
Ja sitten ominaisuus, mikä varmasti jakaa mielipiteet kahtia. Tämä rengas ei varmastikaan pääsisi TM:n rengastestissä kärkikahinoihin, koska ainakin minun kokeman perusteella se on varsin pehmeä ajettava. Minun makuun tuollainen pehmeys on mieluisaa, mutta moni varmasti haluaisi renkaalle enemmän "tarkkuutta" ja jäykkyyttä. Ei ajotuntuma pehmeydessään sentään ole luokkaa "kitkarengas kesähelteellä", mutta Micheliniä selvästi pehmeämpi kuitenkin.
Eikös renkaan treadwear anna hiukan suuntaa renkaan kulutuskestävyydestä? Michelin Energy Saverissa tuo luku on 400 ja Kumhon kyljestä yritin tarkan luvun tarkastaa, mutten sitä nyt löytänyt. Liekö sisäreunalla? Muistan sen kuitenkin jostain tarkastaneeni ja se oli alle tuon 400:n. Valitettavasti en nyt löytänyt tarkkaa lukua, mutta kuitenkin kulutuskestävyydeltään voisi odottaa Michelinin olevan Kumhoa parempi.
Näiden ensikokemusten perusteella uskallan suositella tätä rengasta kohtuuhintaisena ja mukavana. Olen ollut erittäin tyytyväinen.